Duncan
Newbie
Newbie
Berichten: 18
Lid geworden op: ma feb 12, 2007 20:11
Locatie: Vught

RE: (Op)start problemen GTV6

di jun 11, 2013 22:37

Hi Zagato,

Vervelend om te lezen dat het euvel nog niet is opgelost.
Heb je ook het brandstof filter gecheked cq vervangen? Met de huidige toevoegingen in de brandstof kunnen slagen, pakkingen en dergelijke worden aangetast en het filter verstoppen.

Succes Duncan

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3274
Lid geworden op: vr dec 23, 2005 16:58

RE: (Op)start problemen GTV6

wo jun 12, 2013 10:36

Heb je 'm al volgetankt met verse benzine?
Haal de oude eruit en vul 'm met 98 van BP.

Gebruikersavatar
Koos
Member
Member
Berichten: 133
Lid geworden op: za jan 29, 2005 16:55
Locatie: Amsterdam

RE: (Op)start problemen GTV6

za jun 15, 2013 11:31

Misschien is het brandstofsysteem wel goed ..........

En is het een ander problem, misschien ontsteking die niet goed werkt (vervroeger), misschien een los contact?

En als je de motor stationair hoger afstelt misschien blijft de motor dan draaien als je de bocht omgaat?

Succes
1957 Giulietta Berlina
1969 1750 GT Veloce
1981 GTV6 Zender
1985 Sprint Zender
1967 Fiat 500F

Gebruikersavatar
Coniglio
Full Member
Full Member
Berichten: 389
Lid geworden op: vr jan 22, 2010 23:07
Locatie: Limburg (B)

RE: (Op)start problemen GTV6

za aug 10, 2013 14:41

Identiek probleem. (xpost met het transaxle forum)

Net nieuwe distributieriem laten leggen. Ook nieuwe batterij gestoken. Super 98 getankt en een paar dagen gaan raggen met Alfa weertje. Reed als nooit tevoren.

Vliegen eraf gewassen op de hellende oprit. Meteen maar wat gewaxt.
En startte heel moeilijk. Opnieuw wat gereden en er ontbraken precies wat pk. Kan gewoon mijn idee zijn.
Daarna nog wat gereden. Stil gestaan een paar dagen.

Terug van stal gehaald : moeilijke start. Einde van de straat (koppeling in) : stilgevallen. Terug aan de praat gekregen. Eerste rotonde : stil. Gas erop en tot thuis geraakt. Ondertussen : start niet meer.

Het artikeltje van Gregg Gordon (deels-tijdgebrek) gevolgd (http://www.hiperformancestore.com/Ljetronic.htm). Alle masten nagekeken, CTS nagemeten (rest volgt nog). Stekkertjes zuiver gemaakt, luchtslangen nagekeken.
Eentje zit niet helemaal vast : maar dit is degene met de stationair-afstel moeren en die durf ik dus niet aan te draaien gezien ik dan iets verander in de status-quo. Hoe ziet dit eruit voor jullie, ok of niet?

http://youtu.be/l_vCuoRimXA

Nog eens gestart.

http://youtu.be/V_cS0AS-Hbw

Slaat aan van de eerste tik. Slaat meteen terug af. Niet meer te starten.

Iets dat bekend voorkomt? Suggesties alvorens ik eea begin te vervangen?
Alvast bedankt.
I nostri sogni sono sempre presenti.

pe1ryx
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 709
Lid geworden op: zo okt 09, 2005 14:08
Locatie: cuijk

RE: (Op)start problemen GTV6

za aug 10, 2013 20:21

heb je de zekeringen al eens vernieuwd?

Gebruikersavatar
Coniglio
Full Member
Full Member
Berichten: 389
Lid geworden op: vr jan 22, 2010 23:07
Locatie: Limburg (B)

RE: (Op)start problemen GTV6

zo aug 11, 2013 13:55

Vernieuwd niet, wel nagekeken, ziet er nog okee uit, alles intact.
Bijna gedaan met contacten na te gaan. Misschien dadelijk relais eens nakijken van brandstof. Nog even een 12v bron vinden eerst.
I nostri sogni sono sempre presenti.

Gebruikersavatar
Coniglio
Full Member
Full Member
Berichten: 389
Lid geworden op: vr jan 22, 2010 23:07
Locatie: Limburg (B)

RE: (Op)start problemen GTV6

za aug 17, 2013 15:23

Eindelijk ( ! ) tussendoor nog wat tijd gehad om te kijken. Tweede temperatuurmeter op het temperatuurhuis gevonden (verborgen van het zicht en vorige keer niet herkend op de tast), zuiver gemaakt en proberen de weerstand te meten. Op de tast dus nul Ohm gemeten maar meer dan waarschijnlijk waren dat de electroden die elkaar raakten. Niet erg conclusief dus.

Even naast de auto staan denken dat als ik alles goed heb (vrij grote "als", dit is niet mijn dagelijkse bezigheid) dit wel eens de thermische tijdschakelaar (tts) zou kunnen zijn die bij koude motor 0 ohm moet geven en 100-160 ohm als de motor warm is. Het leek me wel eens waard om te experimenteren wat er zou gebeuren als ik de stekker zou uittrekken van deze thermo, en zo de weerstand op oneindig te zetten. Resultaat : auto start terug, maar heel laag toerental rolantie, reageert povertjes op gas (voor zover een busso dat kan). Behoorlijke zwavelgeur overigens (hopelijk verbrandingsgas en niet de batterij). Stekker terug in : auto start niet meer.

Voorlopige conclusie is dat ik een nieuwe thermometer bestel maar vraag me af of dat het enige gaat zijn wat er loos is.

Weet trouwens iemand welk contact dit is?

Afbeelding
I nostri sogni sono sempre presenti.

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3274
Lid geworden op: vr dec 23, 2005 16:58

RE: (Op)start problemen GTV6

zo aug 18, 2013 10:15

Volgens mij zat daar de brandstof onderbreker.
Een vierkant kastje met een knop aan de bovenkant (waar weer een rubber afdekking omheen zat).
Misschien is het kastje weggehaald en doorgelust.
Afbeelding
Links van het witte olieflesje.

Oh nee, deze zit meer tegen de zijkant.

Gebruikersavatar
Zagato1979
Junior Member
Junior Member
Berichten: 87
Lid geworden op: do mar 22, 2007 11:26

RE: (Op)start problemen GTV6

di aug 27, 2013 22:24

Hoi Coniglio, heb jij het probleem inmiddels opgelost?

Bij mij leek het probleem opgelost, maar helaas.... Ik had er nieuwe SuperPlus ingedaan met injectorcleaner en tevens een nieuw brandstoffilter gemonteerd. Vervolgens een lange rit gemaakt en de auto liep als een zonnetje.....geen 1 keer afgeslagen en veel power. Daarna kwam het probleem langszaam weer terug. Op het moment start hij weer zeer moeizaam. Naar mijn gevoel krijgt hij voldoende brandstof, want hij ruikt na,een aantal mislukte starts behoorlijk naar benzine. Echter hij slaat even aan en slaat dan meteen weer af.

Inmiddels gedaan/getest:
- rubber slangen
- retourleiding brandstof
- AAV klep gecheckt en schoongemaakt
- Nieuw brandstoffilter en schone benzine..

Iemand nog een idee wat het zou kunnen zijn?
Alfa Romeo - 1300 Junior Zagato 1972
Lancia Delta integrale Evo 1 1990

Historie:
Alfa Romeo 33 1.7 16v - 1990 - Geel
Alfa Romeo 33 1.7 16v - 1994 - Zwart Metallic
Alfa Romeo 75 3.0 QV - 1992 - Rood
Alfa Romeo 156 2.5 V6 24v - 1998 - Azzuro Nuvola

Gebruikersavatar
Gerhard
Member
Member
Berichten: 124
Lid geworden op: ma mei 30, 2005 19:44
Locatie: St. Vith

RE: (Op)start problemen GTV6

vr aug 30, 2013 20:36

Alle stekkertjes van de injectie checken, de bougiedoppen checken of ze goed zitten. Ik schoof nog wel eens de zwarte kappen van de bougiedoppen wat hoger op de rood/bruine doppen zodat ze wat beter/ dieper zaten/klemmen bij en om het bougiegat in de kleppendeksel. Op je foto is het cilindervormige ding op de voorgrond de crashschakelaar. Dat is het rode vakje is volgens mij een verdeel punt van stroom toevoer met ik dacht een shunt. Of die zit ernaast en dan is het een aardedraadstekker. Ik voelde en rommelde aan alle stekkertjes en probeerde dan weer te starten. Het was vaak iets lulligs. Het kan ook zeker aan de volgens jou goede zekeringen liggen. Zeker(.) als ze al wat ouder zijn. Ook de waterteperatuurstekker op het thermostaathuis checken. Alle drie de stekkertjes daar.
Of doet je auto het al? Succes :D
GTV6 1985 aan het restaureren
Alfa 33 1.5 IE 1992
Maserati 4.24
Subaru Legacy 3.0R Spec. B
Hyundai H200
Opel Kadett 1.1 (c.l.) uit 1940

Gebruikersavatar
Coniglio
Full Member
Full Member
Berichten: 389
Lid geworden op: vr jan 22, 2010 23:07
Locatie: Limburg (B)

Re: RE: (Op)start problemen GTV6

za aug 31, 2013 13:31

Volgens mij zat daar de brandstof onderbreker.
Een vierkant kastje met een knop aan de bovenkant (waar weer een rubber afdekking omheen zat).
Misschien is het kastje weggehaald en doorgelust.
Links van het witte olieflesje.
Oh nee, deze zit meer tegen de zijkant.
Klopt, ik heb de witte cilindervormige versie. Vreemd kabeltje, schijnt niets uit te maken dat het los zit?
I nostri sogni sono sempre presenti.

Gebruikersavatar
Coniglio
Full Member
Full Member
Berichten: 389
Lid geworden op: vr jan 22, 2010 23:07
Locatie: Limburg (B)

Re: RE: (Op)start problemen GTV6

za aug 31, 2013 13:51

Hoi Coniglio, heb jij het probleem inmiddels opgelost?

Bij mij leek het probleem opgelost, maar helaas.... Ik had er nieuwe SuperPlus ingedaan met injectorcleaner en tevens een nieuw brandstoffilter gemonteerd. Vervolgens een lange rit gemaakt en de auto liep als een zonnetje.....geen 1 keer afgeslagen en veel power. Daarna kwam het probleem langszaam weer terug. Op het moment start hij weer zeer moeizaam. Naar mijn gevoel krijgt hij voldoende brandstof, want hij ruikt na,een aantal mislukte starts behoorlijk naar benzine. Echter hij slaat even aan en slaat dan meteen weer af.
Bij mij ging het ook langzaam en toen niets meer. Bij een falende temperatuur tijd schakelaar kreeg de auto bij mij te veel benzine en sloeg dus aan maar "verzoop" meteen in de benzine : te rijk mengsel. Met bijgaande benzinegeur. Als ik de stekker uittrek van deze schakelaar start de auto en loop (op het gehoor) heel arm. Mogelijk kan je ook eens proberen of je een andere reactie krijgt als je die stekker uittrekt (vooraan, aan temperatuurhuis, onder de koelvloeistofdarm).

Sowieso eens goed om deze checklist na te gaan : http://www.hiperformancestore.com/Ljetronic.htm
Een andere hoofdverdachte schijnt de relais te zijn in de passagiershoek van de motorruimte.

Ik weet nog altijd niet waar ik aan toe ben. Heb het halve internet, een Bosch dealer en een Alfa dealer afgeschuimd op zoek naar het onderdeel en niet te vinden. Op den duur terecht gekomen bij (jawel) BMW mobile tradition website, stuk via de BMW dealer besteld, en natuurlijk gewicht in goud mogen betalen. Maar ik heb het tenminste : vanmorgen het onderdeel gehaald, vanmiddag verplichtingen, morgen moet ik voor het werk in de weer met spreadsheets... Mogelijk dat ik ergens in de nacht probeer het stuk te vervangen :roll:

Afin voor de anderen die dit stuk mogelijk niet vinden en het zoeken beu zijn :
Temperatuur Tijd Schakelaar 35 CEL 85
BMW stock nummer 13 62 1 274 630
Bosch nummer 0280130214
108,25 Euro (op internet ook een Chinese website tegengekomen voor 25Euro, maarreuh..)
Geleverd binnen 1 dag na bestelling van stock in Krefeld naar de dealer.
(Moesten er gewetensbezwaren bij de BMW persoon zijn, één van de modellen die dit zeker heeft is een 528i E12 sedan van December 1979)

Als marketeer en Alfist moet ik zeggen dat mijn hart bloedt dat ik om een onderdeel van mijn oude Alfa te verkrijgen, ik via de BMW showroom moet passeren (en dan heb ik het nog niet over het museum). :?

Maar mag niet klagen, nu kan ik tenminste aan de slag. :wink:
I nostri sogni sono sempre presenti.

Gebruikersavatar
Zagato1979
Junior Member
Junior Member
Berichten: 87
Lid geworden op: do mar 22, 2007 11:26

RE: (Op)start problemen GTV6

ma sep 02, 2013 00:05

Ik heb vandaag ook geprobeerd om de stekker van de TTS los te koppelen, maar dit gaf geen verschil. Verder heb ik dit weekend alle zekeringen vervangen en alle massapunten gereinigd. Daarnaast alle sensoren doorgemeten en verbindigen schoongemaakt. Ook hier geen gekke dingen tegengekomen. Ook de throttle position switch getest en ook deze lijkt naar behoren te werken.

Verder de bougies verwijderd en deze waren behoorlijk vet. Na een paar keer starten bougies weer uitgenomen en ze waren behoorlijk nat van de benzine. Kortom de auto lijkt te verzuipen, dit vermoeden wordt bevestigd door een stevige benzinelucht.

Kortom vrijwel de gehele checklist nagelopen, maar nog niets bijzonders gevonden. Mijn verdachten zijn de nu airflow meter (lmm), de duorelais aan de passagierszijde en de ECU. Iemand een idee wat de meest voor de handliggende verdachte is? De auto reageert overigens nog steeds hetzelfde hij springt levendig aan, maar valt meteen weer weg. Wat mij ook opviel tijdens de rit van vorige week is dat hij onder in toeren soms wat schokkerig liep. Daarnaarst varieerde het stationair toerental tussen de 950 en 1400 toeren. Hij was niet aan het hunten, maar het toerental verschilde per keer dat hij stationair liep.
Alfa Romeo - 1300 Junior Zagato 1972
Lancia Delta integrale Evo 1 1990

Historie:
Alfa Romeo 33 1.7 16v - 1990 - Geel
Alfa Romeo 33 1.7 16v - 1994 - Zwart Metallic
Alfa Romeo 75 3.0 QV - 1992 - Rood
Alfa Romeo 156 2.5 V6 24v - 1998 - Azzuro Nuvola

Gebruikersavatar
Zagato1979
Junior Member
Junior Member
Berichten: 87
Lid geworden op: do mar 22, 2007 11:26

RE: (Op)start problemen GTV6

ma sep 02, 2013 00:08

Andere verdachte zou ook het ontstekingssysteem kunnen zijn, maar welke sensor/onderdeel zou ervoor kunnen zorgen dat de ontsteking direct weer wordt uitgeschakeld. Ik heb hier nog een Bosch Blue Coil liggen (eigenlijk voor mijn JZ), zou ik deze ook kunnen testen op de GTV6?
Alfa Romeo - 1300 Junior Zagato 1972
Lancia Delta integrale Evo 1 1990

Historie:
Alfa Romeo 33 1.7 16v - 1990 - Geel
Alfa Romeo 33 1.7 16v - 1994 - Zwart Metallic
Alfa Romeo 75 3.0 QV - 1992 - Rood
Alfa Romeo 156 2.5 V6 24v - 1998 - Azzuro Nuvola

Gebruikersavatar
crusty
Newbie
Newbie
Berichten: 36
Lid geworden op: di jan 13, 2009 09:56
Locatie: Achterhoek

RE: (Op)start problemen GTV6

ma sep 02, 2013 08:23

Hoe zien de pinnetjes op de ecu eruit?

Ik heb recent dezelfde symptomen gehad en na lang zoeken en meten bleek het de ecu te zijn, waar de pinnetjes/stekker van was geoxideerd.
Schoongemaakt en liep weer als vanouds...
GTV6 3.0 QV 83'

Terug naar “Algemene Technische vragen”