Gebruikersavatar
Bertoontje
Full Member
Full Member
Berichten: 470
Lid geworden op: ma jan 22, 2007 22:05
Locatie: zuid-limburg

RE: inhouden, stationair onstabiel, uitval AR145 TS1600

ma jul 25, 2011 10:04

Af en toe een klein beetje inhouden en licht schommelen bij stationaire loop is nog steeds aanwezig.

Vanochtend viel me het volgende op:
-Als ik de motor op 2000 toeren proberen te laten draaien. Schommelt ie continue tussen de 1500 en 2000. Ik kan de motor dus NIET stabiel houden op 2000 toeren. Tijdens het rijden merk ik niets en loopt ie gewoon goed!
-Tijdens optrekken en kou dkan ie iets inhouden (hoeft niet)
-Afgelopen week heb ik gezien dat de lambda-sensor schakeld als ik gas geef....deze zou dan toch oke moeten zijn....!?
-Afgelopen week zag ik dat de melding P0170 waarmee ik het topic begon nu veelvuldig aanwezig is...

P0170 (lambda regulation)
error not present at time of request
Fault symptom: Above upper Limit
event count: 65 maal (op 20 Juli stond deze counter op 21 maal.....)
filter count: 0 maal
conditie 1: engine speed 10xxrpm
conditie 2: filtered load 12xxus

-daarnaast heb ik eerlijk gezegd geen idee of het volgende oke is: Als ik gas geef hoor ik een kort soort zuchtje (rechts, achter de motor) dacht dat dat oke was omdat de motor dan in een keer meer lucht moet pakken.....maar ik vraag me nu af of dat wel oke is.....en of dat geen vacuumlek is?!
Oud: Guilietta 1.6 (1983) , Alfa 75 1.8ie (1991), Alfa 145 1.6TS 120pk (1999), Alfa 147 1.6TS 105pk (2004), Alfa 147 2.0 (2006)
Huidig: Guilietta Turismo 2.0 JTDM (2014)
Trots: Bertone GTJ1300 uit 1972 zelfstandig gerestaureert... :D

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: inhouden, stationair onstabiel, uitval AR145 TS1600

ma jul 25, 2011 11:42

Als de motor een slagje mist zal je dat kuchje ook horen als de boel goed dicht zit. Je kan kijken of de slang voor de remdrukbekrachtiging goed afsluit? Het kan zijn dat de MAF-sensor vervuild of versleten is. Dan zal je lambdawaarde ook niet goed geregeld meer kunnen worden en krijg je ook een minder fijn lopende motor.

Gebruikersavatar
Bertoontje
Full Member
Full Member
Berichten: 470
Lid geworden op: ma jan 22, 2007 22:05
Locatie: zuid-limburg

RE: inhouden, stationair onstabiel, uitval AR145 TS1600

di jul 26, 2011 11:03

Gisteren nog eens goed alles nagelopen op een lek. Helaas kan ik hier niets vinden :(

Verder nog enkele testen gedaan:
test1: motor koud: de motor kan ik stabiel op 2000 houden (lambda aangesloten)
test2: motor warm: (lambda stekker aangesloten) de motor kan niet stabiel op 2000 worden gehouden (schommelt tussen 1500 en 2000)
test3: motor warm: (lambda stekker los) de motor kan niet stabiel op 2000 worden gehouden (schommeld tussen 1500 en 2000) Ik heb zelfs het idee dat de motor vaker schommelt dan bij test2

Als de Lambda nu zou haperen... zou ik verwachten dat de motor zonder lambda aansluiting wel stabiel zou blijven (immers het motormanagement zou in noodloop moeten gaan) of heb ik dat nu mis en is de lambda nu toch verdacht?!
Oud: Guilietta 1.6 (1983) , Alfa 75 1.8ie (1991), Alfa 145 1.6TS 120pk (1999), Alfa 147 1.6TS 105pk (2004), Alfa 147 2.0 (2006)
Huidig: Guilietta Turismo 2.0 JTDM (2014)
Trots: Bertone GTJ1300 uit 1972 zelfstandig gerestaureert... :D

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: inhouden, stationair onstabiel, uitval AR145 TS1600

di jul 26, 2011 11:27

Ik zou de lambda even niet verdenken op dit moment, gezien je metingen. De toerentallen waar je het over hebt, in combinatie met de belasting maken misschien de nokkenasversteller nog een verdachte, maar ik zou eerder naar de KVS-sensor (groen meen ik op de 1999?) verdenken, of de MAF/LMM.

Gebruikersavatar
Bertoontje
Full Member
Full Member
Berichten: 470
Lid geworden op: ma jan 22, 2007 22:05
Locatie: zuid-limburg

Re: RE: inhouden, stationair onstabiel, uitval AR145 TS1600

di jul 26, 2011 12:03

Ik zou de lambda even niet verdenken op dit moment, gezien je metingen. De toerentallen waar je het over hebt, in combinatie met de belasting maken misschien de nokkenasversteller nog een verdachte, maar ik zou eerder naar de KVS-sensor (groen meen ik op de 1999?) verdenken, of de MAF/LMM.
De LMM is pas vervangen door de Pierman Brug, stationaire regelaar is vervangen (deze twee wissels hebben wel een beter lopend motortje opgeleverd, motor is na de wissel van de stationaire regelaar ook niet meer afgeslagen) nokkenasversteller heb ik bij de distributiewissel 5000km geleden vervangen (dat is toch dat "tonnetje" dat op de nokkenas zit geschroeft?! incl. bougiekabels...die waren rot bij de distributiewissel.

Ik zat zelf nog aan de injectoren te denken, of brandstofpomp... maar heb geen zin om alles zomaar te vervangen...


KVS-sensor (koelvloestof temp. sensor...) heb ik geen seconden aan gedacht als ik eerlijk moet zijn! moet ik me nog verder gaan inlezen geloof ik :oops:

Die sensor moet uit te lezen zijn...hoop ik... Ik ga verder met mijn onderzoek. Hoop dat ik het probleem snel kan verhelpen. Het begint me aardig op mijn zenuwen te werken :roll:

Wederom Thanks voor de input!!
Oud: Guilietta 1.6 (1983) , Alfa 75 1.8ie (1991), Alfa 145 1.6TS 120pk (1999), Alfa 147 1.6TS 105pk (2004), Alfa 147 2.0 (2006)
Huidig: Guilietta Turismo 2.0 JTDM (2014)
Trots: Bertone GTJ1300 uit 1972 zelfstandig gerestaureert... :D

Gebruikersavatar
Bertoontje
Full Member
Full Member
Berichten: 470
Lid geworden op: ma jan 22, 2007 22:05
Locatie: zuid-limburg

RE: inhouden, stationair onstabiel, uitval AR145 TS1600

wo jul 27, 2011 10:21

even een korte update...en alles op een rijtje zetten:

Storing:
P0170 upper limmit melding in ECU
Motor zwabbert in toeren (zowel stationaire als bij 2000 toeren)
Sinds gisteren toch weer spontaan afslaan als toerental naar stationair loopt
Sinds gisteren toch weer niet kunnen starten (met gas bij krijg je hem in dat geval wel aan en blijft ie meestal wel lopen)
Op toeren loopt de motor netjes
Als motor koud houd ie soms tegen de 2000 toeren in (bij warme motor geen problemen)

Gecontroleerd cq. vervangen
bougiekabels => OKE (+/-5000km geleden vervangen bij distributiewissel)
nokkenasversteller => OKE (+/- 5000km geleden vervangen bij distributiewissel)
lmm => OKE (vervangen)
stationair regelaar => OKE (vervangen)
Lambda => OKE (Gisteren de sonde via AlfaDiag gemeten, lambda blijkt netjes te schakelen tussen 0,1 en 0,9V, Vanochtend het CO laten meten...resultaat netjes, zowel op stationaire als op 2500 toeren)
Lucht inlaat => OKE (geen scheurtjes of lekkages kunnen ontdekken)
vacuumbekrachtigingsslang => OKE (geen scheurtjes of lekkages te ontdekken)
uitlaatspruitstuk...tot aan lambda sensor => OKE (geen lekkages kunnen ontdekken) voor de rest is de uitlaat begin dit jaar vervangen

Vervolgstap:
vervangen koelvloeistof temp. sensor

Ik ben benieuwd of dit verbetering brengt.... we wachten af :roll:
Oud: Guilietta 1.6 (1983) , Alfa 75 1.8ie (1991), Alfa 145 1.6TS 120pk (1999), Alfa 147 1.6TS 105pk (2004), Alfa 147 2.0 (2006)
Huidig: Guilietta Turismo 2.0 JTDM (2014)
Trots: Bertone GTJ1300 uit 1972 zelfstandig gerestaureert... :D

Gebruikersavatar
stefan33
Member
Member
Berichten: 125
Lid geworden op: wo jan 24, 2007 18:22
Locatie: Assen

RE: inhouden, stationair onstabiel, uitval AR145 TS1600

zo jul 31, 2011 17:42

mag ik je vragen waar je die stationair regulator vandaan hebt gehaald? en wat dat ding kost (mag per pb)
ik heb namelijk prcies hetzelfde geschommel :S vreselijk irritant.

heb gelukkig geen last van inhouden en dergelijken :D dus voor mij voorlopig alleen die regulator.

alvast bedankt. stefan
gehad:
33 imola zender project
33 imola
gtv fase 1 zwart
babyblauwe 156
gtv fase 1 blauw
75 imola
145 QV geel
916 2.0 ts spider fase2
156 sw

in het bezit:
alfa 147

Gebruikersavatar
Bertoontje
Full Member
Full Member
Berichten: 470
Lid geworden op: ma jan 22, 2007 22:05
Locatie: zuid-limburg

RE: inhouden, stationair onstabiel, uitval AR145 TS1600

ma aug 01, 2011 10:39

phhhh... met goede moed heb ik de KVS sensor vervangen....ECU nog eens een reset gegeven. Helaas pindakaas....geen resultaat :twisted:

De motor start soms niet (met gas bij wel) of even heel kort de sleutel omdraaien....en als de pomp weer stil is dan echt starten kan ook wel eens een oplossing geven. Benzinepomp maakt overigens geen vreemde geluiden.
Eergisteren tijdens het optrekken bokte de motor twee maal. Daarnaast is het zwabberen van toeren nog steeds ligt aanwezig.

Kortom het probleem was er......en is er......

Wat zou nu een volgende stap zijn?!

I'm guessing....benzinepomp?!.....of een kruis maken en de 145 naar de afvalberg rijden?!



@Stefan33: je hebt PB-tje
Oud: Guilietta 1.6 (1983) , Alfa 75 1.8ie (1991), Alfa 145 1.6TS 120pk (1999), Alfa 147 1.6TS 105pk (2004), Alfa 147 2.0 (2006)
Huidig: Guilietta Turismo 2.0 JTDM (2014)
Trots: Bertone GTJ1300 uit 1972 zelfstandig gerestaureert... :D

Gebruikersavatar
Bertoontje
Full Member
Full Member
Berichten: 470
Lid geworden op: ma jan 22, 2007 22:05
Locatie: zuid-limburg

RE: inhouden, stationair onstabiel, uitval AR145 TS1600

ma aug 01, 2011 11:59

Nog een mogelijkheid misschien.....

Kan een niet goed werkende en/of vervuilde timing variator magneet... voor startproblemen zorgen?!

Kan me voorstellen dat het soms inhouden en bokken (tijdens optrekken) van de motor door een vervuild systeem voor dit soort problemen kan zorgen. Maar startproblemen...?!

Kan de timing variator magneet altijd even controleren natuurlijk:
-kan ik dat ding zonder speciaal gereedschap eruit trekken?! (om het systeem op vervuiling te controleren, voor hetzelfde geld hangt de plunger af en toe vast....)
-10 ohm weerstand als ik me niet vergis...?

Een voordeel van de problemen is dat ik de TS motor begin te kennen, met de nadruk op begin :wink: ...maar voor de rest is het geen pretje :evil:

Ciao!
Oud: Guilietta 1.6 (1983) , Alfa 75 1.8ie (1991), Alfa 145 1.6TS 120pk (1999), Alfa 147 1.6TS 105pk (2004), Alfa 147 2.0 (2006)
Huidig: Guilietta Turismo 2.0 JTDM (2014)
Trots: Bertone GTJ1300 uit 1972 zelfstandig gerestaureert... :D

Gebruikersavatar
Bertoontje
Full Member
Full Member
Berichten: 470
Lid geworden op: ma jan 22, 2007 22:05
Locatie: zuid-limburg

RE: inhouden, stationair onstabiel, uitval AR145 TS1600

di aug 02, 2011 11:51

Misschien zijn we iets verder gekomen.

Ik heb de Timing Variator Magneet los gehaald. De plunger zat mooi vrij, klein beetje drap erin maar zag er verder netjes uit. Alles schoon gemakt en weer gemonteerd.
Wel zat het binnenwerk van de stekker volledig vol met olie. Dat kan mi alleen van binnenuit erin komen. Enfin ook de stekker verbinding is geheel schoongemaakt. Mocht er wederom olie inkomen zal er een nieuwe Timing Variator Magneet in moeten schat ik zo. Olie is volgens mij een slechte geleider...als de stekker warm en de olie dunner wordt kan ik me voorstellen dat er een betere verbinding ontstaat. In die zin kan ik het inhouden bij alleen koude motor redelijk verklaren lijkt me. Het niet starten kan ik hiermee echter niet verklaren...?! :roll:

Vervolgens heb ik de ECU weer netjes gereset en laten lopen. We wachten nog even af, maar het inhouden van de motor heb ik daarna niet meer gehad....wellicht dat hier een deel van het probleem in zit/zat.

Het niet kunnen starten kan ik hieruit niet verklaren......iemand die hier iets meer licht op kan laten schijnen?!

Ciao!
Oud: Guilietta 1.6 (1983) , Alfa 75 1.8ie (1991), Alfa 145 1.6TS 120pk (1999), Alfa 147 1.6TS 105pk (2004), Alfa 147 2.0 (2006)
Huidig: Guilietta Turismo 2.0 JTDM (2014)
Trots: Bertone GTJ1300 uit 1972 zelfstandig gerestaureert... :D

Terug naar “Algemene Technische vragen”