cuoresportivo33
Member
Member

Verhogen sperrwerking 105

do apr 21, 2011 10:52

Aangezien van mijn sperrdifferentieel de sperrwerking nagenoeg 0 is door slijtage gedurende de laatste 40 jaar, wil ik het diff uit elkaar halen en het geheel opfrissen.

Het doel is het sper te optimaliseren voor snel straatgebruik (mag wel vrij heftig zijn)
De bertone is voorzien van 2l TS.
Nu heb ik een aantal vragen.

1.

Hoeveel % sperrwerking is verstandig. Ik weet dat hoe meer sperr hoe meer de auto gaat ondersturen, en dat het geheel aan slijtage onderhevig is. Dus wat is een goede richtwaarde. Doel is natuurlijk dat de auto lekker controleerbaar met de kont naar buiten gaat in plaats van een doorslippend binnenste wiel.

2.

Als ik bijvoorbeeld 50% sperr wil hebben, hoe meet ik dat dan. Ik heb gehoord dat je 1 aandrijfas en pignon moet vastzetten en dan met een momentsleutel de andere aandrijfas moet verdraaien. Hiervoor moet dan een bepaald koppel nodig zijn. Welk koppel hoort dan bij bv 50% sperr? Een andere methode zou zijn het vastzetten van 1 aandrijfas en dan de momentsleutel op de pignonas zetten. Iemand enig idee?

3

Wat is de beste methode om de sperrwerking te verhogen? 2 gladde platen vervangen voor 2 frictieplaten. Dus in totall 4 frictie en 4 gladde platen. Of 2 platen behouden en uitvullen met shims? Wat volgens mij ook nog zou kunnen werken is het veranderen van de V hoek waar de asjes met sattelietwielen in liggen. Dan begint het sper eerder druk te zetten op de platen.

Terug naar “Algemene Technische vragen”