high fidelitaly
Full Member
Full Member
Berichten: 365
Lid geworden op: do mei 03, 2012 17:24
Locatie: Oevel
Contacteer: Website

RE: motor "bokt"

vr okt 18, 2013 15:30

benzinedruk goed?

leidingen aan brandstofpomp (in bak) nog goed?
Alfa 155 2.0 ts
Alfa 145 1.4 16v ts
Lancia Delta Integrale EVO II
alfa 33 16v qv

no Jap shit!

high fidelitaly
Full Member
Full Member
Berichten: 365
Lid geworden op: do mei 03, 2012 17:24
Locatie: Oevel
Contacteer: Website

Re: RE: motor "bokt"

vr okt 18, 2013 15:34

benzinedruk goed?

leidingen aan brandstofpomp (in bak) nog goed?
lees even terug en zie dat het pomp buiten bak is.

dan nog denk ik aan te weinig brandstofdruk
Alfa 155 2.0 ts
Alfa 145 1.4 16v ts
Lancia Delta Integrale EVO II
alfa 33 16v qv

no Jap shit!

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7060
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: RE: motor "bokt"

vr okt 18, 2013 17:50

Als het in de ontsteking zou zitten dan zou ik het probleem toch ook moeten hebben als ik hem in zijn vrij toeren laat maken?
Dat in onbelast.. Het kan best zo zijn dat de motor onbelast een stuk beter loopt als belast met slechtere bougies bv. De vonk wordt dan niet zo snel uitgeblazen. :wink:

Brandstofdruk zou ik als eerste verdenken.

Zet eens een griptang op de retourslang. Niet helemaal dichtknijpen maar flink afknellen. Daarvan gaat de druk in de leiding omhoog. Als hij dan beter gaat lopen heb je een brandstoftekort.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

henk116
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 941
Lid geworden op: zo mar 16, 2008 18:07
Locatie: rouveen
Contacteer: Website

Re: RE: motor "bokt"

vr okt 18, 2013 22:58

Als het in de ontsteking zou zitten dan zou ik het probleem toch ook moeten hebben als ik hem in zijn vrij toeren laat maken?
Dat in onbelast.. Het kan best zo zijn dat de motor onbelast een stuk beter loopt als belast met slechtere bougies bv. De vonk wordt dan niet zo snel uitgeblazen. :wink:

Brandstofdruk zou ik als eerste verdenken.

Zet eens een griptang op de retourslang. Niet helemaal dichtknijpen maar flink afknellen. Daarvan gaat de druk in de leiding omhoog. Als hij dan beter gaat lopen heb je een brandstoftekort.
meten is weten en in dit geval niet zo moeilijk lijkt me
EX Alfetta/Gtv/116 registerleider

GIUSTA STRADA Alfa Romeo auto's, onderdelen en reparatie
0650934143

Gebruikersavatar
matramurena
Full Member
Full Member
Berichten: 439
Lid geworden op: zo sep 04, 2005 23:44
Locatie: Mæbø Justøy, Noorwegen

RE: motor "bokt"

vr okt 18, 2013 23:09

Gelukkig komt men hier ook op de brandstofpomp wat ik zelf ook verdenk.. Meten is niet al te lastig, maar je moet een manometer ook wel af kunnen lezen tijdens het rijden natuurlijk, dat maakt het wat lastiger. In ieder geval ga ik morgen dat idee met de klem proberen en als dat soelaas biedt op zoek naar een zelfaanzuigende pomp, of de aansluiting verplaatsen...

Martijn
1983 Alfa Murena 3.0 V6 12v
2008 Lancia Phedra 2.0

Gebruikersavatar
matramurena
Full Member
Full Member
Berichten: 439
Lid geworden op: zo sep 04, 2005 23:44
Locatie: Mæbø Justøy, Noorwegen

RE: motor "bokt"

za okt 19, 2013 12:22

De retour even wat afgekneld om te kijken of dit een verbetering geeft. En in ieder geval valt al gelijk op dat hij vee;l sneller start! Bokken doet hij nu ook wat later op het gas, dus waarschijnlijk toch een te weinig aan brandstof.

Nu wil ik een nieuwe pomp erop zetten, maar welke specs heb ik nodig voor de V6? Een druk van 3 bar met een opbrengst van ??? Het liefst een zelfaanzuigende pomp als ik die kan vinden, anders moet ik de aansluiting gaan aanpassen want ik denk dat de plaats die de pomp nu heeft (boven benzinetank) ook niet geholpen heeft met hoe lang hij het vol gehouden heeft...

Martijn
1983 Alfa Murena 3.0 V6 12v
2008 Lancia Phedra 2.0

Gebruikersavatar
Stef33
Guru
Guru
Berichten: 1098
Lid geworden op: do jun 16, 2005 18:07
Locatie: Rotterdam

RE: motor "bokt"

za okt 19, 2013 14:56

De drukpompen zijn volgens mij nooit zelfaanzuigend? Vandaar dat bijv. de 75 een extra opvoerpompje in de tank heeft zitten om de brandstof naar de drukpomp te krijgen.

Maar als je met afknjipen van de retour een verbetering krijgt, moet je het dan niet (ook) zoeken in de brandstofdrukregelaar?
Stef
1750 GTV, 1969, AR735 Grigio Indaco
159 SW 1750 TBi, 2010, AR568 Grigio Titanio
Gehad: 33 1.3S, 33 1.7IE, 75 2.0TS, 156 SW 2.0TS

Gebruikersavatar
matramurena
Full Member
Full Member
Berichten: 439
Lid geworden op: zo sep 04, 2005 23:44
Locatie: Mæbø Justøy, Noorwegen

RE: motor "bokt"

za okt 19, 2013 18:12

Lijkt mij dat als je de retour zelfs helemaal af blind de druk in de rail de druk zou moeten zijn die de drukregelaar door laat. Dus nooit meer dan dat, minder kan wel als de toevoer te weinig is. Omdat het nu beter lijkt dan voorheen denk ik dat er eerst een veel te lage druk aanwezig was en nu de retour geknepen wordt dit beter gaat, maar nog niet voldonede want het probleem is niet helemaal weg. Vandaar dat ik de pomp ga vervangen.

Bougies zijn allen net nieuw en de ijectoren allen overhaald 2 maand geleden trouwens.

Martijn
1983 Alfa Murena 3.0 V6 12v
2008 Lancia Phedra 2.0

Gebruikersavatar
gtv-racer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 960
Lid geworden op: ma feb 18, 2008 20:50
Locatie: Hapert

RE: motor "bokt"

za okt 19, 2013 18:50

Ik denk ook dat t de regelaar is. Zou daar eerst maar eens goed naar kijken. Als je druk met de tang erop stijgt kan de pomp dus wel n hogere druk leveren. Het feit dat ie dan nog steeds niet fatsoenlijk loopt ligt er waarschijnlijk gewoon aan dat jij met de tang niet de juiste druk ingesteld krijgt :wink:
Giulietta 1.6jtm
Ex:Gtv 2.0Ts Compressore
75 3.0V6 America Compressore

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7060
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: motor "bokt"

za okt 19, 2013 20:36

Vandaar dat ik het over brandstofdruk heb.. :wink: Kan zowel pomp als drukregelaar zijn.

Drukregelaar zou er voor moeten zorgen dat de druk op 3bar komt en blijft maar als de pomp minder levert als dat er verbruikt wordt haalt hij die druk dus niet.

druk meten is beste optie. :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
matramurena
Full Member
Full Member
Berichten: 439
Lid geworden op: zo sep 04, 2005 23:44
Locatie: Mæbø Justøy, Noorwegen

RE: motor "bokt"

za okt 19, 2013 21:10

Zit dus verkeerd om te denken... Dacht dat de drukregelaar de druk naar de rail reduceerde tot 3 bar en dus aan de pompzijde van de rail zat in plaats van dat hij het overschot door laat naar de retourleiding.... Dat veranderd de zaak inderdaad..

Martijn
1983 Alfa Murena 3.0 V6 12v
2008 Lancia Phedra 2.0

Gebruikersavatar
matramurena
Full Member
Full Member
Berichten: 439
Lid geworden op: zo sep 04, 2005 23:44
Locatie: Mæbø Justøy, Noorwegen

RE: motor "bokt"

zo okt 27, 2013 13:54

Nieuwe pomp erop gezet en nergens geen probleem meer mee.

8)
1983 Alfa Murena 3.0 V6 12v
2008 Lancia Phedra 2.0

Terug naar “Algemene Technische vragen”