Gebruikersavatar
Richard Kremer
Full Member
Full Member
Berichten: 376
Lid geworden op: do jan 13, 2005 14:57
Locatie: Veendam

kachel uitbouwen Giulietta (116)

vr apr 26, 2013 20:30

Zijn er mensen die nog tips en trucs hebben voor het uitbouwen van een kachel uit een giulietta 116 (type 3)

Groet Richard
ALFA loos

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

RE: kachel uitbouwen Giulietta (116)

vr apr 26, 2013 20:55

Niet zozeer van type 3...

Bij type 2 kan je de module met de blaasroosters in de middenconsole vanaf de rechterzijde los wippen en uitnemen. Daarmee worden twee schroeven bereikbaar waarmee je het front van de rest van het dashboard kan scheiden. Resteert de twee zichtbare schroeven onderaan en de afdekplaat voor de kachelbediening. Dat is helaas pielen, want de knoppen op de hevels krijg je er met geen mogelijkheid af en moet je dus met beleid door de sleuven zien te krijgen.

Met het voorfront eraf kan je onderlangs de kachelunit losdraaien. Deze zit vast met vier moeren op tapeind en het is voor het later weer monteren handig om bij het losmaken de twee moeren aan de bestuurderskant niet af te nemen, maar op het einde van het tapeind te laten zitten. De twee moeren aan de passagierszijde neem je vervolgens wel volledig af en dan kan je de kachelunit in zijn geheel, inclusief slangen, in een draaiende beweging naar de ruimte voor de passagiersstoel trekken.

Voor de rest ligt het aan wat precies je bedoeling is, maar in principe kan je op dat moment bijna alles doen zonder de slangen van de kachel te halen.

Gebruikersavatar
Richard Kremer
Full Member
Full Member
Berichten: 376
Lid geworden op: do jan 13, 2005 14:57
Locatie: Veendam

RE: kachel uitbouwen Giulietta (116)

vr apr 26, 2013 21:27

Zoals jij het schrijft zit er volgens mij toch nogal wat verschil in type 2 en 3, maar we zullen zien hoe het zit als ik het los haal

Het is de bedoeling dat de hele kachel unit vervangen word.
ALFA loos

Gebruikersavatar
Matteomeubel
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2325
Lid geworden op: di aug 16, 2011 21:35
Locatie: Dordrecht
Contacteer: Website

RE: kachel uitbouwen Giulietta (116)

vr apr 26, 2013 22:00

Ook ik heb een type 2, maar bij mij zitten er aan de schutboordzijde geen draadeinden, maar een soort kram. Ik heb me suf gezocht naar de schutboord draadeinden, maar die waren er dus domweg niet. De kram zit over twee lipjes geschoven. Een aan het kachel plastic, een aan de koets. Met een stuk hout of een niet al te lomp stuk gereedschap de twee eraf hefbomen werkte, maar vooral die aan de stuurkant is kl*te te bereiken. Suc6 met terug plaatsen, je kunt geen kracht zetten bijna. Ergen in het forum techniek is een foto van de uitbouw van een 75 unit, vrijwel identiek aan die van t2, dus ik neem aan dat de t3 helemaal niet afwijkt behalve in plastic.

Wat bij mij ook niet los wilde is het afwateringsslangetje, dat zit over een knobbeltje geschoven wat aan het harde pijpje aan de kachelunit zit. Dit is wel van belang omdat het relatief kort is en niet mee geeft en dus wil de kachel niet van z'n plek. Maak het slangetje trouwens goed schoon, bij mij zat er compost in. Onder de koets, net naast de stuurstang aan de bijrijderskant komt het ding uit het shutboord zetten, zo'n slanguiteinde met een vierkantig tuitje eraan geknepen.

Waarom ga je de unit vervangen?? Gordon zijn modificatie methode is o.k., mijn methode op advies van een bevriende klokkenrestaurator was het "lappen" van de as en het reinigen van de sinterstalen lagerbussen. Smeren met teflonvet en hoppa, gaan.
De hedendaagse Socialist laat de Kapitalist voor zich werken.

Pakezel: VW T5
den Duyf: Giulietta 2.0 1983, uiteraard zilvergrijs!
den Roedmob: Giulietta 2.0 1985 Gesloopt wegens onredbaarheid
den Pruym: Giulietta 1.6 1979. pruimkleurig dus
scarb 0149

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

Re: RE: kachel uitbouwen Giulietta (116)

vr apr 26, 2013 22:00

Zoals jij het schrijft zit er volgens mij toch nogal wat verschil in type 2 en 3, maar we zullen zien hoe het zit als ik het los haal

Het is de bedoeling dat de hele kachel unit vervangen word.
Dan zou ik in ieder geval de slangen in de motorruimte los halen en vervolgens het interieur in trekken. Door ze dan direct weer hoog te houden voorkom je dat er al teveel lekkage optreedt en dat kan je redelijk eenvoudig opvangen met wat doeken. Als je ze aan de kachelzijde los haalt wordt het een zwembad.

In ieder geval moet het mogelijk zijn om het front van het dashboard los van de rest af te nemen, ook bij type 3. Hoe ze daar dan de bovenste schroeven hebben verborgen kan ik je helaas niet vertellen.

Gebruikersavatar
Matteomeubel
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2325
Lid geworden op: di aug 16, 2011 21:35
Locatie: Dordrecht
Contacteer: Website

Re: RE: kachel uitbouwen Giulietta (116)

vr apr 26, 2013 22:03

Zoals jij het schrijft zit er volgens mij toch nogal wat verschil in type 2 en 3, maar we zullen zien hoe het zit als ik het los haal

Het is de bedoeling dat de hele kachel unit vervangen word.
Dan zou ik in ieder geval de slangen in de motorruimte los halen en vervolgens het interieur in trekken. Door ze dan direct weer hoog te houden voorkom je dat er al teveel lekkage optreedt en dat kan je redelijk eenvoudig opvangen met wat doeken. Als je ze aan de kachelzijde los haalt wordt het een zwembad.

In ieder geval moet het mogelijk zijn om het front van het dashboard los van de rest af te nemen, ook bij type 3. Hoe ze daar dan de bovenste schroeven hebben verborgen kan ik je helaas niet vertellen.
Constructie t2 v.s. t3 is vrijwel identiek volgensmien.
De hedendaagse Socialist laat de Kapitalist voor zich werken.

Pakezel: VW T5
den Duyf: Giulietta 2.0 1983, uiteraard zilvergrijs!
den Roedmob: Giulietta 2.0 1985 Gesloopt wegens onredbaarheid
den Pruym: Giulietta 1.6 1979. pruimkleurig dus
scarb 0149

Gebruikersavatar
bralfa
Guru
Guru
Berichten: 1840
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 16:57
Locatie: Lobith
Contacteer: Website

Re: RE: kachel uitbouwen Giulietta (116)

za apr 27, 2013 08:02

Zoals jij het schrijft zit er volgens mij toch nogal wat verschil in type 2 en 3, maar we zullen zien hoe het zit als ik het los haal

Het is de bedoeling dat de hele kachel unit vervangen word.
Dan zou ik in ieder geval de slangen in de motorruimte los halen en vervolgens het interieur in trekken. Door ze dan direct weer hoog te houden voorkom je dat er al teveel lekkage optreedt en dat kan je redelijk eenvoudig opvangen met wat doeken. Als je ze aan de kachelzijde los haalt wordt het een zwembad.

In ieder geval moet het mogelijk zijn om het front van het dashboard los van de rest af te nemen, ook bij type 3. Hoe ze daar dan de bovenste schroeven hebben verborgen kan ik je helaas niet vertellen.
Als je de slangen los hebt er gelijk een m10 bout in drukken en met een slange(n)klem vastzetten. Dit voorkomt t zwembad effect ook erg effectief.
Shut up and ride!

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

RE: kachel uitbouwen Giulietta (116)

za apr 27, 2013 08:40

Hoe dan ook, als de kachel niet lek is zou ik 'm gewoon laten zitten. Ik heb al meerdere kachelmotoren op de beschreven wijze uit- en ingebouwd.

Hmmm... even terugkijkend: je moet dus ook de onderste delen van het dashboard verwijderen (het ladekastje en het niet echt nuttige plankje aan de bestuurderszijde).

Gebruikersavatar
Richard Kremer
Full Member
Full Member
Berichten: 376
Lid geworden op: do jan 13, 2005 14:57
Locatie: Veendam

RE: kachel uitbouwen Giulietta (116)

za apr 27, 2013 15:48

Heb toch maar besloten om het te laten zoals het is.
De voornaamste reden dat ik de kachel unit wou vervangen is dat dit een auto met airco is geweest.
Ze hadden alles wel rond de motor verwijderd, maar de kabels en bepaalde leidingen weer niet. Dus bij het verwijderen van de restanten kwam ik bij de kachel unit uit.

Kan iemand mij vertellen of dit nog effect heeft op het functioneren van de kachel nu de airco eruit is.
ALFA loos

Gebruikersavatar
Richard Kremer
Full Member
Full Member
Berichten: 376
Lid geworden op: do jan 13, 2005 14:57
Locatie: Veendam

RE: kachel uitbouwen Giulietta (116)

za apr 27, 2013 17:28

Even een up date.
Ik heb uit nieuwsgierigheid ook even het een en ander los gemaakt van een donor giulietta
En wat schets mijn verbazing er is niks gelijk. Kachel bediening, kunstof kapjes, bepaalde aansluiting enz enz is allemaal anders.

Ik ben blij dat ik niet verder ben gegaan anders had ik ook een gedeelte van het dashboard moeten verwisselen
ALFA loos

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

RE: kachel uitbouwen Giulietta (116)

za apr 27, 2013 20:57

Lijkt me raar... Bij mijn weten is het enige verschil dat je vanuit de cabine kan zien dat er rechts van de schuiven een echte draaiknop zit in plaats van een dopje. Naar ik veronderstel zal voor deze thermostaatknop wel een of twee draadjes extra aangelegd moeten zijn, maar mijn verwachting zou zijn dat dit dan een extra stekker is en niet dat er een totaal andere stekker voor de complete unit zit.

Het lijkt me in ieder geval niet dat de niet functionerende airco unit problemen zal opleveren. Even refererend naar de Sei is de koeler ongeveer twee keer zo dik als de verwarmingsunit, maar qua opzet verder niet echt verschillend. Theoretisch heb je hierdoor iets meer weerstand op de luchtstroom die de cabine in komt, maar dat trekt dat motortje makkelijk. Zeker met een kogellagerupgrade ;)

Gebruikersavatar
Richard Kremer
Full Member
Full Member
Berichten: 376
Lid geworden op: do jan 13, 2005 14:57
Locatie: Veendam

RE: kachel uitbouwen Giulietta (116)

za apr 27, 2013 21:03

Gordon,

Vertel eens wat meer over jouw upgrade/ modificatie
ALFA loos

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

RE: kachel uitbouwen Giulietta (116)

zo apr 28, 2013 10:28

De modificatie is vaker gedaan. Waar het op neer komt is dat je de aanjagermotor moet uitbouwen en de rotors afnemen (die zitten op de as geklemd, dus gewoon wrikken en trekken). Het motorhuis is lastig, want dat zit allemaal in elkaar geperst - een botte oude schroevendraaier en een hamer zijn hier goede hulpmiddelen om de opengeslagen pennen in een vorm te krijgen dat je het huis in delen kan scheiden.

Ik zal eens kijken of ik een fotootje kan schieten van wat ik bedoel...

Dat openwerken moet je overigens doen aan de kant waar de stroomaansluitingen zitten. Haal de kapjes van de koolborstels af en neem deze uit. Vervolgens trek je het huis uit elkaar, hetgeen op het moment dat je dit doet waarschijnlijk erg zwaar gaat vanwege roest op de as en vastzittende sinterbrons lagers (roest wegschuren en as invetten is wel aan te bevelen). Het anker moet gescheiden worden van beide motorhuis-delen. Het printplaatje zit ook weer met omgebogen pinnetjes vastgeklemd en deze moet je ook afnemen.

Op de twee plekken waar de as van de motor door het huis gaan zie je nu een blauwstalen klemmetje zitten en als je deze los klikt (bij latere modellen kunnen ze ook geponst zijn en dan zit er weinig anders op dan uitboren - computerschroefjes zijn ideaal om ze dan achteraf weer vast te zetten) komt daar het sinterbronslagertje tevoorschijn. Deze vervang je door kogellagertjes die je in modelbouwzaken kan vinden (RC benodigdheden). De maat die je nodig hebt is 6/15/5, maar afhankelijk van het merk kan de volgorde verschillen waarin deze maten worden geplaatst. Bedoeld is hier asgat/diameter/dikte.

En dan dus alles weer monteren. Geen vogeltjes meer, lekker veel wind en omdat je uiteraard van de gelegenheid gebruik hebt gemaakt om alle blaadjes weg te zuigen ook geen geritsel meer.

Terug naar “Algemene Technische vragen”