matramurena
Full Member
Full Member

Kleine lekkage carterpan (3.0 V6)

za okt 05, 2013 23:39

Ik heb na een week stilstaan steeds een plasje olie op de vloer liggen. Het is al een stuk minder nadat ik mijn spanrol goed afgedicht heb (van hydraulisch naar mechanisch) en de pakking van de carterpan met vloeibare pakking wat extra gedicht heb. Er komt echter nog steeds wat uit de carterpan-pakking gedrupt.

Nu is het vervangen van de carterpan bij mijn wagen een grote klus. De pan zelf loshalen valt al niet mee, maar als dat gelukt is dan krijg je de pan nog niet onder de wagen uit door het subframe dat in de weg zit. De motor moet dus eigenlijk los gehaald worden van het subframe en dat is echt wel een grote klus. Die wil ik dus liever vermijden tot ergens ind e wintermaanden :)

Mijn vraag is nu of er een mogelijkheid is om een carterpakking van buitenaf te dichten. Een of ander soort kit dat hiervoor geschikt is of iets dergelijks?? Het lijkt mij dat het op zich toch wel mogelijk moet zijn, zo heet wordt het daar niet.... Alle tips zijn welkom!

Martijn
1983 Alfa Murena 3.0 V6 12v
2008 Lancia Phedra 2.0

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Kleine lekkage carterpan (3.0 V6)

zo okt 06, 2013 10:25

Je zult eerst de exacte plek van de lekkage moeten localiseren.

Als je de carterpan los kunt draaien en een stukje kunt laten zakken zou je wat vloeibare pakking op de raakvlakken kunnen smeren met je vingers oid.

ik ben bang dat dat het enige is wat je kunt proberen voor de motor er echt uit moet. :(
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

matramurena
Full Member
Full Member

RE: Kleine lekkage carterpan (3.0 V6)

zo okt 06, 2013 23:11

Carterpan heb ik reeds los gehad en met vloeibare pakking geprobeerd alle lekkages te verhelpen. Echter is dit niet helemaal gelukt kennelijk. Ik had een nieuwe pakking, maar omdat de pan niet helemaal van het blok af wou kon ik die niet plaatsen..

Moet ook zeggen dat die vloeibare pakking ernstig op je huid in vreet! Had in no-time pijnlijke handen door dat spul. Enkel met terpentine eraf te krijgen en dan nog een dag of wat gevoelig....

Martijn
1983 Alfa Murena 3.0 V6 12v
2008 Lancia Phedra 2.0

Terug naar “Algemene Technische vragen”