GA!S
Member
Member
Berichten: 240
Lid geworden op: vr jul 22, 2005 15:42

GT 3.2 V6 - foutcode P1133

ma aug 11, 2014 22:27

De laatste weken krijg ik sporadisch een foutmelding (storing motormanagement) op het display. FiatECUscan geeft foutmelding P1133. Aangezien ik een ELM permanent aan de OBD poort heb hangen vandaag maar eens met datalogging aan een stuk gereden. Tussen 11:59 en 12:00 kreeg ik weer een foutmelding, hierbij de sensordata die ik met Torque heb kunnen verzamelen. Klopt dit beeld van een lambda sensor? Wat ik aan data kan uitlezen is een spanning die continu fluctueert tussen de 0,1 en 0,7 volt? Wat mij vervolgens opvalt in de grafiek is dat sensor 1 veel minder vaak fluctueert dan sensor 2. Ik heb alle stekkers al gecontroleerd op corrosie en ingespoten met contact-spray. Conclusie: sensor stuk?

edit: Ik kreeg vandaag ergens bij Overschie de foutmelding in het dashboard, in de grafiek zichtbaar tussen 11:59 en 12:00.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Rob75
Guru
Guru
Berichten: 1254
Lid geworden op: ma jan 10, 2005 11:32
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer: Website

RE: GT 3.2 V6 - foutcode P1133

di aug 12, 2014 09:18

De foutmelding duidt in ieder geval op een probleem met het mengsel. Dit kan verschillende oorzaken hebben.
In de grafieken staat zoveel dat het lastig is hier makkelijk informatie uit te halen.
Jouw auto bevat volgens mij voor de kat 2 sondes en na de kat ook twee sondes. Voor de kat moeten deze pendelen en eigenlijk beide min of meer gelijk. Zo niet, dan kan dat aan de sensor liggen, maar ook aan een probleem ergens anders. Bijvoorbeeld valse lucht of een injector die niet helemaal meedoet.
Wat je zou kunnen kijken is welke van de twee banken (en dus sonde-paar) het probleem geeft. Controleer dan voor die bank eerst alle mechanische zaken voor je sondes gaat vervangen.

Succes,
Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Alf Giulia Super (952), Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator

http://www.soglia-it.nl

GA!S
Member
Member
Berichten: 240
Lid geworden op: vr jul 22, 2005 15:42

RE: GT 3.2 V6 - foutcode P1133

di aug 12, 2014 14:01

Sensor 1 pre-cat is de bovenste sensor van de eerste bank, vanuit de motorruimte gezien de bank tegen het schutbord? Klopt dat?

Gebruikersavatar
Rob75
Guru
Guru
Berichten: 1254
Lid geworden op: ma jan 10, 2005 11:32
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer: Website

RE: GT 3.2 V6 - foutcode P1133

di aug 12, 2014 16:26

Even wat bronnen bekeken en die hebben het inderdaad over de cilinders tegen het schutbord.
Heb je meteen de leukste sensor te pakken, aangezien de ruimte daar niet al te riant is.

Om zeker te zijn of het die is, kun je de stekker van de sonde loshalen en de foutmelding uitlezen die ontstaat. Weet je meteen of je de goede bank te pakken hebt.

Vervangen van de achterste sonde moet van onderaf gebeuren na weghalen van heel wat hitteschilden en beschermingsplaten. Leuk.

Succes,
Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Alf Giulia Super (952), Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator

http://www.soglia-it.nl

Gebruikersavatar
mark156
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 524
Lid geworden op: ma apr 28, 2008 21:34

RE: GT 3.2 V6 - foutcode P1133

di aug 12, 2014 19:32

Àls dat het probleem is... long term fuel trim kan veel verschillende oorzaken hebben, bijv. een injector-met-druiper danwel verstopte neus, maar kan ook inwendige vervuiling van inlaatspruitstuk/kleppen/verbrandingskamer zijn, bij de 2.0 JTS zie je dan deze storing vaak voorbij komen, echter is dat een gevolg van EGR, en bij mijn weten heeft een 3.2 geen EGR hoewel vervuiling bij iedere motor optreed. Motormanagementsystemen worden met iedere generatie gevoeliger, en dan treden zulke storingen ook steeds vaker en sneller op... vaak al voordat de eerste ton op de klok staat..
Vróegàh;
Alfa 156 1.8TS Cosmo Blue Metallic 1999
Alfa 75 1.8Turbo IE Rosso 1986
Nu;
Alfa 33 1.4IE Blue Lord 1992 (''Tante Trees'')


Life is too short to drive boring cars 8)

GA!S
Member
Member
Berichten: 240
Lid geworden op: vr jul 22, 2005 15:42

RE: GT 3.2 V6 - foutcode P1133

di aug 12, 2014 21:23

Lekkende injector lijkt me onwaarschijnlijk, fout komt zowel bij rijden op lpg als benzine. Zal de lpg injectoren nog even nalopen om te zien of ze nog goed in het spruitstuk zitten. Vervuiling sluit ik ook even uit, in november is het hele blok uit elkaar geweest na een afgebroken bougie en dat zag er prima uit. Ook merk ik niets aan het rijgedrag. Bij vervuiling of valse lucht zou dat toch merkbaar moeten zijn?

Gisteren nog even in wat literatuur gedoken en gezien het fluctueren van de sensor vermoed ik toch het probleem daar te vinden.
Nieuwe sensor ga ik in ieder geval bestellen.

Gebruikersavatar
mark156
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 524
Lid geworden op: ma apr 28, 2008 21:34

RE: GT 3.2 V6 - foutcode P1133

di aug 12, 2014 21:41

Lekkende injector lijkt me onwaarschijnlijk, fout komt zowel bij rijden op lpg als benzine
'T is misschien muggenzifterij van mij, maar als de motor op LPG loopt staat er nog steeds druk op de benzine-rail... een injectornaald die niet helemaal lekker op zijn zitting afsluit door ''lakvorming'', wat volgens mij zeker bij auto's met een LPG-installatie kan optreden (wel motorwarmte, geen ''spoeling'' door langsstromende benzine) en je hebt zo een injector die druppelt... aan de andere kant zijn LPG-injectoren ook zeker niet altijd zuiver op de graat... Niet bedoeld om je een bepaalde richting op te sturen of mijn mening op te dringen, hoor, en het kan inderdaad wel een kapotte lambda-sonde zijn! :wink: Suc6, dit kunnen soms hele vervelende storingen zijn waar veel tijd in kan gaan zitten.. :(

Vervuiling of valse lucht hoeft niet merkbaar te zijn in de motorloop... dat bedoelde ik eigenlijk ook een beetje met mijn vorige post, motormanagementsystemen springen tegenwoordig soms al op tilt als je met stinksokken aan in de auto stapt, hèhèhè!... :lol: Lijkt mij zeker een goed plan om de afdichtingen van de LPG-injectoren tov het inlaatspruitstuk even goed te checken!
Vróegàh;
Alfa 156 1.8TS Cosmo Blue Metallic 1999
Alfa 75 1.8Turbo IE Rosso 1986
Nu;
Alfa 33 1.4IE Blue Lord 1992 (''Tante Trees'')


Life is too short to drive boring cars 8)

Gebruikersavatar
__1337__
Full Member
Full Member
Berichten: 293
Lid geworden op: ma dec 19, 2011 13:48

Re: GT 3.2 V6 - foutcode P1133

za sep 13, 2014 17:18

Ben je al wat verder gekomen met deze foutmelding? Ik heb dezelfde icm p0136 en p0139 bij mijn V6 24v (CF3).

GA!S
Member
Member
Berichten: 240
Lid geworden op: vr jul 22, 2005 15:42

Re: GT 3.2 V6 - foutcode P1133

zo sep 14, 2014 21:57

Ik heb 2 weken terug beide voorste lambda's vervangen en het probleem vooralsnog niet meer gezien. Vervangingsinterval van een lambda is overigens 100.000 miles (160.000 KM) en daar zaten ze wel aan, vandaar dat ik ze beide vervangen heb.

Je kunt eens proberen om alle stekkerverbindingen te controleren op corrosie, als dat niets oplevert zou ik ze gewoon vervangen.
nu:
Audi A5 3.0 V6 TDI
Alfa GT 3.2 V6 24v
Alfa Spider 2.0 TS 16v

ex:
Alfasud 1.5 QO
Alfa 33. 1.3
Alfa 33 1.7 IE
Alfa 155 1.8 TS 8v
Alfa 155 2.0 TS 16v
Alfa 156 1.6 TS 16v
Alfa 156 2.0 TS 16v
Alfa 156 1.8 SW TS 16v
GTV 3.0 V6 24v
Alfa GT 1.9 JTD

Gebruikersavatar
__1337__
Full Member
Full Member
Berichten: 293
Lid geworden op: ma dec 19, 2011 13:48

Re: GT 3.2 V6 - foutcode P1133

ma sep 22, 2014 08:06

Bij mij had de fout toch andere oorzaken. Alle sondes zelf functioneren goed volgens de examiner. De voorste pendelen continu rijk/arm/rijk/arm en de achterste hebben een nette controlerende waarde voor de werking van de grote cats. De fout zat hem bij mij in het inlaattraject. Ik heb daar de volgende pakkingen laten vervangen op aanraden van mijn garagist:
- Pakking tussen plenum en gasklep;
- Pakkingen onder de chromen buisjes;
- Pakkingen tussen de voetstukken (waar de injector in valt) en de 'kop'.

Alle pakkingen waren dusdanig gaar van hitte, benzinedampen en carterdampen dat de meeste uit elkaar vielen van ellende :shock:. Leuk om eens te zien, het probleem is nu volledig opgelost en het blok draait stationair weer snaarstrak. Ook bij accelereren een merkbaar verschil. Ik kan het iig iedere 12v/24v rijder aanraden deze goedkope investering te doen, kost ongeveer 31 euro aan pakkingen. De rubberen moffen waren er niet zo slecht aan toe.

Terug naar “Algemene Technische vragen”