Alfa-user1983
Junior Member
Junior Member

Stationair slaat over bij Alfa 145 T-Spark.

vr jul 15, 2011 09:38

Hallo allemaal..

Ik weet dat ik nog nieuw ben hier, maar zit toch met een vraag.

Het stationair lopen van de auto is soms niet echt lekker. Als ik in de file sta, of een tijdje langzaam heb gereden, en dan moet stoppen, dan gaat de toerenteller zijn eigen leven leiden zogezegd. Hij loopt eerst mooi bij de 850rpm, en dan slaat die naar beneden tegen de 500rpm aan.. en gaat dan weer omhoog richting de 1000rpm.

Heb de luchtfilter al vervangen, en alle stekkers die ik kon vinden ingespoten met contactspray.. Heb hier en daar wel gelezen via Google dat het misschien aan de Lamdasensor enof de koelvloeistof sensor kon liggen dat die niet echt lekker meer zijn, of dat het de stationairklep kan zijn.
Waar zou ik verstandig aan doen om eerst te zoeken of schoon te maken en is het makkelijk zelf te doen?..

PS: Het gebeurt niet altijd, het is altijd met warm weer, en of als je op de zelfde dag 3 x heb gestart..
Groetjes ;) Arno
"Alfa beats them all"

Rene33
Full Member
Full Member

RE: Stationair slaat over bij Alfa 145 T-Spark.

vr jul 15, 2011 09:43

Goedemorgen Arno,

Als ik jou was, even het gasklephuis reinigen en evt de stappenmotor, dat wil nog wel eens deze klachten doen verdwijnen...
Succes!
Alfa 166 2.4 JTD 10V
Alfetta GTV DL-32-KN
Alfasud Sprint 1.5 "Veloce",
Alfa 33 JX-43-BL / GJ-FL-64 / YZ-46-YB / HH-BZ-43
Alfa 75 ZN-04-DX
Alfa 155 1.7 TS 8V
Alfa 156 TN-BD-70
Alfa 146 TD.

Alfa-user1983
Junior Member
Junior Member

Re: RE: Stationair slaat over bij Alfa 145 T-Spark.

vr jul 15, 2011 09:48

Goedemorgen Arno,

Als ik jou was, even het gasklephuis reinigen en evt de stappenmotor, dat wil nog wel eens deze klachten doen verdwijnen...
Succes!
Oke!!.. En die vind ik gewoon onder de afschermkap op het blok he :P.. En moet ik nog ergens op letten tijdens het schoonmaken?..

Grtz Arno
"Alfa beats them all"

rutgerdow
Advanced Member
Advanced Member

vr jul 15, 2011 10:23

Als het bij de 145 hetzelfde is als bij de 155 ts, dan zit de stationairklep boven het gasklephuis.
Deze er even afhalen en goed reiningen met remmenreiniger en de schuif weer goed gangbaar maken en daarna smeren met wd40.
Je zou ook even kunnen proberen met de stekker eraf van de stationairklep. Hij zou dan verhoogt stationair moeten draaien (1400-1500rpm)
maar wel regelmatig.
Rutger
155 2.0 ts 16v G3 evo 6-bak blue nord 1997
Citroen Berlingo multispace 1.6 16v

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr jul 15, 2011 10:42

Op de 145 TS zijn twee verschillende systemen gebruikt. Ze zitten allebei tegen het schutbord aan, waar Rene zei dat je moet zoeken, dus niet onder die afdekkap. De andere dingen die je al op google gevonden hebt zijn ook een mogelijke oorzaak. Vooral omdat het in de file gebeurt, zou ik eerder denken aan een lambda of KVS-sensor, dan aan een vuile gasklep.

Je kan je lambda snel testen met een (goedkope) multimeter. Met warme, draaiende motor, moet je op de zwarte en grijze draad van je lambda (de stekker zit als het goed is onder een dekseltje in het midden van je schutbord) je multimeter aanprikken. Je kan door de voor of achterkant van de stekkers langs de draad meestal gewoon de pennen naar binnen steken zonder dat je de stekker losmaakt. Stationair moet je dan telkens verschillende voltages zien tussen de 0.2 en 0.8V. Als het de hele tijd rond de 0.45V of ergens in die buurt blijft staan en en binnen een halve minuut niet echt veranderd is, doet je lambdasonde het niet meer, of staat de ECU zodanig in de noodloop dat je mengsel niet meer wordt bijgeregeld.

Branden er ook rode lamjes op je dashboard?

Alfa-user1983
Junior Member
Junior Member

vr jul 15, 2011 10:50

Op de 145 TS zijn twee verschillende systemen gebruikt. Ze zitten allebei tegen het schutbord aan, waar Rene zei dat je moet zoeken, dus niet onder die afdekkap. De andere dingen die je al op google gevonden hebt zijn ook een mogelijke oorzaak. Vooral omdat het in de file gebeurt, zou ik eerder denken aan een lambda of KVS-sensor, dan aan een vuile gasklep.

Je kan je lambda snel testen met een (goedkope) multimeter. Met warme, draaiende motor, moet je op de zwarte en grijze draad van je lambda (de stekker zit als het goed is onder een dekseltje in het midden van je schutbord) je multimeter aanprikken. Je kan door de voor of achterkant van de stekkers langs de draad meestal gewoon de pennen naar binnen steken zonder dat je de stekker losmaakt. Stationair moet je dan telkens verschillende voltages zien tussen de 0.2 en 0.8V. Als het de hele tijd rond de 0.45V of ergens in die buurt blijft staan en en binnen een halve minuut niet echt veranderd is, doet je lambdasonde het niet meer, of staat de ECU zodanig in de noodloop dat je mengsel niet meer wordt bijgeregeld.

Branden er ook rode lamjes op je dashboard?
Hoi Whizzman.. bedankt voor je uitleg.
Nee, er branden helemaal geen lampjes op me dashboard.. Als ik alleen het contact omdraai, dan gaan de lampjes branden, en ik start altijd zodra die allemaal uit zijn met uitzondering van de handremlampie natuurlijk:P..
Ook tijdens het rijden zijn er geen lampjes die branden of nadat de stationair zo raar gaat doen..
Ook gaat de motor trillen zodra de ventilator gaat draaien als de motor te warm word... maar das misschien altijd zo...
"Alfa beats them all"

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr jul 15, 2011 13:37

De motor zelf? Of trilt de auto? De fan is niet altijd even goed in balans. Dat kan komen doordat er vuil op zit, of dat de lagers versleten zijn. Een beetje onbalans kan niet zoveel kwaad, maar het is natuurlijk fijner als je fan de auto niet laat schudden.

alfanerd1986

vr jul 15, 2011 15:39

even handleiding opgezocht voor je
let wel op dat je motor eerst 5 minuten warm laat draaien omdat de lamda ook moet opwarmen
anders blijft hij op 1 waarde hangen als de lamda warm is dan begint de voltage de schommelen

precies wat whizzman zegt als hij op 0.45 blijft staan is die defect
als je de auto net start als hij koud is en de lamda nog niet opgewarmd is dan blijft hij ook op
0,45 staan totdat hij warm is dan zie je de waarde wel veranderen hier onder de handleiding

Je kan met een multimeter testen of de lambdasonde goed werkt. Je moet hiervoor een aantal testen uitvoeren, zowel met de motor uitgeschakeld als met draaiende motor.

Kontakt uitgeschakeld, stekker(s) los. Meet op de stekker met de twee draden in dezelfde kleur, meestal zijn dat de twee witte draden. Als de weerstand meer dan 10 ohm is, is de gloeidraad of de aansluitdraad stuk.

Kontakt ingeschakeld, stekker(s) aangesloten. Meet met stationair draaiende, warme motor. Op de twee witte draden moet nu accuspanning staan, dus rond de 14 volt. Als de spanning duidelijk onder de 12V zit, is er iets niet goed met je ECU of de stroomvoorziening daarvan, of de draad in de kabelboom naar de stekker(s) van de lambdasonde. Meet over de andere twee draden, meestal zwart en grijs, de spanning. Deze moet varieren tussen de 0.2 en 0.8V. Bij een goed functionerende lambdasonde zal deze ergens tussen een paar keer per seconden en eens per twee seconden boven of onder de 0.45 Volt komen. Indien deze spanning permanent rond de 0.45 Volt blijft hangen, is de sensor stuk.

Kontakt ingeschakeld, stekker(s) aangesloten. Meet tijdens plotseling gasgeven en daarna gas volledig loslaten. De spanning op de zwarte en grijze draad moet tijdens gasgeven naar boven schieten tot ruim boven de 0.45V. Bij loslaten moet de spanning direct dalen tot ruim onder de 0.45V. Door gas geven laat je de motor rijk mengsel krijgen en moet de spanning omhoog gaan. Door het gas los te laten, wordt tijdelijk geen brandstof ingespoten en moet de spanning dus dalen.

Alfa-user1983
Junior Member
Junior Member

di jul 19, 2011 12:21

Bedankt voor al jullie tips.. en uitleg..

Jammer genoeg heb ik dit nog niet te kunnen doen want hij doet het nu gewoon helemaal goed.. De laatste week heb ik geen last gehad van onregelmatig toerental, en hij loopt als een zonnetje.. Trouwens, weet er iemand of de bougies die er in zitten ( zijn er 8 natuurlijk ), of die goedkoper te krijgen zijn dan bij Brezan?.. Had ze gebeld en was dan 180 euro kwijt anders...
"Alfa beats them all"

Rene33
Full Member
Full Member

di jul 19, 2011 12:28

Jazeker weet ik dat: 129,50 euro per set voor de 100.000 km platinum uitvoering, en 69,50 euro per set voor de 60.000 km uitvoering :wink:
Alfa 166 2.4 JTD 10V
Alfetta GTV DL-32-KN
Alfasud Sprint 1.5 "Veloce",
Alfa 33 JX-43-BL / GJ-FL-64 / YZ-46-YB / HH-BZ-43
Alfa 75 ZN-04-DX
Alfa 155 1.7 TS 8V
Alfa 156 TN-BD-70
Alfa 146 TD.

Terug naar “Algemene Technische vragen”