Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

diesel slang van brandstoffilter naar dieselpomp

wo feb 19, 2014 10:16

Vraag over m'n Giulia-trekker annex paddock-hok !! (De Iveco) De slangen van de dieselpomp van- en naar de tank en het brandstoffilter kwamen ons hard/stug/"verdroogd" over. En omdat het halve ding toch al uit elkaar lag ff een stukkie van afgeknipt voor de maat en mee naar de automaterialenzaak (bij mij letterlijk om de hoek). Daar te horen gekregen dat deze slang zo "stug" hóórt (om geen vacuüm te trekken (??) ) , en die op de brandstofpomp c.q. alle aansluitingen "opgetrompt/gekrimp-smolten" moet worden (zoals het nu ook zit). En dat kunnen ze niet (ik ook niet), moet ik voor naar een motoren/pomp revisie bedrijf ?!

Wat ik nu niet snap: het is een stokjeoude, direct ingespoten TD en "druk" vind je uiteraard pas tussen brandstofpomp en injectoren. De "normale" leidingen van brandstoftank naar filter/dieselpomp hebben toch niets met (extreme) druk en/of vacuum te maken ?? Wat zie ik over het hoofd ? Ben geen diesel-kenner.. Dus... kan ik hier een normaal (voor diesel geschikt) stuk "zachte" slang op zetten met slangklemmen ?

Thnx, Emile


Afbeelding
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Italman
Member
Member
Berichten: 158
Lid geworden op: do mar 10, 2011 08:54

RE: diesel slang van brandstoffilter naar dieselpomp

wo feb 19, 2014 16:47

Die leidingen zijn idd altijd zo hard, om te verhinderen dat ze plat trekken bij het aanzuigen van brandstof door de pomp. Zeker met een bijna verzadigd filter kan die pomp behoorlijk zuigen.
Wat je hiervoor kan gebruiken is de luchtdrukleiding die gebruikt wordt in vrachtwagens en opleggers (kost letterlijk bijna niks). Gewoon het uiteinde minimaal opwarmen met een warmeluchtblazer of haardroger en op de nippel drukken. Echt minimaal, je moet er dan nog behoorlijk op duwen om de slang erop te krijgen. Bij te hard warmen zal je zien dat het uiteinde gewoon opengaat en slap op de nippel zal uitharden.

Als je de leiding volledig kan demonteren kan je die meenemen naar het vrachtwagenbedrijf samen met de banjo-koppelingen. Meestal hebben ze daar een speciale tang waarmee je ze koud in de leiding kan drukken zonder knikken.

Gewone brandstofslang zal mss ook kunnen, maar dan in een stevige uitvoering tegen het platzuigen.

dickvdh
Junior Member
Junior Member
Berichten: 59
Lid geworden op: za feb 19, 2011 22:10
Locatie: eijsden

RE: diesel slang van brandstoffilter naar dieselpomp

wo feb 19, 2014 17:58

plastic pe leiding nooit verwarmen.... is het materiaal door verwarming zijn veerkracht kwijt hoe dan wel De nieuwe leiding over de volle lengte in een bankschroef klemmen en de helft van het lengte van de banjo oog eruit.
met een kunststof hamer op de banjo slaan> de banjo gaat nu in de leiding. bankschoef los leiding opschuiven en weer klein beetje vast en weer een klap
met de hamer klaar wel er voor zorgen dat de leiding niet knikt tijdens het plaatsen van de banjo succes

dickvdh
Junior Member
Junior Member
Berichten: 59
Lid geworden op: za feb 19, 2011 22:10
Locatie: eijsden

RE: diesel slang van brandstoffilter naar dieselpomp

wo feb 19, 2014 17:58

plastic pe leiding nooit verwarmen.... is het materiaal door verwarming zijn veerkracht kwijt hoe dan wel De nieuwe leiding over de volle lengte in een bankschroef klemmen en de helft van het lengte van de banjo oog eruit.
met een kunststof hamer op de banjo slaan> de banjo gaat nu in de leiding. bankschoef los leiding opschuiven en weer klein beetje vast en weer een klap
met de hamer klaar wel er voor zorgen dat de leiding niet knikt tijdens het plaatsen van de banjo succes

Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

RE: diesel slang van brandstoffilter naar dieselpomp

vr feb 21, 2014 14:16

Bedankt voor de tips & de input mannen ! Op basis hiervan nog eens achter mijn oortjes gekrabt (benzine geurt :D , diesel stinkt :twisted: , en een motoren revisiebedrijf (die naar blijkt op een steenworp afstand zit (beter een goede buur dan een verre vriend) heeft er nieuwe slangen en nieuwe koperen ringen op gezet, en de banjo's ff schoongemaakt. Klaar terwijl ik wachtte (en toch ook wel ernstig genoot van een werkelijk zéér fraaie jonge (te, voor mijn dan..) dame die daar rondliep..), en dat (inclusief het strelen van de mannen-ogen) voor een paar tientjes !!

Op naar het volgend technisch duel (remtrommels die net zo op hun plek vastgebakken zitten als een doorsnee (euro)parlementariër .. ) !
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

dickvdh
Junior Member
Junior Member
Berichten: 59
Lid geworden op: za feb 19, 2011 22:10
Locatie: eijsden

RE: diesel slang van brandstoffilter naar dieselpomp

vr feb 21, 2014 22:12

wel goed ontluchten de retour banjo een klein beetje lossen zodat de lucht er uit kan. als er motor is voorzien van een flame start in het inlaatspruitstuk ook daar de leiding lossen om te ontluchten.
iveco daily blokken zijn de makkelijkste blokken om te ontluchten.

Terug naar “Algemene Technische vragen”