Gebruikersavatar
Ba
Member
Member
Berichten: 207
Lid geworden op: di feb 27, 2007 19:18
Locatie: Gouda

[AR 75] vraagjes reparatie carrosserie nieuw 06/02

di dec 03, 2013 21:35

Hej, na heel lang niet meer hier aanwezig te zijn geweest onder andere omdat er reparatie's aan de carrosserie nodig waren (ik trok opeens een stuk plamuur weg wat moest doorgaan als dorpel, m'n tank hing opeens iets lager omdat de kofferbakbodem rechtsachter verdewenen was met net verse APK op zak), ik geen tijd had, een auto kon lenen en de 75 droog kon stallen. Nu ben ik toch een tijdje geleden begonnen met het uitslijpen, het maken van reparatiedelen en het inlassen daarvan met behulp van vrienden. Ik ben van achter begonnen; oa kofferbakbodem, achterruitranden, wielkuipen, spatbordranden, dorpel, kriksteunen etc heb ik gehad. Nu ben ik vooraan bezig, en had wat vraagjes over hoe ik het beste twee dingen kan repareren:

- De parafan; het lijkt er hier op dat er een verticaal stukje plaat is ingekit (tegen spattend water?) voor de inlaat van de kachel. Dit plaatje is redelijk rot, daaronder is het redelijk rot en achterin naast de inlaat is het wat rot. Dat plaatje is er denk ik redelijk makkelijk af te trekken, maar in de parafan ga ik niet komen met een lastoorts ben ik bang vanwege de krappe ruimte. Ik weet dat dit een vaker voorkomend probleem is, hoe hebben jullie dit opgelost en hoe ziet de constructie er onder uit?

- de voorwielophanging; de aanhechting tussen de carrosserie die oa de binnenwielkuip vormt en de balk waar de onderste draagarm aan vast zit, is gescheurd. Ik denk dat dit wel gewoon dicht te lassen is, maar welke dikte staal zal ik gebuiken? Op dit gedeelte komen aardige krachten te staan volgens mij. En weet iemand hoe het er hier achter uitziet qua constructie?

Wat beeldjes:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Ba op do feb 06, 2014 23:22, 1 keer totaal gewijzigd.
75 Indy TS 1992

Gebruikersavatar
Rob75
Guru
Guru
Berichten: 1216
Lid geworden op: ma jan 10, 2005 11:32
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer: Website

RE: [AR 75] vraagjes reparatie carrosserie

di dec 03, 2013 22:39

Leuke reparaties. Zit veel roest aan die 75s als je ze even buiten zet.

Bij de parafan weet ik het niet uit mijn hoofd. Zou ik moeten gaan kijken hoe dat zit. Maar volgens mij is dit een enkel stuk plaat waar die opstaande rand op zit. De constructie lijkt me recht-toe-recht-aan met een paar puntlasjes (proplasjes) en dan afkitten?

Bij de wielkuip is het geen dragend deel. Alleen een plaatdeel dat de motorruimte scheidt van de wielen. Er zit wel veel roest zo te zien en ik kan het niet goed zien, maar de balk lijkt ook aangetast. Grootste uitdaging is om ruimte te maken en daarvoor moet meestal de onderste draagarm eraf. Die wil nog wel een vast zitten. Hier proberen zo goed mogelijk alles schoon zien te krijgen zonde draagarm te demonteren is wel raadzaam. Daarna stukje plaat inlassen.

Succes,

Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator, Honda Accord 2.4 Executive

http://www.soglia-it.nl

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: [AR 75] vraagjes reparatie carrosserie

wo dec 04, 2013 01:11

Wat voorbeelden:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Algemene noot: soms is het handiger om gewoonweg ruimte te maken, dus een voorliggende plaat ook maar even in te slijpen en/of weg te vouwen. Na gedane reparatie daarachter weer terug vouwen, lassen, afwerken, etc. ;)

Als ik die paravaan zie, kan ik mij niet aan de indruk onttrekken, dat daar jaren lang structureel verzuimd is om -laten we zeggen maandelijks- bladeren, etc te verwijderen! Zeer essentieel, zie je wel. ;) De opstaande rand om het kachelgat, zorg er voor, dat er geen water je kachel in komt. (althans, als het wel hard is) Haal 'm dus niet blijvend weg!

Dat binnenscherm is normale plaatdikte. Niets spannends verder.

Je hebt zo te lezen al erg veel gedaan! :shock: Je bent duidelijk erg gehecht aan je 75. :thumbs:

@Rob: valt best mee, met die 75's hoor. Die van mij staat gewoon buiten en die van mijn zus ook (voor de laatste: zie bovenstaande foto's) en die houden zich kranig. Zoals gezegd: regelmatig troep weghalen en een jaarlijkse inspectie zijn wel essentieel.
De foto's dateren alweer uit 2007/ 2008 en er is sindsdien niet meer aan de auto gelast. Bodem ziet er puik uit! (afgelopen weekend nog gezien) Kreeg nog complimenten over de staat van het koetswerk bij de apk. :)
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4366
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

RE: [AR 75] vraagjes reparatie carrosserie

wo dec 04, 2013 09:02

- parafan, inderdaad weinig ruimte, ik heb destijds de dunne plaat waar de ruitenwissers doorsteken en waar de zwarte kunststof buitenplaat op zit geklikt een stuk weggeslepen met zo dun mogelijk carosserie slijp schijfje, dat levert je werkruimte op. als je bezig bent is het ook raadzaam eens goed bij/achter de motorkapscharnieren te kijken, ook een verdachte plek.
Wat je ook kan doen is de boel ontroesten (mechanisch en met roest omvormer) en daarna de boel dichtmaken er herstellen met dunne alu plaat en een goede kit. Scheelt een hoop moeilijk bereikbaar laswerk en werkt ook prima, vaker gezien en zelf ook wel gedaan. En je loopt niet de kans dat je binnen in de auto van alles in de brand steekt terwijl je aan de parafan aan het lassen bent......

- onderste draagarmen, dat is niet spannend. Meeste kracht komt op de U balk waar de A armen aan zitten. Om lekker te kunnen werken en boel fatsoenlijk te kunnen ontroesten zou ik wel gewoon de A armen eraf halen. Niet vergeten posities torsies te markeren.


Hoor wel als je nog vragen hebt.

DJ

Gebruikersavatar
Ba
Member
Member
Berichten: 207
Lid geworden op: di feb 27, 2007 19:18
Locatie: Gouda

RE: [AR 75] vraagjes reparatie carrosserie

wo dec 04, 2013 11:07

Dank voor alle antwoorden! :D

Hier heb ik wat aan, zeker die plaatjes maken dingen duidelijk. O.a.aan de motor, vbak, aandrijving, ophanging en remmerij heb ik (alweer een tijd geleden, maargoed) veel werk in zitten, dus voor mij is ie het wel waard.

De draagarmen heb ik al eens eerder afgehaald ivm TS veren monteren (waarvoor dank aan DJ), ik ga ervan uit dat het niet super vastgerot zit. Kan ik de voorkant direct ietsje hoger zetten. (rechtertorsieveer van achter gezien de voor- en achterkant één tandje linksom draaien geeft toch 1,5mm verhoging? Het roest wat je op de balken ziet was volgens mij niet van de balk maar van de plaat. Bij het wegkrabben van het roest kwam de bekende grijze coating opeens weer tevoorschijn. Hier kan ik in ieder geval mee verder.

Bij die parafan bedenk ik me hierdoor dat ik ook even vanaf de motor kan kijken hoe goed die plaat is en vanaf daar wellicht wat meer ruimte is. Die metalen plaat boven de parafan (slijp en) las ik liever niet aan aangezien ik de voorruit er liever niet uit wil halen. De achterruit heb ik er wel uit gehaald en tja, dat is niet helemaal goed gegaan. Overigens dat zwarte spul wat je ziet is RX5/RX10; ik haalde al regelmatig rotzooi weg, maar blijkbaar niet goed genoeg of er zat al roest. Toen ik er achter kwam heb ik het zo goed mogelijk ingesmeerd. Bij de scharnierpunten van de motorkap is het opvallend genoeg allemaal nog wel zeer netjes.
Het is inderdaad een optie om die parafan niet (helemaal) te lassen, qua ruimte niet handig maar ook ivm het dashboard, bedrading en brandbare isolatie zoals DJ schrijft. Het dashboard wilde ik al eens loshalen ivm de kachelfan, maar niet helemaal weghalen. Wordt nog even puzzelen.

Ik overigens van plan na het lassen, RX'en / primen, plamuren en verven alle ruimte's van Mike Sanders vet te voorzien, hopen dat dat het roest wat weghoudt.
75 Indy TS 1992

Gebruikersavatar
Rob75
Guru
Guru
Berichten: 1216
Lid geworden op: ma jan 10, 2005 11:32
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer: Website

RE: [AR 75] vraagjes reparatie carrosserie

wo dec 04, 2013 13:51

Mooi dat je de draagarmen al eens hebt verwijderd. Groet kans dat je ze er dan makkelijk uitkrijgt. Heb zelf een 75 gehad waarbij op diezelfde plek roest zat en de beide bouten van de onderste draagarm vastgerot zaten in de (aluminium!) afstandsbussen die in de balk zitten.

Ook goed om te zien dat de chassisbalk voor nog goed is, maakt het een stuk eenvoudiger.

Af fabriek worden delen met puntlassen vastgezet dus ook dat stukje dat je nu door roest mist. Vervangen door een nieuw (zelfgemaakt) stuk kun je gewoon proplassen, scheelt hitte, en daarna voor het aflakken met carrosseriekit waterdicht maken.

@Alessandro: Ik weet dat 75s best degelijk zijn, maar uit ervaring weet ik ook dat lang stilstaan buiten voor een auto niet echt lekker is.

Groet,
Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator, Honda Accord 2.4 Executive

http://www.soglia-it.nl

Gebruikersavatar
Ba
Member
Member
Berichten: 207
Lid geworden op: di feb 27, 2007 19:18
Locatie: Gouda

RE: [AR 75] vraagjes reparatie carrosserie

ma dec 09, 2013 22:08

Vandaag weer even verder gegaan, dat verticale plaatje verwijderd, ruitenwisser mechanisme verwijderd en de bovenste plaat wat ingeslepen en weggevouwen.
Het ziet er behoorlijk slecht uit, er zat veel roest vooral onder de klodders kit. Wat er trouwens wel origineel uitzag...

Nu nog bedenken of ik het zo laat met de boel goed in de antiroest icm aluplaatjes bedekt met horregaas of dat ik het hele dashboard verwijder en alles inlas terwijl ik daar eigenlijk geen tijd meer voor heb. :?

Wat sfeerplaatjes, deze keer met een telefoon gemaakt:

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Ander onderwerp, wel opvallend; vanmiddag ook het deel rond de onderste gordelbevestiging van de bijrijder uitgeslepen, deze was behoorlijk rot ondanks dat ie dat niet leek ivm antidreun en tectyl. Bij diezelfde bevestiging maar dan bij de bestuurder heb ik tot nu toe helemaal geen roest kunnen ontdekken :-s
75 Indy TS 1992

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: RE: [AR 75] vraagjes reparatie carrosserie

ma dec 09, 2013 22:45

Ander onderwerp, wel opvallend; vanmiddag ook het deel rond de onderste gordelbevestiging van de bijrijder uitgeslepen, deze was behoorlijk rot ondanks dat ie dat niet leek ivm antidreun en tectyl. Bij diezelfde bevestiging maar dan bij de bestuurder heb ik tot nu toe helemaal geen roest kunnen ontdekken :-s
Feest der herkenning. :lol: (ook hier alleen maar de bijrijderskant)

Afbeelding

Vond ook nog wat foto's van de kachelingang reparatie. Viel alles mee en derhalve gelast zonder dashboard demontage. (zal bij jouw paravaan niet gaan)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Behoefte aan meer foto's van een lotgenoot? => klik hier

Die dikke stroken kit zijn idd origineel! Ik heb maar bescheidener gekit, zoals je kon zien op foto's in mijn andere post. ;)
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
Ba
Member
Member
Berichten: 207
Lid geworden op: di feb 27, 2007 19:18
Locatie: Gouda

RE: [AR 75] vraagjes reparatie carrosserie

do feb 06, 2014 23:22

Ik heb weer wat 'nieuwe' vraagjes; Ik heb toch maar het dashboard gedemonteerd, de kachelfan moest toch al eens gerepareerd worden en als je dan toch bezig bent probeer ik het dan nu direct goed te doen. Eén van de beugels waar de kachelfan aan de het brandschot vast zit, zat nog maar aan één poplas vast :roll: Plaatje zijn klikbaar voor een groter formaat, helaas had ik alleen een telefoon met camera bij de hand...

Ik ben erachter gekomen dat toch één zijmkant van de parafan ook rot is. Helemaal achterin de hoek zit er een behoorlijk gat naar het interieur. Nou zit er onder de plaat waar de schanieren van de motorkap aan zijn bevestigd een holle ruimte onder waar nu wat los roest in is verdwenen, hoe zou ik daar bij kunnen komen? Het lijkt nergens uit te komen...
Afbeelding Afbeelding

Daarnaast zijn de bovenzijdes van de kokers die een soort verlengde zijn van de a-stijlen en waar ook de voordeuren aan hangen (een beetje) rot. Kan ik daar wat delen ongestraft wegslijpen zonder dat andere delen van de corrosserie doorbuigen? Het lijkt een dragend deel namelijk, is het bijvoorbeeld slim het midden van de auto te ondersteunen?
En waar komt al het roest uit wat in die kokers naar beneden valt? Ik heb al aan één zijde de knipperlicht gedemonteerd en ook het schuim er via de binnenzijde uitgehaald. Echter zitten daarbinnen zoveel plaatjes dat ik niets kan zien of kan voelen. Komt dat uiteindelijk in of op de dorpel terecht? Ik ben bang dat als ik dat niet verwijder het daar alsnog gaat roesten.
Afbeelding Afbeelding


De voorruit ben ik toch van plan te verwijderen; bovenaan zit een klein beetje roest (niet door, maar toch) en ik kan de plaat boven de parafan hopelijk verder omhoog buigen zodat ik beter bij de parafan zelf kan. Iemand nog tips? Ik ben van een gitaarsnaar te gebruiken...

Om ook weer de discussie 'wel of geen wielkuip te gebruiken' weer aan te wakkeren; bij mij zat er aan de linkerzijde geen wielkuip, aan de rechterzijde wel. De rechterzijde was veel schoner, en eigenlijk maar op twee plekken roest; waar de kuip aan de carrosserie vastzit bij de casterstang en vooral bij de flens voor de voorste krikpunt. Aan de linkerzijde waar geen kuip zat gemonteerd zat meer roest, vooral de koker waar de deur aan vast zit is het daar een stuk minder goed. In de hele kuip en spatbord zitten aardig wat plekjes met oppervlakkige roest.
Afbeelding Afbeelding
75 Indy TS 1992

Terug naar “Algemene Technische vragen”