Gebruikersavatar
midi
Member
Member
Berichten: 240
Lid geworden op: di jan 23, 2007 20:36
Locatie: alkmaar

dynamo gtv6 en arm lopen van de motor

vr sep 20, 2013 10:47

ik heb even 2 vraagjes n.l.

-zijn er sterkere dynamo's die op een gtv6 motor passen? bv van een alfa 75? de cappaciteit van de huidige is te laag! dit komt door een grotere accu (72A) en waarschijnlijk corrosie op verschillende draden..Gevolg is dat telkens wanneer ik iets bij schakel, zoals ruitenwissers met verlichting het accu laadspanning vlampje steeds feller gaat branden (laadspanning wordt te laag)..

En wat kan de oorzaak zijn van een te arm brandstof lucht mengsel? benzine filter en drukregelaar zijn er twee. Luchtmassa meter heb ik reeds om gewisselt.

Ik merk dat de motor (te) snel te warm wordt...de uitlaat maakt ook meer herrie, en hij start slecht in koude toestand (warm start i prima). Wat bepaald de hoeveelheid brandstof inspuiting? LMM,...misschien nog iets? zoals de sensor in de thermostaat?

Alvast hartelijk dank...en m.v.g. martijn

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6847
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: dynamo gtv6 en arm lopen van de motor

vr sep 20, 2013 11:14

slechte brandstofpomp of te weinig stroom er naar toe kan ook arm lopen veroorzaken.

Originele dynamo zou genoeg moeten zijn, grootte van de accu maakt niet zo heel veel uit. Als het lampje al gaat branden bij zo'n relatief lichte verbruikers is er eerder iets aan de hand met de huidige dynamo of de bedrading... Er maar een zwaardere dynamo opschroeven is dan niet de oplossing.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
midi
Member
Member
Berichten: 240
Lid geworden op: di jan 23, 2007 20:36
Locatie: alkmaar

RE: dynamo gtv6 en arm lopen van de motor

vr sep 20, 2013 12:09

giuliettaevo bedankt voor je berichtje!

tja wat betreft de dynamo, deze is 2 jaar gelede gecontroleerd op een juiste werking hij levert ook 14,4 volt (stationair en zonder verbruikers aan) ik heb het idee dat de 65 amp dynamo, teveel heeft aan de 72 amp accu in combinatie met de toch al 32 jaar oude bedrading van de divers onderdelen...weerstand is te hoog en daardoor kan de de spanning niet op 14,4 volt gehouden worden..ik zal hem eens meten met een aantal verbruikers aan! Ik weet eigelijk niet hoe ik het anders kan oplossen, dan door een grotere dynamo te plaatsten...of de accu vervangen door een lichtere??

gr martijn

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8022
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

RE: dynamo gtv6 en arm lopen van de motor

vr sep 20, 2013 13:00

Meet eens met alle verbruikers aan of ie ook daadwerkelijk te weinig levert? Mijn gtv6 had nl ook een oplichtend dynamolampje zonder dat ik daar problemen door had vwb de laadspanning. Als ie verder goed laadt> gewoon negeren dat lampje, tis een ouwe Italiaan he... :idea: :lol:

Grtz,fRank

Gebruikersavatar
midi
Member
Member
Berichten: 240
Lid geworden op: di jan 23, 2007 20:36
Locatie: alkmaar

Re: RE: dynamo gtv6 en arm lopen van de motor

vr sep 20, 2013 13:57

Meet eens met alle verbruikers aan of ie ook daadwerkelijk te weinig levert? Mijn gtv6 had nl ook een oplichtend dynamolampje zonder dat ik daar problemen door had vwb de laadspanning. Als ie verder goed laadt> gewoon negeren dat lampje, tis een ouwe Italiaan he... :idea: :lol:

Grtz,fRank
ja dat is ook zo :D zal eens meten...want meten is weten :wink:

Gebruikersavatar
joy
Full Member
Full Member
Berichten: 339
Lid geworden op: za jun 18, 2005 19:41

RE: dynamo gtv6 en arm lopen van de motor

vr sep 20, 2013 15:49

Thermotijdschakelaar zit ook voor in thermostaathuis en zorgt voor mengselverrijking bij koude motor. Arm mengsel zou o.a. aan kapotte luchtslang(en) kunnen liggen.
Dynamolampje,wat reeds is gemeld; laadspanning goed dan lampje vergeten ,of indien het ergerlijk is afplakken :wink: .
Van de tig gtv zessen die we hebben gehad hadden het merendeel dit 'euvel'.

Terug naar “Algemene Technische vragen”