Arjan75qv
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

doldraaien bout bij vervangen voorste draagarmen 146/156

za jul 23, 2011 11:28

Hoi,

Gisteren beide draaramen van m'n 146 vervangen. En in het verleden die van mijn 156.
Oude demonteren gaat vrij gemakkelijk, echter het valt mij op dat bij monteren van nieuwe, deze slecht op positie zijn te plaatsen en dat het een hele kunst is om de bouten in de moeren tye krijgen, met name de lange.
Ondanks dat ik probeer met een breekijzer de boel voorzichtig zodanig te positioneren dat ik de bouten er gemakkelijk met de hand in kan draaien, is het me telkens toch gelukt bij het natrekken van de bouten deze dol te draaien.
De schroefdraad van de moer van de draagarmsteun gaat kapot.
Ik trek ze volgens WP handboek aan met 70Nm.
Ik heb gelukkig een vrij groot arsenaal bouten van een 75 liggen (de stalen bouten van het cardan passen perfect), dus even de moer doorboren en bout + nylock plaatsen lost het wel op, maar is vast niet de bedoeling.

Wie kan mij zeggen wat ik fout doe, of komt dit regelmatiger voor?
Arjan Cats

166 3.0V6 24V Dist. Sportronic '04
Guilietta 1.4T MA '11
75 2.5QV '86

Graffiaturo
Guru Duplice
Guru Duplice

RE: doldraaien bout bij vervangen voorste draagarmen 146/156

za jul 23, 2011 11:48

het makkelijkste is om de stabi aan beide kanten los te gooien zodat die de draagarm niet naar beneden blijft duwen

of een grote tang erop zetten zodat de draagarm recht voor het gat in het subframe zit, maar das lastig als je niet op een brug kunt werken :wink:
http://www.graffiaturo.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: doldraaien bout bij vervangen voorste draagarmen 146/156

za jul 23, 2011 12:31

Hoi,

Gisteren beide draaramen van m'n 146 vervangen. En in het verleden die van mijn 156.
Oude demonteren gaat vrij gemakkelijk, echter het valt mij op dat bij monteren van nieuwe, deze slecht op positie zijn te plaatsen en dat het een hele kunst is om de bouten in de moeren tye krijgen, met name de lange.
Ondanks dat ik probeer met een breekijzer de boel voorzichtig zodanig te positioneren dat ik de bouten er gemakkelijk met de hand in kan draaien, is het me telkens toch gelukt bij het natrekken van de bouten deze dol te draaien.
De schroefdraad van de moer van de draagarmsteun gaat kapot.
Ik trek ze volgens WP handboek aan met 70Nm.
Ik heb gelukkig een vrij groot arsenaal bouten van een 75 liggen (de stalen bouten van het cardan passen perfect), dus even de moer doorboren en bout + nylock plaatsen lost het wel op, maar is vast niet de bedoeling.

Wie kan mij zeggen wat ik fout doe, of komt dit regelmatiger voor?
Ik vind/vond t ook een geklungel Arjan, destijds bij de ex-156 v6 alsook bij mn vaders Delta hpe vroegah. Meen dat ik toen de wielkant waar ik niet aan werkte opgedrukt heb met een transmissie steun, wat op t zelfde neerkomt als die stabi losgooien zoals graffiaturo tipt.
Anyway ktuwerkje. :evil:

Grtz,fRank

Arjan75qv
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

Re: RE: doldraaien bout bij vervangen voorste draagarmen 146

za jul 23, 2011 12:36

het makkelijkste is om de stabi aan beide kanten los te gooien zodat die de draagarm niet naar beneden blijft duwen
Dat had ik natuurlijk al wel gedaan :wink:
De bouten kon ik eerst wel met 50Nm aantrekken, maar de boel draaide dol bij het natrekken naar 70Nm.
Of is de kwaliteit niet meer wat het vroeger geweest was ...
Arjan Cats

166 3.0V6 24V Dist. Sportronic '04
Guilietta 1.4T MA '11
75 2.5QV '86

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: doldraaien bout bij vervangen voorste draagarmen 146/156

zo jul 24, 2011 09:56

Ik zet de langste het eerste vast, net niet helemaal aanhalen. Bij de 145/146/155 is de langste de binnenste achter. Daarna de binnenste voor. Ik draai (als ik het niet vergeet :oops: ) altijd even de bout in de draagarm voor ik hem monteer. De schroefdraad zit vol met zink en zo maak je het een stuk makkelijker om de bout er door te krijgen als je de draagarm op de auto hebt. Ik laat de stabi altijd gewoon zitten, want het gepruts om hem later er op te krijgen is me te veel werk. Ik gebruik een bandenijzer of een breekijzer om de boel naar beneden te drukken, dan krijg je het gat goed recht voor het gat in het subframe en kan je op de hand goed voelen of je de bout recht in de schroefdraad krijgt.

De kwaliteit van de gebruikte draagarm maakt ook uit. Sommige zit de "bout" echt beroerd vastgelast aan de beugel en dan ben je natuurlijk sneller de sjaak.

Terug naar “Algemene Technische vragen”