wirno
Junior Member
Junior Member
Berichten: 66
Lid geworden op: do jan 25, 2007 14:22

Re: RE: Zuigerbussen

za jul 28, 2012 11:00

Hee, leuk topic...

Zelf was ik "simpelweg" van plan de bussen aan elkaar vast te maken.
Iemand dat al eens gedaan hier?
Ik heb het gedaan met expoy van 3m, zowel de onderkant als de platte vlakken. Oring vervalt dan.

Arno

wirno
Junior Member
Junior Member
Berichten: 66
Lid geworden op: do jan 25, 2007 14:22

RE: Zuigerbussen

za jul 28, 2012 11:25

Bij legeringen en zeker bij gietijzer, is de snelheid van het koelen van je materiaal belangrijk voor hoe de ingredienten van je legering zich ten opzichte van elkaar gaan verdelen. Verder heb je de vorm waarin de losse moleculen zich in een "kristalvorm" schikken. Austenite moet zich liefst zo min mogelijk vormen en martensite is wat je wel wilt. Onder meer met cryobehandelen krijg je meer martensite waardoor je materiaal slijtvaster wordt. Doordat je bij losse bussen centrifugaal kan gieten, heb je een verhouding oppervlak/inhoud die gelijkmatig koelen veel makkelijker maakt, waardoor je relatief veel martensite in je ruwe gietprodukt hebt, voor je gaat nabewerken. Als je een "groot lomp stuk metaal" af laat koelen, zeker als je het niet tevoren al hebt bestemd om cylinderbussen van te maken, zal je veel minder martensite krijgen waardoor je materiaal brozer en minder hard zal zijn. Om dat te compenseren zal je het blok opnieuw zo heet moeten stoken dat de kristalstructuur verdwijnt en het dan alsnog zeer geleidelijk moeten laten afkoelen. Alternatief is een keuze voor een materiaal wat van zichzelf slijtvaster en minder broos is, of na het metaalbewerken een coating aanbrengen op de cylinderdwanden tegen slijtage.
Ik wist niet dat er gietijzer bestond met een martensitische dan wel austenische structuur,Ik dacht dat het een pelitische of ferritische structuur had of een combinatie van deze twee.
Slijtage maak ik me geen zorgen. Gietijzer is een bewezen materiaal in de automotive wereld, en we praten hierbij natuurlijk over een racemotor, die hoeft het klokje niet rond.

Houdt er rekening mee dat je hard mag gaan rekenen aan uitzettingscoefficienten van de diverse materialen zodat je de pasvorm van je monosleeve in de bovenrand van je blok perfect krijgt. Ook de lengte van de bussen en de hoeveelheid die je ze laat uitsteken ten opzichte van je motorblok zal je perfect moeten krijgen, anders komen er spanningen op je kopbouten, motorblok of de sleeve zelf waar je bij hoge vermogens gewoon niet mee wegkomt. Dit soort bewerkingen vereisen een precisie waardoor je zelfs de temperatuur van je werkstuk in de gaten moet houden tijdens bewerking, anders klopt je maatvoering al niet meer.

Ik neem aan dat je ook je zuigerbodems hard gaat koelen met een oliesprayer? Welk blok wil je gaan gebruiken als basis? Een TSblok, of toch een nord?
De monosleeve is eigenlijk gelijk aan dat van een orginele motor, behalve dat de de bussen aan elkaar zitten. Hoogte blijft hetzelfde als het orgineel, waarom zou hierbij de uitzettingscoefficient anders zijn?
Tijdens het bewerken kunnen er spanning in het materiaal ontstaan, vooraf is dit nooit te zeggen hoeveel. Mochten er spanningen onstaan, dan kun je het besten eerst voorbewerken, gloeien, nabewerken van de maartvoerende delen. Het honen gebeurd pas als laaste.

Basis blok wordt een ts, en ja de zuigers zullen gekoeld moeten worden, had een 155/164 niet zo iets?

Arno

Gebruikersavatar
Maurizio
Guru
Guru
Berichten: 1293
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:44
Locatie: (Z-limburg), 158 km to Exmuhle (N'ring)
Contacteer: Website

RE: Zuigerbussen

za jul 28, 2012 11:27

De bussen scheuren op het platte vlak, dikte is daar maar amper 4mm, dus een alu plaat heeft geen zin. Bussen vast lijmen heeft wel zin.
klink domweg als te dunne wand....
Is niet iets te doen met 155 1.7 of 1.8 8V ts bussen, die zijn net nog ietsje dikker, want kleinere dia zuiger, die paar cc minder doen het hem niet bij een turbo appl. voor een beetje extra marge?
Is natuurlijk mosterd na de maaltijd, want je had natuurlijk al zuigers specifiek voor een turbo applicatie van 84 [mm]

Bodem koeling zat in een 155 blok kan ik me nog iets vaag van herinneren.
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75TS & E36M3 Ringtool, AR Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

wirno
Junior Member
Junior Member
Berichten: 66
Lid geworden op: do jan 25, 2007 14:22

Re: RE: Zuigerbussen

za jul 28, 2012 12:15

klink domweg als te dunne wand....
Is niet iets te doen met 155 1.7 of 1.8 8V ts bussen, die zijn net nog ietsje dikker, want kleinere dia zuiger, die paar cc minder doen het hem niet bij een turbo appl. voor een beetje extra marge?
Is natuurlijk mosterd na de maaltijd, want je had natuurlijk al zuigers specifiek voor een turbo applicatie van 84 [mm]

Bodem koeling zat in een 155 blok kan ik me nog iets vaag van herinneren.
Heeft iemand foto's van de bodemkoeling bij een 155?

Is mosterd na de maaltijd. Ik heb JE pistons met gapless rings van 84mm.

Arno

Gebruikersavatar
GTV
Guru
Guru
Berichten: 1482
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:43
Locatie: Stein/Elsloo

RE: Zuigerbussen

za jul 28, 2012 13:43

Afbeelding

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: Zuigerbussen

za jul 28, 2012 13:53

Ik wist niet dat er gietijzer bestond met een martensitische dan wel austenische structuur,Ik dacht dat het een pelitische of ferritische structuur had of een combinatie van deze twee.
Slijtage maak ik me geen zorgen. Gietijzer is een bewezen materiaal in de automotive wereld, en we praten hierbij natuurlijk over een racemotor, die hoeft het klokje niet rond.
Het is puur hoe snel je laat afkoelen. Zolang er koolstof tussen de ijzermoleculen zitten kan je beide kristalvormen krijgen.

"Gietijzer" is een naam van een fabricagemethode, niet een enkel materiaal. Het spul waar je tuinhekje van gemaakt is, is heus niet geschikt om motorblokken van te maken. Ook bij een racer wil je, zeker als het je niet meer geld kost, iets wat langer mee gaat. Een revisie kost geld, vermogensverlies door slijtage wil je niet en je wilt al helemaal geen uitval hebben tijdens de race. Los daarvan is de stevigheid van je product ook afhankelijk van het materiaal wat je kiest, dus wederom, niet elk gietijzer en elke kristalstruktuur is hetzelfde daarin, dus let op wat je doet. Je wilt iets wat beter tegen extreme vermogens kan dan wat Alfa gefabriceerd heeft. Je proces zal dan van het begin tot het einde beter moeten zijn, anders ga je gegarandeerd geen beter eindprodukt krijgen. Jouw definitie van "beter" en je kriteria daardoor zullen misschien afwijken en in sommige gevallen minder scherp zijn dan die van Alfa, maar de praktijk leert dat je materiaalkeuze en fabricagemethode bij dit soort dingen zeer belangrijk is. Als iedere hobbybob monosleeves kon maken, was er al lang een Chinees ie die dingen voor een paar honderd euro op eBay zette.
De monosleeve is eigenlijk gelijk aan dat van een orginele motor, behalve dat de de bussen aan elkaar zitten. Hoogte blijft hetzelfde als het orgineel, waarom zou hierbij de uitzettingscoefficient anders zijn?
Tijdens het bewerken kunnen er spanning in het materiaal ontstaan, vooraf is dit nooit te zeggen hoeveel. Mochten er spanningen onstaan, dan kun je het besten eerst voorbewerken, gloeien, nabewerken van de maartvoerende delen. Het honen gebeurd pas als laaste.

Basis blok wordt een ts, en ja de zuigers zullen gekoeld moeten worden, had een 155/164 niet zo iets?
De hoogte is misschien hetzelfde, maar dan kan je de bussen onderop niet steviger neerzetten, dus je zal wellicht al wat moeten afwijken. Wat je bovenop aan kracht extra zet om je kop niet te laten lekken, moet ergens tegenkracht krijgen he?

Het materiaal wat je kiest, kan een andere uitzettingscoefficient hebben dan die van de originele bussen. Je motor wordt warmer, want je gaat meer vermogen opwekken en je bussen zullen een dikkere wand hebben, dus je gaat meer uitzetting krijgen dan de originele bussen. Die uitzetting zal niet alleen "opzij" zijn, maar ook naar boven/beneden. Genoeg redenen om er van uit te gaan dat je met het blind overnemen van speling van koude delen van een standaardmotor niet uit gaat komen.

Ja, in de 155/164 en de "evo" van de 75 Turbo is dat gedaan (alle 16V TS hebben het ook). Uiteindelijk is het niet veel meer dan een stel sprayers die met 2 boutjes (1 hol meen ik) op een bestaan oliekanaal onderin het blok zijn geschroefd. Ik weet zo uit m'n hoofd niet of daar nog een drukventieltje op/in zit. Bij diverse andere toepassingen weet ik dat dat gedaan wordt, er wordt pas gesprayed als er 2 of 3 bar oliedruk is, zodat de hoofdlagers en dergelijke in ieder geval genoeg olie blijven krijgen.

Gebruikersavatar
Maurizio
Guru
Guru
Berichten: 1293
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:44
Locatie: (Z-limburg), 158 km to Exmuhle (N'ring)
Contacteer: Website

RE: Zuigerbussen

ma jul 30, 2012 07:34

some food for thought :lol:

http://www.autospeed.com.au/cms/A_0717/article.html Afbeelding

of volgens mij de mooiere oplossing, dunnere zuigerbussen opgesloten (gekrompen) in een alu huis om een monoliner te vormen.

http://www.autocomponenti.com/bonnevill ... index.html
Afbeelding
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75TS & E36M3 Ringtool, AR Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Zuigerbussen

ma jul 30, 2012 14:06

Voor turbogebruik lijkt die onderste mij een stuk geschikter. een brede base-plate met fire rings er in zodat je met hoge piekdrukken kan werken. De bovenste heeft waarschijnlijk dunnere zuigerwanden, want zulke koelkanalen ga je niet proberen als je perse een behoorlijke dikte tussen de wanden wilt.

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4160
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

RE: Zuigerbussen

ma jul 30, 2012 18:14

Mooi spul in dat onderste plaatje, die Bonneville wagen is zoiezo ook een bijzonder project...

Een gefreesde plaat om de standaard (aan elkaar gelijmde) bussen heen, zou dat al afdoende helpen tot zeg de grens van de transaxle bak? :wink:

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6847
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Zuigerbussen

ma jul 30, 2012 18:15

Bij die onderste mag je pas goed gaan kijken wat er met uitzetten gebeurt... alu buitenkant om stalen bussen, wordt het warm komen de bussen los. :(

@Whizzman,

ik zie geen firerings oid hoor... :? Dat is de bovenkant van de cilinderbus die je ziet zitten. :wink: Losse ringen zou ik er nog wel inmaken.
Zo zit het in het blok...
Afbeelding
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6847
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: RE: Zuigerbussen

ma jul 30, 2012 18:18

Een gefreesde plaat om de standaard (aan elkaar gelijmde) bussen heen, zou dat al afdoende helpen tot zeg de grens van de transaxle bak? :wink:
Met een 1.8TB blok met een paar aanpassingen kun je al over de 300 pk gaan en begin je je bak al te belasten op een manier dat hij het niet leuk meer vind, daar heb je nog geen monoliner voor nodig. :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4160
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

RE: Zuigerbussen

ma jul 30, 2012 18:42

Ah, dan hoeft al die moeite niet... :lol:

wirno
Junior Member
Junior Member
Berichten: 66
Lid geworden op: do jan 25, 2007 14:22

Re: RE: Zuigerbussen

ma jul 30, 2012 18:46

Bij die onderste mag je pas goed gaan kijken wat er met uitzetten gebeurt... alu buitenkant om stalen bussen, wordt het warm komen de bussen los. :(
Ik heb dit ook nooit begrepen. Het motorblok niet aan de onderkant niet uitgefreest.
Dus de bussen zijn aan de onderkant 89mm, boring 84mm. Bovenste diameter van de kraag max 93mm lengte (gok) stel 8mm.
Dus tussen de bussen heb een wanddikte van 4mm aluminium. :shock:

Maar het heeft zich bewezen.

Nog wat gevonden mbt materiaal

http://www.dartonsleeves.com/mat_spec.htm

conversie tabel

http://www.kennametal.com/images/pdf/te ... _table.pdf

Gemakelijk verkrijgbaar.

http://www.maatmetaal.nl/files/eigensch ... tijzer.pdf


Voor turbogebruik lijkt die onderste mij een stuk geschikter. een brede base-plate met fire rings er in zodat je met hoge piekdrukken kan werken. De bovenste heeft waarschijnlijk dunnere zuigerwanden, want zulke koelkanalen ga je niet proberen als je perse een behoorlijke dikte tussen de wanden wilt.
De gaatjes aan de zijkant lopen niet door en door, maar komen in het gat uit wat aan de bovenkant geboord is.

Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4160
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

RE: Zuigerbussen

ma jul 30, 2012 18:51

Die bussen hoeven niet per definitie los te komen.
De temperatuur is immers niet helemaal gelijk, de bussen zijn aan de binnenzijde veel heter dan het met koelvloeistof omringde aluminium.

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6847
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Zuigerbussen

ma jul 30, 2012 19:20

Dragracers in de VS gebruiken een soort cement onderin het blok om het stevigheid te geven. Alleen levert dat misschien problemen op met de koeling...
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Terug naar “Algemene Technische vragen”