Alfistzmeer
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

Koppelingsplaten en hydraulische druklager 156

za okt 11, 2014 20:35

Beste mede alfisten,

Ik ben druk bezig om de koppelingsplaten en hydrualischedruklager van een alfa 156 1.8 te vervangen.
De auto is van mijn zwager en nu zijn we (eindelijk) zover dat we alles weer aan het monteren zijn en lopen tegen de volgende problemen aan;

Schakelpook zit in de vrije stand naar rechts (schakelt wel naar alle versnellingen), het lijkt erop dat wij bij het monteren iets fout hebben gemonteerd!
Ik denk dat ik weet waar de fout zit, maar weet niet hoe dit onderdeel hoort te zitten....
Bovenop je bak heb je 2 kabels die via een beugel en een soort arm vastzitten aan de bak, dit armpje zit nu aan de bovenzijde van het rubbertje, welke weer over de cilinder zit die in de bak gaat. Als jullie me dan begrijpen....
Hoe hoort dit armpje te zitten?

Kan je de subframe op de een of andere manier te vast draaien waardoor de voorwielen heel stroef draaien?

De bout voor de voorste motorsteun linksvoor, iemand een tip hoe je de gaten van de steun en de lokatie waar je deze vastmaakt op elkaar centreert, dit lukt ons niet.

Alvast bedankt !!
Het begon allemaal met de 33..

AR 33 1.7 IE (R.I.P)
AR 164 2.0 TS Super
AR 156 2.0 TS
AR 156 2.0 TS
AR Giulia 2.2

Nu: AR GT 2.0 JTS Distinctive
Lease: AR Stelvio Veloce
Project: 33 1.7 16V QV S

Alfistzmeer
Advanced Member
Advanced Member

Re: Koppelingsplaten en hydraulische druklager 156

zo okt 19, 2014 10:08

jammer, vroeger kreeg je hier binnen no time een reactie / hulp, vandaag de dag niets?

enfin;

Mannen, mede liefhebbers,

Auto is inmiddels zo goed als klaar, het enige probleem blijft het schakelmechanisme / pook van de auto.
Dit komt doordat wij bij het demonteren van de versnellingsbak de kabels naar de schakelmechanisme met geen mogelijkheid loskregen, om toch verder te kunnen gaan heben wij de versnellingsbak toen op een steun laten rusten en opzij geduwd. Zo konden we bij de koppelingsplaten komen en hadden we voldoende toegang tot de hydraulische druklager.

We hebben dus ook uiteindelijk alles prima kunnen vervangen, MAAR door deze "creatieve" manier van ontkoppelen van de versnellingsbak, staat de pook niet meer mooi centraal als hij in zijn vrij staat, zit ook weinig gevoel in als je schakelt.
Alle versnellingen doen het , behalve de achteruit...

Heeft iemand enig idee wat de oorzaak kan zijn? Moeten die kabels nu op de een of andere manier gesteld worden, waardoor alles weer netjes werkt? of zou er echt iets kapot gemaakt zijn?

alvast bedankt voor tips en ideeen
Het begon allemaal met de 33..

AR 33 1.7 IE (R.I.P)
AR 164 2.0 TS Super
AR 156 2.0 TS
AR 156 2.0 TS
AR Giulia 2.2

Nu: AR GT 2.0 JTS Distinctive
Lease: AR Stelvio Veloce
Project: 33 1.7 16V QV S

bertonejaap
Guru Duplice
Guru Duplice

zo okt 19, 2014 14:07

Zijn de beugels, waar de buitenkabels op rusten, niet verbogen. De afstand tussen buiten en binnenkabel is dan veranderd, waardoor de pook niet meer goed staat.
ooit: 5 x sud, 2 x 33 guilietta en 155 en 33 sw 1.7 145 1.4 ts 156 sw 1.8 ts, 147 1.6 ts

nu in het bezit van een 147 JTDm (150 pk) en een bertone 2l, is in restauratie

mark156
Advanced Member
Advanced Member

zo okt 19, 2014 15:16

Die steunplaat is vrij massief van opbouw, daar moet je een beste kracht op zetten wil je die verbuigen... Which leaves me wondering.. waarom kreeg je die kabels niet los? De ene zit met de binnenkabel vast aan het mechaniek van de bak dmv een kop/kogelverbinding, enige wat je daar voor nodig hebt om los te halen is een punttang, die steek je met de bek tussen kabelkop en hevel en dan kun je hem zo losmaken door de handvaten van de tang omhoog te bewegen.. als je handig bent lukt het ook wel met een kniptang. De kop van de andere kabel zit vast aan de hevel dmv een kabeloog over een asje, voor de borging zit hier een clipje op, om dit clipje los te maken moet je de buitenste helft optillen want dan kun je het clipje van het asje schuiven. Vaak volstaat een waterpomptang om beide handelingen in één keer te doen.. De buitenkabels zitten aan de steun vast dmv een borgclip die in een randje in de kop van de buitenkabel zit.. ik denk dat hier ook het probleem zit wat je nu ervaart, wellicht is het clipje uit één kant van de rand geglipt bij één van de buitenkabels waardoor de buitenkabel scheef door de opening in de steun valt? Lijkt mij goed om nogmaals te proberen de buitenkabels te demonteren en opnieuw te monteren zoals ze horen, gebruik ook kruipolie!

Ik weet ook niet hoeveel en op welke manier je in eerste instantie kracht hebt gezet om de kabels los te halen, enige wat ik mij kan voorstellen waardoor je nieuwe kabels zou moeten monteren is dat een binnenkabels op één of andere wijze uitgerekt is.. dit zijn echter dikke gevlochten staalkabels, kan me haast niet indenken dat dit gebeurt is... Suc6
Vróegàh;
Alfa 156 1.8TS Cosmo Blue Metallic 1999
Alfa 75 1.8Turbo IE Rosso 1986
Nu;
Alfa 33 1.4IE Blue Lord 1992 (''Tante Trees'')

Life is too short to drive boring cars 8)

Terug naar “Algemene Technische vragen”