Gebruikersavatar
rednal
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 903
Lid geworden op: zo dec 16, 2007 21:37
Locatie: Hardenberg
Contacteer: Website

Motor slaat soms af bij constante snelheid 2.0 TS

za okt 22, 2011 17:09

De Alfa 146 TI van mijn zoon heeft de vervelende eigenschap dat hij af en toe afslaat tijdens het rijden.
Nadat de motor is afgeslagen, de auto van het contact, is daarna weer normaal te starten. :roll: :roll:
Af toe toe hikt de motor ook tijdens het optrekken, het lampje van het inspuitsysteem knippert dan ook, wellicht heeft het 1 met het ander te maken.
Zat zelf even te denken in de richting van de startblokkering, de storing is wel al op 2 verschillende sleutels voorgekomen.

Iemand hier mee bekend ????
Alfetta GTV 1980, Alfasud Sprint 1983, Alfa Giulietta 940

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Motor slaat soms af bij constante snelheid 2.0 TS

za okt 22, 2011 20:34

Het kan van alles zijn, maar het meest voor de hand liggend zijn de kabels onder de relais van het motormanagement. Deze zitten tegen de accubak aan, aan de voor- en zijkant. Klik de relaishouders los en kijk onderop. Dikke kans dat er onderop waar de kabels de voetjes in gaan dikke groene klonten oxide zitten. Vaak zijn ze zo ver doorgerot dat er bijna geen stroom meer doorheen kan.

Gebruikersavatar
martijnsud
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 615
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:45
Locatie: Drachten / Stiens

RE: Motor slaat soms af bij constante snelheid 2.0 TS

zo okt 23, 2011 08:04

BDP sensor? Heb ik ook gehad met m'n 155, doordat motor afslaan begint inspuitlampje ook te knipperen (maar gaat wel weer uit)
Giulietta TCT MA
Fiat Punto TwinAir
Alfasud 1.7 TI QV SAVALI
155 2.0 16V EVO
Alfasud Giardinetta 'Servizio'

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: Motor slaat soms af bij constante snelheid 2.0 TS

zo okt 23, 2011 08:54

BDP sensor? Heb ik ook gehad met m'n 155, doordat motor afslaan begint inspuitlampje ook te knipperen (maar gaat wel weer uit)
Dat kan ook, maar meestal wil ie dan pas weer starten als ie afgekoeld is. Zo zijn er nog wel een aantal dingen te verzinnen die het kunnen zijn. Bedrading benzinepomp, massadraad ecu, massadraad motorblok enz enz.

Gebruikersavatar
rednal
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 903
Lid geworden op: zo dec 16, 2007 21:37
Locatie: Hardenberg
Contacteer: Website

RE: Motor slaat soms af bij constante snelheid 2.0 TS

zo okt 23, 2011 10:33

Zal eerst de aansluitingen van de Relais eens controleren.
Lijkt het meest logisch, mede omdat ik net voordat hij 2 x kort achter elkaar storing gaf de accu heb vervangen.
Toch misschien iets tegen de kabels aan gezeten. :cry:
BDP sensor leek mij ook minder waarschijnlijk, maar als dit een soortgelijke storing blijkt te geven gaan we daar ook naar kijken.

Alvast bedankt voor de tips, heb in ieder geval iets om wat gerichter te zoeken.
Alfetta GTV 1980, Alfasud Sprint 1983, Alfa Giulietta 940

Gebruikersavatar
Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3035
Lid geworden op: ma feb 06, 2006 19:46
Locatie: Bourgondistan

RE: Motor slaat soms af bij constante snelheid 2.0 TS

zo okt 23, 2011 10:42

Als het je BDP sensor zou zijn, zou je ook startproblemen moeten hebben.
Zoals aangegeven de relais eens controleren op corrosie.
Alfa Brera Skywindow 2.2 JTS
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

Gebruikersavatar
rednal
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 903
Lid geworden op: zo dec 16, 2007 21:37
Locatie: Hardenberg
Contacteer: Website

RE: Motor slaat soms af bij constante snelheid 2.0 TS

zo okt 23, 2011 12:19

Verder geen startproblemen, ook na de storing start hij direct.

Kan mischien dat de sensor op toerental de kluts kwijt raakt, en bij opnieuw starten alles weer kan bijhouden???? vuil etc.
Heb hem laatst bij de 155 schoongemaakt, daar was het zo'n baggerbende dat ik dacht dat de sensor meer uithoudingsvermogen had dan een gemiddelde kaddafi aanhanger. :oops:
Alfetta GTV 1980, Alfasud Sprint 1983, Alfa Giulietta 940

pe1ryx
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 709
Lid geworden op: zo okt 09, 2005 14:08
Locatie: cuijk

RE: Motor slaat soms af bij constante snelheid 2.0 TS

ma okt 24, 2011 05:58

bdp

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Motor slaat soms af bij constante snelheid 2.0 TS

ma okt 24, 2011 07:15

Controleer die relaisvoeten bij de accubak eerst maar eens, als ie prima start is het echt veel eerder een slecht/los contact dan een BDP.

Gebruikersavatar
martijnsud
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 615
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:45
Locatie: Drachten / Stiens

Re: RE: Motor slaat soms af bij constante snelheid 2.0 TS

ma okt 24, 2011 07:25

BDP sensor? Heb ik ook gehad met m'n 155, doordat motor afslaan begint inspuitlampje ook te knipperen (maar gaat wel weer uit)
Dat kan ook, maar meestal wil ie dan pas weer starten als ie afgekoeld is. Zo zijn er nog wel een aantal dingen te verzinnen die het kunnen zijn. Bedrading benzinepomp, massadraad ecu, massadraad motorblok enz enz.

Met mijn 155 sloeg ie af en daarna (5 sec), deed ie het weer vrolijk. :lol:

Maar er kunnen inderdaad meer mogelijkheden zijn, misschien tegelijk :shock:

Succes met oplossen van de storing!

Martijn
Giulietta TCT MA
Fiat Punto TwinAir
Alfasud 1.7 TI QV SAVALI
155 2.0 16V EVO
Alfasud Giardinetta 'Servizio'

Gebruikersavatar
rednal
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 903
Lid geworden op: zo dec 16, 2007 21:37
Locatie: Hardenberg
Contacteer: Website

RE: Motor slaat soms af bij constante snelheid 2.0 TS

ma okt 24, 2011 10:05

Ga vandaag even kijken, ik vraag me af of ie ergens een storing kan hebben opgeslagen in het geheugen.
Slechte stekkerverbindingen op de relais neem ik aan van niet, maar BDP sensor ??
Kan hem trouwens niet uitlezen, want geen OBD2, zal dan langs Valk in Rijssen moeten.
Alfetta GTV 1980, Alfasud Sprint 1983, Alfa Giulietta 940

Gebruikersavatar
Ba
Member
Member
Berichten: 207
Lid geworden op: di feb 27, 2007 19:18
Locatie: Gouda

RE: Motor slaat soms af bij constante snelheid 2.0 TS

di okt 25, 2011 12:54

Ik heb ooit met mijn 75 TS gehad dat de bovenste onstekingsrotor door speling geheel was afgebroken :shock:
Dit gaf toen ongeveer dezelfde problemen; soms haperend accelereren en af en toe viel de motor uit bij het rijden. Was altijd wel weer direct te starten.
Omdat ik dacht dat het (weer) aan de BDP sensor lag ben ik er nog een aardig stuk mee doorgereden :oops:

Ik heb ook eens gehad dat de BDP sensor loszat en een keer gehad dat de signaaldraad 'open' was gesleten. Dat resulteerde bij mij dat ie bij stationair al regelmatig afsloeg en moeilijk te starten was.

Heb je misschien ook wat aan...
75 Indy TS 1992

Gebruikersavatar
rednal
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 903
Lid geworden op: zo dec 16, 2007 21:37
Locatie: Hardenberg
Contacteer: Website

RE: Motor slaat soms af bij constante snelheid 2.0 TS

wo okt 26, 2011 23:16

Ga ik ook controleren, heb de stekkerverbindingen van de relais schoongemaakt, toevallig had ik hem na de tijd zelf even mee.
Krijg ik hetzelfde probleem ook, dus nu ook zelf meegemaakt.
Op het moment dat de motor uitvalt geeft het een soort van backfire achtig geluid, dus ploffen van onverbrande brandstof.
Tijdens het uitrollen vanaf ongeveer 50 km / u kun je hem gelijk weer starten en weer verder.
:roll:
Alfetta GTV 1980, Alfasud Sprint 1983, Alfa Giulietta 940

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: Motor slaat soms af bij constante snelheid 2.0 TS

do okt 27, 2011 09:15

Ga ik ook controleren, heb de stekkerverbindingen van de relais schoongemaakt, toevallig had ik hem na de tijd zelf even mee.
Krijg ik hetzelfde probleem ook, dus nu ook zelf meegemaakt.
Op het moment dat de motor uitvalt geeft het een soort van backfire achtig geluid, dus ploffen van onverbrande brandstof.
Tijdens het uitrollen vanaf ongeveer 50 km / u kun je hem gelijk weer starten en weer verder.
:roll:
Zwabberen de klokken nog raar heen en weer toevallig, als dit gebeurt? Heb je de stekkerverbindingen zelf los gehad van de accubak en onderop gekeken? Vaak zijn de draden zo dun geworden van het oxideren dat ze een te hoge weerstand geven.

Bij een helemaal stukke BDP wordt er geen benzine ingespoten, dus je zou niet verwachten dat dat de hoofdoorzaak is als je geplof krijgt in de uitlaat.

Gebruikersavatar
Ba
Member
Member
Berichten: 207
Lid geworden op: di feb 27, 2007 19:18
Locatie: Gouda

RE: Motor slaat soms af bij constante snelheid 2.0 TS

do okt 27, 2011 17:28

Bij mij was het een soort mono-spark geworden door de afgebroken ontstekingsrotor, maar de oorzaak kan bij jou ook ergens anders liggen. Ik weet niet of het bij een 146 mogelijk is (bij een 75 wel), maar zoals Whizzman schreef kan je (als hier het probleem ligt) kijken welke van de twee ontstekings'groepen' moeilijk doet door de signaaldraad van de toerenteller te wisselen van bobine. Als de teller bij beide bobines zwabbert bij het hikken zou toch de BDP moeten zijn, bij een enkele zou het aan die groep moeten liggen.
Maakt het nog uit met wat voor weer die dit doet? Bij mijn 75 had ik laatst een net-niet losse bobinestekker (bougies vervangen en stekkers nagekeken, blijkbaar één daarvan niet goed terug gezet), daar had ik vooral last van stotteren bij vochtig weer...

Backfire had ik geloof ik destijds ook last van, is ook vrij logisch aangezien de motor niet optimaal verbrand met één vonkende bougie per cilinder. (Indien ontworpen voor twee :wink: )

Succes!
75 Indy TS 1992

Terug naar “Algemene Technische vragen”