Gebruikersavatar
jorritkooistra
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: za feb 26, 2011 19:42
Locatie: Berlikum (FR)

Re: RE: Versnellingsbak Alfa 166 3,2 verliest olie na repara

wo sep 21, 2011 18:57

dat bij bepaalde bakken dit wel wordt gedaan zou kunnen, maar de nadruk op ELKE bak bedoelde ik hierboven...

overigs nog steeds vreemd dat bij bepaalde bakken dit wel gedaan zou moeten worden... Kan wel iets verzinnen waarom dit zou moeten, want wordt de aangegeven onderhoudsinterval voor de bakolie wel altijd uitgevoerd (ik denk het niet)
er zijn ook fabrikanten die beweren dat de olie nooit ververst hoeft te worden van de bak.......

maar dat is ook niet altijd de beste optie
het leven is als een neus, je moet eruit halen wat er in zit.....

mijn auto's:

Alfa 156 GTA SW(for sale)
Alfa 33 1.6 SW Compressore

Gehad:

Alfa Giulietta 1.8 Carbs
Alfa 33 1.4 de HN-FG-79 (R.I.P.)

Gebruikersavatar
Tjerry
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 844
Lid geworden op: za dec 02, 2006 22:19
Locatie: Leidschendam-Voorburg

Re: RE: Versnellingsbak Alfa 166 3,2 verliest olie na repara

wo sep 21, 2011 19:45

dat bij bepaalde bakken dit wel wordt gedaan zou kunnen, maar de nadruk op ELKE bak bedoelde ik hierboven...

overigs nog steeds vreemd dat bij bepaalde bakken dit wel gedaan zou moeten worden... Kan wel iets verzinnen waarom dit zou moeten, want wordt de aangegeven onderhoudsinterval voor de bakolie wel altijd uitgevoerd (ik denk het niet)
er zijn ook fabrikanten die beweren dat de olie nooit ververst hoeft te worden van de bak.......

maar dat is ook niet altijd de beste optie
Bij Alfa (dealer) wordt er alleen ververst bij koppeling wissel.

Tjerry
Lidnummer 1415
156 2.5 V6 24V sportpack two, rosso 1998, 355.000 Km
Nog steeds zonder radio !
Overige klassiekers, Kreidlers van Bj. 1973-1980
Hiervoor gereden,
155 2.5 V6
33 1.7 16V QV
33 1,7 QV
33 1,5 QV
Alfasud 1,5 TI QV

Gebruikersavatar
jorritkooistra
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: za feb 26, 2011 19:42
Locatie: Berlikum (FR)

Re: RE: Versnellingsbak Alfa 166 3,2 verliest olie na repara

wo sep 21, 2011 20:57

dat bij bepaalde bakken dit wel wordt gedaan zou kunnen, maar de nadruk op ELKE bak bedoelde ik hierboven...

overigs nog steeds vreemd dat bij bepaalde bakken dit wel gedaan zou moeten worden... Kan wel iets verzinnen waarom dit zou moeten, want wordt de aangegeven onderhoudsinterval voor de bakolie wel altijd uitgevoerd (ik denk het niet)
er zijn ook fabrikanten die beweren dat de olie nooit ververst hoeft te worden van de bak.......

maar dat is ook niet altijd de beste optie
Bij Alfa (dealer) wordt er alleen ververst bij koppeling wissel.

Tjerry
omdat de bak olie er dan toch uit gaat.....

ik werk nu bij de universeel, daar word bij elke koppeling of aandrijfas vervanging de bak olie vervangen. (als het een steekas is)
het leven is als een neus, je moet eruit halen wat er in zit.....

mijn auto's:

Alfa 156 GTA SW(for sale)
Alfa 33 1.6 SW Compressore

Gehad:

Alfa Giulietta 1.8 Carbs
Alfa 33 1.4 de HN-FG-79 (R.I.P.)

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8022
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: RE: Versnellingsbak Alfa 166 3,2 verliest olie na repara

wo sep 21, 2011 21:19

....op het werk doen wij er altijd een beetje meer in dan nodig, dat is gewoon beter voor de bak.........
Die stelling durf ik best te betwijfelen, de automaat van mn ex-mercedes is hoogstwaarschijnlijk door te veel olie in het systeem stuk gegaan...(schuimvorming) :wink:

Grtz,fRank
automaat is een heel ander verhaal, die overvul ik nooit....
Dát kon ik dus uit jou bovenstaande bewering niet opmaken... :?

On topic; 2Keu voor een koppeling? Weet niet of een 3.2 ook zo'n dubbelmassa vliegwiel heeft wat bij vernieuwen van de koppeling direct mee vervangen wordt, maar dan nog...allejakkes. :shock:
En inderdaad, wat al gezegd wordt, de bak gaat zowiezo opzij om bij de koppeling te komen waarbij de steekassen uit de bak gaan.Dikke kans dat er een keerring geraakt is.

Wat ik ook erg zuur vind is dat ze niet eens de moeite willen nemen om te kijken naar jou klacht...Sterkte met dit topbedrijf iig! :sick:

Grtz,fRank

Gebruikersavatar
gtv-racer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 952
Lid geworden op: ma feb 18, 2008 20:50
Locatie: Hapert

RE: Versnellingsbak Alfa 166 3,2 verliest olie na reparatie

wo sep 21, 2011 21:35

ik vervang van mijn prive wagenpark iedere 100dkm de bakolie. Bij mijn 75 was het nog nooit gedaan volgens mij (270dkm) en daar kwam echt slootwater uit.... T stonk echt als een gek (rotten). Ook zat er dikke sludge onder in de bak. Die gaat lekker mee rond als de olie op temp is en al die vervuiling gaat overal tussendoor... Kan niet echt best zijn voor het tegen gaan van slijtage.

Nooit vervangen slaat volgens mij echt nergens op als levensduur je wat interesseert ...
Giulietta 1.6jtm
Ex:Gtv 2.0Ts Compressore
75 3.0V6 America Compressore

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8835
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: Versnellingsbak Alfa 166 3,2 verliest olie na reparatie

wo sep 21, 2011 21:47

TWEE-DUIZEND euro? Soderammen! Op partsbase.nl doet een koppelingssetje krap 400 euro en dat is een brutoprijs! Al werk je geblinddoekt en met bokshandschoenen aan, dan moet je voor een normaal garage-uurtarief toch vrij ruim onder die 2K blijven dacht ik zo :shock: Wat staat er (op de ongetwijfeld met goudfiligraan ingelgde) rekening allemaal wel niet gespecificeerd? Het minste waar je voor dat geld recht op hebt is een feilloos uitgevoerde vervanging van een koppeling, dus laat je onder geen beding afschepen!
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

alfa 166

RE: Versnellingsbak Alfa 166 3,2 verliest olie na reparatie

wo sep 21, 2011 22:14

Nogmaals bedankt voor jullie reacties. De prijs is helaas wel correct. Ik heb bij mijn andere 166 3,2 vorig jaar 1800 Euro betaald. Er was toen een andere garage die meer als 2000 wilde hebben.Dit wist ik dus
wel.

De frustratie en woede is bij mij echter dat ik de auto op deze manier terug krijg. Het kan altijd zo zijn dat er iets niet helemaal correct verloopt bij een reparatie. Ik vind het echter enorm frustrerend dat men niet de moeite neemt om het op te lossen.

Het is echter niet bij mijn garage in Duitsland gerepareerd maar bij de dorpsgarage bij mijn ouders in Friesland. Ik was bij hen op bezoek en kon toen niet verder.

Ik weet ook niet wat voor aktie ik zou kunnen ondernemen.

Gebruikersavatar
Bullettooth
Full Member
Full Member
Berichten: 338
Lid geworden op: vr jan 04, 2008 22:21
Locatie: Ospel

RE: Versnellingsbak Alfa 166 3,2 verliest olie na reparatie

wo sep 21, 2011 23:38

Die prijs van €2000,- is wel een dikke, maar wij kunnen hier niet zien of ook het dou massa vliegwiel is vervangen. Ik mag hopen van wel anders klopt er echt iets niet. (GTA heeft geen dmv, 166 3.2 wel!)

Wat betrefd de bak olie... 3 liter dat kan niet. Er gaat volgens spec's 2 (wellicht dat de 166 iets anders ligt en of dat men rekening houd met de 'overvulling') maximaal 2.2 liter in.

De houding die men aanneemt slaat helemaal nergens op! Zij hebben die bak los gehad, dus al deze nu lekt is het aanemelijk dat zij de veroorzaker zijn. Samen kijken waar het probleem zit is toch wel het alllerminste wat men moet doen!!
Huidig:
155 WB V6
156 GTA SW Q2

Gehad:
156 2.0 TS SW Q2
156 1.8 TS berlina
156 1.8 TS SW G3
75 2.0TS '91
75 2.0TS '90
155 2.0TS
155 SB V6
90 3.0 V6.
90 2.0 Motronic.
33 1.7 8v, compleet omgebouwd naar 16v.

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

Re: RE: Versnellingsbak Alfa 166 3,2 verliest olie na repara

do sep 22, 2011 08:53

er zijn ook fabrikanten die beweren dat de olie nooit ververst hoeft te worden van de bak.......

maar dat is ook niet altijd de beste optie
Bij Alfa (dealer) wordt er alleen ververst bij koppeling wissel.

Tjerry
omdat de bak olie er dan toch uit gaat.....

ik werk nu bij de universeel, daar word bij elke koppeling of aandrijfas vervanging de bak olie vervangen. (als het een steekas is)
zit bij jou de koppeling in de olie? :?

ter info als voorbeeld:
nou kan ik me vergissen, maar als ik het mij goed herinner staat er in het 33 boekje dat bij elke grote beurt de olie gecheckt moet worden (60.000km) en bij 100.000km of 120.000km vervangen moet worden...

ik zou toch nog eens vriendelijk langs gaan bij het garage bedrijf, als er echt niks te regelen valt een mooie brief opstellen en aangetekend bij hem in de bus doen (met daarin dat je hem op laat draaien voor de kosten van het maken van de aangebrachte schade, maar hem nog steeds de optie te geven het zelf op te laten lossen...), als je kennissen in de advocaten branche hebt vragen of dat je een briefpapiertje van hen mag gebruiken... 1x gedaan en het werkte perfect :wink:
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
gtv-racer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 952
Lid geworden op: ma feb 18, 2008 20:50
Locatie: Hapert

RE: Versnellingsbak Alfa 166 3,2 verliest olie na reparatie

do sep 22, 2011 12:33

En anders naar een wetswinkel stappen. Die geven je gratis advies en typen ook nog een brief voor je die serieus over komt!
Giulietta 1.6jtm
Ex:Gtv 2.0Ts Compressore
75 3.0V6 America Compressore

Gebruikersavatar
jorritkooistra
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: za feb 26, 2011 19:42
Locatie: Berlikum (FR)

Re: RE: Versnellingsbak Alfa 166 3,2 verliest olie na repara

do sep 22, 2011 18:15

Bij Alfa (dealer) wordt er alleen ververst bij koppeling wissel.

Tjerry
omdat de bak olie er dan toch uit gaat.....

ik werk nu bij de universeel, daar word bij elke koppeling of aandrijfas vervanging de bak olie vervangen. (als het een steekas is)
zit bij jou de koppeling in de olie? :?

ter info als voorbeeld:
nou kan ik me vergissen, maar als ik het mij goed herinner staat er in het 33 boekje dat bij elke grote beurt de olie gecheckt moet worden (60.000km) en bij 100.000km of 120.000km vervangen moet worden...

ik zou toch nog eens vriendelijk langs gaan bij het garage bedrijf, als er echt niks te regelen valt een mooie brief opstellen en aangetekend bij hem in de bus doen (met daarin dat je hem op laat draaien voor de kosten van het maken van de aangebrachte schade, maar hem nog steeds de optie te geven het zelf op te laten lossen...), als je kennissen in de advocaten branche hebt vragen of dat je een briefpapiertje van hen mag gebruiken... 1x gedaan en het werkte perfect :wink:
nee, maar omdat er steekassen in zitten loopt de olie er uit.

dus laat je voor het gemak alle olie er uit lopen en daarna doe je er verse in.....

logisch......
het leven is als een neus, je moet eruit halen wat er in zit.....

mijn auto's:

Alfa 156 GTA SW(for sale)
Alfa 33 1.6 SW Compressore

Gehad:

Alfa Giulietta 1.8 Carbs
Alfa 33 1.4 de HN-FG-79 (R.I.P.)

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Versnellingsbak Alfa 166 3,2 verliest olie na reparatie

do sep 22, 2011 22:19

Stel ze in de gelegenheid het defect te herstellen. Stel dat als ze dat weigeren, je het defect door de Dekra of de ANWB gaat laten onderzoeken en als daar uit blijkt dat zij tijdens het wisselen van de koppeling een fout hebben gemaakt, zij de Dekra/ANWB, het herstellen van de fout, vervangend vervoer en alle juridische kosten tijdens dit hele gebeuren moeten gaan betalen. Stel dat je juridische ondersteuning hebt en dat je ze zal dagvaarden als ze niet binnen een week na ondertekening je auto kostenloos hersteld hebben. Je kan eventueel ook zeggen (als ze Bovaglid zijn) dat je naar de Bovag gaat als ze het niet fiksen. Belangrijk is dat je ze een termijn geeft, dat je vertelt dat je anders naar een ander gaat en dat je alle kosten op hun gaat verhalen via een juridische procedure.

Los van dit alles, het is geen makkelijke auto, maar 2K voor een koppeling zonder dual mass vliegwiel is echt veel te veel. Met een dual mass is het alsnog niet goedkoop, maar nog een beetje waar te maken omdat het voor 1000 euro of zo aan onderdelen is.

Het "levenslange" bakolieverhaal gaat bijna altijd over automaatbakken. Deze olie is inderdaad extreem long-life, maar in de praktijk blijkt dat het toch lang niet altijd het hele leven van de auto/bak goed gaat. Ik weet at onder meer bij PSA er bepaalde bakken zijn die helaas toch na een ton of hooguit twee een keertje gespoeld moeten worden en frisse olie moeten krijgen.

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6849
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Versnellingsbak Alfa 166 3,2 verliest olie na reparatie

do sep 22, 2011 22:46

Volgens mij staat er op alle huidige BMW handgeschakelde bakken ook dat er geen olie meer ververst hoeft te worden.. :?
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: Versnellingsbak Alfa 166 3,2 verliest olie na repara

do sep 22, 2011 23:05

Volgens mij staat er op alle huidige BMW handgeschakelde bakken ook dat er geen olie meer ververst hoeft te worden.. :?
Dat zou maar zo kunnen. Ik had vorige week nog een 16V TS versnellingsbak die anderhalve ton had gelopen (in 16 jaar) ook nog met de originele olie er in. Die bak was prima en de olie was niet eens echt verrot. Het is maar net wat je definitie van "levenslang" is. 2 ton of 10 jaar is voor veel fabrikanten nog steeds de economische levensduur, dus tsja..

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6849
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Versnellingsbak Alfa 166 3,2 verliest olie na reparatie

do sep 22, 2011 23:19

Mijn eerste bmw e30 318i schakelde met de originele bak zelfs na dik 3 ton nog beter als elke Alfa transaxle waar ik mee geschakeld heb.. :oops:

De nieuwere bakken gebruiken vaak ook ATF ipv de dikke bakolie van vroeger, misschien dat daar het verschil inzit?

Ik weet in ieder geval wel dat er niks erger stinkt als bakolie. :sick:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Terug naar “Algemene Technische vragen”