Sinds afgelopen zaterdag vertoont de GTV wat kuren.
Even samenvattend:
Die middag een ritje gemaakt om mijn vader ergens af te zetten, ongeveer half uurtje.
Bij starten (warme start) ging het toerental opeens langzaam richting 2000rpm, zakte daarna langzaam terug.
2 straten verder ging opeens het injectie/inspuitingslampje branden.
Had het gevoel dat de auto een beetje gezapiger op 't gaspedaal reageerde.
Auto even uitgezet en weer gestart, lampje ging meteen weer branden.
Weer doorgereden en merkte dat bij gas los (en koppeling in) het toerental heel langzaam terugzakte richting stationair. (i.p.v. snel weer naar de 750rpm te vallen)
2 straten verder ging het lampje uit en niet meer gezien tot aan thuis.
Wel viel me op dat als ik de koppeling intrapte het toerental gewoon normaal naar ondere zakte, maar bij 1200rpm even een "hikje" maakte alvoren naar 750rpm te zakken.
Zoals vaker met Alfa's doet een paar dagan rusten de electronica wel goed.
Maar gistermiddag:
Toen ik de auto startte schoot het toerental gelijk richting 3000rpm en kroop toen langzaam omhoog.
Auto uitgezet en opnieuw gestart, wederom het zelfde probleem, even gewacht wat hij deed maar ging tot aan 4000rpm en toen vond ik het wel goed geweest. Was bang dat hij nog verder zou opklimmen in toeren, en met een koude motor (3 dagen stilstan) en meteen met >4000rpm te staan brullen lijkt me niet echt goed voor de motor.
Uiteindelijk nog een 3e keer gestart, schoot weer eerst naar 3000rpm en kroop toen langzaam weer omhoog, maar toen ik dat merkte gelijk weer uitgezet.
Iemand anders een idee? BDP-sensor, stappenmotor, stationairregelaar, LMM??
Toevallig vorige week een OBDII-kabel gekocht, maar heb van 't weekend pas tijd om de spullen eens te installeren en uit te lezen. Maar mischien kunnen jullie me al op weg helpen.