Korbler Spider

Pedaalbox Spider 105

wo mei 05, 2010 18:54

Ik moet de pedaalbox uitbouwen omdat de as van het koppelingspedaal waarschijnlijk is uitgesleten. Kraakt, piept en heeft speling. De box zit met 4 bouten door het schutbord. De onderste moeren zijn nog net te zien maar de bovenste bevinden zich helemaal achter de dash panelen.

Wie heeft er ervaring met het uitbouwen van de pedaalbox en/of heeft daarvoor een handigheidje?

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

RE: Pedaalbox Spider 105

wo mei 05, 2010 19:29

Als ik me niet vergis zit het zo:
Bij de bovenste bevesting zitten de moeren volgens mijn de kant van de motorruimte en de bouten zitten aan de binnenkant vast gelast aan de body. Daar hoef je dus geen tegen sleutel op te zetten. In de pedalbox zitten aan de bovenkant alleen 2 gaten.
En bij de onderste bevestiging zitten de tapeinden als het goed is vast in de pedalbox en kan je de moeren er als het goed is dus ook zo afdraaien zonder tegensleutel. Hier zitten er in de carrosserie 2 gaten.
Pedalbox uitbouwen bij een 105 is wel te doen in mijn herinnering. Alhoewel het al weer tijd terug is dat ik het zelf heb gedaan.

Gr DJ

GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo

wo mei 05, 2010 20:19

Klopt, houd niks in, wel even je pedaal rubbers er af halen anders krijg je deze bijna niet door het gat in het schutbord.
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

Korbler Spider

do mei 06, 2010 20:21

Kijk, daar heb ik nog eens iets aan. Ik heb in de motorruimte nog niet kunnen kijken. De Spider staat op de brug omdat ik de achteras en de remmen aan het reviseren ben. Ik heb alleen de binnenkant kunnen bekijken. Over een week of twee kan ik met de pedaalbox beginnen. Ik laat nog even weten hoe het is afgelopen.

Korbler Spider

za mei 15, 2010 15:05

Pedaalbox ligt er al uit. Klopte precies zoals jullie hadden omschreven. Dacht nog even zonder de pedaalrubbers te verwijderen de box door het schutbord te kunnen draaien. Mooi niet dus, rubbers er af en de box is makkelijk te verwijderen.

Dank voor de tips.

alfaman
Newbie
Newbie

do dec 08, 2011 21:59

Ik heb helaas hetzelfde probleem, gaffel is afgebroken van de bedieningsas van de koppeling :?
Mijn vraag is kan je de pedaalbox eruithalen zonder de rem- en koppelingsleidingen los te halen? Ik ben een beetje lui en heb geen zin in opnieuw ontluchten.
Misschien kan je de koppeling en rem hoofd cylinders loshalen en dan de pedaalbox eruit halen :idea:

Fransinge
Member
Member

vr dec 09, 2011 10:20

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

Re: RE: Pedaalbox Spider 105

vr dec 09, 2011 10:42

Ik heb helaas hetzelfde probleem, gaffel is afgebroken van de bedieningsas van de koppeling :?
Mijn vraag is kan je de pedaalbox eruithalen zonder de rem- en koppelingsleidingen los te halen? Ik ben een beetje lui en heb geen zin in opnieuw ontluchten.
Misschien kan je de koppeling en rem hoofd cylinders loshalen en dan de pedaalbox eruit halen :idea:
Hoi,

Wij hebben net een complete pedalbox uit een sloper getrokken. Zonder afgebroken gaffel. :wink:
Wellicht bruikbaar voor je?

Groeten,
Dirk-Jan

alfaman
Newbie
Newbie

vr dec 09, 2011 13:14

Je hebt PB 8)

alfaman
Newbie
Newbie

vr dec 09, 2011 15:30

Frans, bedankt voor de duidelijke uitleg.
Daar kan ik wel wat mee! :lol:
Ik ga in het weekend maar eens knutselen met de pedalenbox :wink:

alfaman
Newbie
Newbie

ma dec 12, 2011 09:18

Het is gelukt :D
Dankzij de duidelijke uitleg van het linkje van Frans uit het Amerikaanse forum heb ik de as uit de pedaalbox kunnen halen.

http://www.alfabb.com/bb/forums/spider- ... pivot.html

Je moet wel enig geweld gebruiken om de pedaalbox ver genoeg naar voren te kunnen halen om de spie uit het pedaal te kunnen tikken.
Dit uiteraard zonder de rem en koppelingleidingen te knikken 8)
Ik begrijp nu wel waarom de arm van de as breekt, hij blijkt vastgelast te zijn op een asje van 8mm. :evil:
Ik heb hem nu aan 2 kanten vastgelast dus die zal wel niet meer breken....

Terug naar “Algemene Technische vragen”