Gebruikersavatar
Bou79
Member
Member
Berichten: 214
Lid geworden op: di feb 17, 2009 11:09
Locatie: Rotterdam
Contacteer: Website

motortemperatuur 156

vr nov 29, 2013 13:49

Voor mijn nieuwe 156 maar weer eens even de vraagbaak peilen ;)

Sinds enkele weken heeft de temperatuurmeter van mijn 156 SW 1.8TS kuren.

Na het wegrijden, als de motor op temperatuur komt, loopt de naald van de meter eerst op tot net boven de 90C, en valt daarna heel snel terug naar 70C.
Daarna loopt de temperatuur weer langzaam op naar bijna 90C, om daarna langzaam heen en weer te bewegen tussen 75C en 90C, totdat ie de rest van de rit min of meer stabiliseert op een normale 80C.

De garage vermoedde dat de sensor kuren had, en heeft deze vervangen. Maar het probleem is daarmee niet weg, gisteren kreeg ik weer precies hetzelfde.
Het gekke is ook: het gebeurt niet elke rit. Soms is ie gewoon stabiel, en soms gebeurt bovenstaande.

Iemand een idee wat het zou kunnen zijn? Toch een electronica-dingetje, of kan de motortemperatuur werkelijk op die manier fluctueren?
De thermostaat is trouwens ook vrij recent vernieuwd omdat de motor sowieso niet goed op temperatuur kwam.

Alle suggesties welkom!

Thanks, Boudewijn
Boudewijn

GTV 2000 '73
159 SW '10

Gebruikersavatar
Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2916
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:58
Locatie: Utrecht

RE: motortemperatuur 156

vr nov 29, 2013 13:54

Nog eens ontluchten?

Gebruikersavatar
Bou79
Member
Member
Berichten: 214
Lid geworden op: di feb 17, 2009 11:09
Locatie: Rotterdam
Contacteer: Website

RE: motortemperatuur 156

vr nov 29, 2013 14:38

Ontluchten en afvullen koelsysteem hebben ze gedaan toen de sensor is vervangen.
Wellicht niet goed gebeurd dan?
Boudewijn

GTV 2000 '73
159 SW '10

Gebruikersavatar
Rainier155
Guru
Guru
Berichten: 1641
Lid geworden op: ma jan 02, 2006 00:45
Locatie: Berkel Enschot

RE: motortemperatuur 156

vr nov 29, 2013 15:34

Wat is de historie qua waterpomp en distributie?

Anders een keer een ander klokunit erin zetten... Heb er zat liggen voor de (pre facelift) 156.
Voorlopig Alfaloos... maar meerdere modellen op het wenslijstje.
- Daily driver: Ford Focus Wagon MY2021 1.0L Ecoboost 155pk MHEV
- Anti Hipster Bakfiets: Suzuki Ignis MY2002 1.3L 83pk :)

Gebruikersavatar
Bou79
Member
Member
Berichten: 214
Lid geworden op: di feb 17, 2009 11:09
Locatie: Rotterdam
Contacteer: Website

Re: RE: motortemperatuur 156

vr nov 29, 2013 15:53

Wat is de historie qua waterpomp en distributie?

Anders een keer een ander klokunit erin zetten... Heb er zat liggen voor de (pre facelift) 156.
Waterpomp en distributie vervangen in 2011, 35000 km geleden.
Stomme vraag maar wat is een klok-unit?

Mijn 156 is van 2006 dus helaas niet pre-facelift, het is een van de laatste, met de fase 3 1.8 TS...
Boudewijn

GTV 2000 '73
159 SW '10

Gebruikersavatar
Rainier155
Guru
Guru
Berichten: 1641
Lid geworden op: ma jan 02, 2006 00:45
Locatie: Berkel Enschot

RE: motortemperatuur 156

vr nov 29, 2013 16:23

Klokje van de koelvloeistoftemperatuur zit in één behuizing (unit) samen met de andere 2 klokjes (benzinepeil en tijd).
Voorlopig Alfaloos... maar meerdere modellen op het wenslijstje.
- Daily driver: Ford Focus Wagon MY2021 1.0L Ecoboost 155pk MHEV
- Anti Hipster Bakfiets: Suzuki Ignis MY2002 1.3L 83pk :)

Gebruikersavatar
HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2073
Lid geworden op: za apr 19, 2008 09:07
Locatie: Minnertsga
Contacteer: Website

Re: motortemperatuur 156

za nov 30, 2013 18:06

Voor mijn nieuwe 156 maar weer eens even de vraagbaak peilen ;)

Sinds enkele weken heeft de temperatuurmeter van mijn 156 SW 1.8TS kuren.

Na het wegrijden, als de motor op temperatuur komt, loopt de naald van de meter eerst op tot net boven de 90C, en valt daarna heel snel terug naar 70C.
Daarna loopt de temperatuur weer langzaam op naar bijna 90C, om daarna langzaam heen en weer te bewegen tussen 75C en 90C, totdat ie de rest van de rit min of meer stabiliseert op een normale 80C.

De garage vermoedde dat de sensor kuren had, en heeft deze vervangen. Maar het probleem is daarmee niet weg, gisteren kreeg ik weer precies hetzelfde.
Het gekke is ook: het gebeurt niet elke rit. Soms is ie gewoon stabiel, en soms gebeurt bovenstaande.

Iemand een idee wat het zou kunnen zijn? Toch een electronica-dingetje, of kan de motortemperatuur werkelijk op die manier fluctueren?
De thermostaat is trouwens ook vrij recent vernieuwd omdat de motor sowieso niet goed op temperatuur kwam.

Alle suggesties welkom!

Thanks, Boudewijn
Volgens mij een teken van een goed werkenede thermostaat bij koud weer.

HIj gaat open bij 90 graden, krijgt een plens koud water uit de rad en valt terug. Daarna warmt het water langzaam op, totdat het ongeveer even warm is in de motor en rad.

Terug naar “Algemene Technische vragen”