Leo Veloce
Full Member
Full Member
Berichten: 314
Lid geworden op: zo feb 26, 2006 20:03
Locatie: 's-Gravendeel (ZH)

Lekkage water"pijp" voorzijde 1.8TS fase 2

do mar 17, 2011 23:57

Via de zoekfunctie ben ik niet veel verder gekomen, maar wellicht kan iemand mij verder helpen met het volgende.

1.8TS (fase2) verliest koelvloeistof op de aansluiting van de aluminium water"pijp" op het onderblok. Als je voor de auto staat linksboven, net onder de kop, 2x M6 (?).

Wat voor een soort pakking zit daar tussen? Is dat een papieren, soort bakeliet, vloeibaar of ander soort?

Kun je die pakking vernieuwen zonder het uitlaatspruitstuk van zijn plek te halen en zonder de aircosteun te lossen? Of moeten beide opzij gelegd worden?

Alvast bedankt, Leo

Gebruikersavatar
Graffiaturo
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2138
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:51
Locatie: Culemborg

RE: Lekkage water"pijp" voorzijde 1.8TS fase 2

vr mar 18, 2011 20:42

aircosteun heb je geen last van, spruitstuk kan volgens mij ook blijven zitten als je alleen de pakking vervangt
http://www.graffiaturo.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Leo Veloce
Full Member
Full Member
Berichten: 314
Lid geworden op: zo feb 26, 2006 20:03
Locatie: 's-Gravendeel (ZH)

RE: Lekkage water"pijp" voorzijde 1.8TS fase 2

vr mar 18, 2011 23:43

Merci à vous!

Gebruikersavatar
bertonejaap
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2223
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:45
Locatie: noordbroek
Contacteer: Website

RE: Lekkage water"pijp" voorzijde 1.8TS fase 2

za mar 19, 2011 09:45

Ik heb er bij die van mij gewoon vloeibare pakking tussen gedaan en toen was hij gewoon dicht.
ooit: 5 x sud, 2 x 33 guilietta en 155 en 33 sw 1.7 145 1.4 ts 156 sw 1.8 ts, 147 1.6 ts

nu in het bezit van een 147 JTDm (150 pk) en een bertone 2l, is in restauratie

Tymen QV
Full Member
Full Member
Berichten: 425
Lid geworden op: za jan 01, 2005 21:31
Locatie: Zuid-Holland

RE: Lekkage water"pijp" voorzijde 1.8TS fase 2

za mar 19, 2011 10:09

Heb ik ook ooit gehad bij m'n eerste 145 QV heb toen een pakking besteld = een zacht metalen, + een beetje vloeibare hitte bestendige kit op de randjes voila
klaar geen lekkage meer, ik weet niet of dit ook van toepassing is bij de 1.8 maar bij de 2.0 => let op dat je uitlaat spruitstuk er af moet ! :twisted: anders krijg je die pijp niet los dus, en een nieuwe spruistuk pakking monteren, en kijk uit voor de tapenden in de kop draai deze boutjes met voorzichtigheid op de juiste volgorde los en andersom uiteraard. :wink:

Succes Tymen 8)

:thumbs:
----------------

Leo Veloce
Full Member
Full Member
Berichten: 314
Lid geworden op: zo feb 26, 2006 20:03
Locatie: 's-Gravendeel (ZH)

RE: Lekkage water"pijp" voorzijde 1.8TS fase 2

za mar 19, 2011 19:36

Bedankt voor de aanvullende tips! Van een voorgeschreven volgorde van lossen en aanhalen van een uitlaatspruitstuk heb ik nog niet eerder gehoord, welke volgorde wordt voorgeschreven?

Tymen QV
Full Member
Full Member
Berichten: 425
Lid geworden op: za jan 01, 2005 21:31
Locatie: Zuid-Holland

RE: Lekkage water"pijp" voorzijde 1.8TS fase 2

zo mar 20, 2011 10:22

Ik doe dit altijd zelf kruis links loshalen en bij terug montage kruislinks alles tegelijk aandraaien totdat ie gelijkmatig aanzit op de kop, succes, :idea: let ook op de bouten van de voorpijp deze even avond van tevoren in spuiten met deblock oil.

Succes !

Tymen
----------------

Leo Veloce
Full Member
Full Member
Berichten: 314
Lid geworden op: zo feb 26, 2006 20:03
Locatie: 's-Gravendeel (ZH)

RE: Lekkage water"pijp" voorzijde 1.8TS fase 2

ma mar 21, 2011 23:35

Het is voor elkaar.

Helaas niet zonder de uitlaatspruitstukpakkingen aan te spreken. Ik moest er zelfs 1 tapeindje voor uit de kop draaien anders kon ik de omlooppijp niet wegnemen zonder aircosteun te laten zitten. Ik wilde namelijk perse de pasvlakken ook kunnen inspecteren en zonodig vlak poetsen.

Als je dat laatste niet nodig lijkt, kun je het proberen door de oude pakking eruit te vissen (lastig bereikbaar) en de nieuwe terug te plaatsen door die eerst te monteren op de omlooppijp met 1,2 draadgangen van de twee M6-jes.

In mijn geval heb ik de oliepeilbuis ook weggedraaid. Overigens verbaas ik mij over de in mijn ogen wel erg fragiele montage van dit onderdeel, met als toppunt het verwijderbare oortje om in een ander geval de uitlaatspruitstukpakking te kunnen wisselen. Er lijkt mij op papier de nodige spanning op te komen en mogelijk trillingen. Dat het zo zolang dicht blijft, is een klein wonder.

Ondanks het feit dat de nieuwe stalen pakking in een soort van dunne kunstof gegoten is, zekerheidshalve een toefje kit langs de randen gelegd.

Bedankt voor het meedenken allemaal.

Tymen QV
Full Member
Full Member
Berichten: 425
Lid geworden op: za jan 01, 2005 21:31
Locatie: Zuid-Holland

RE: Lekkage water"pijp" voorzijde 1.8TS fase 2

ma mar 21, 2011 23:39

Super ! :thumbs:

Grt

Tymen
----------------

Terug naar “Algemene Technische vragen”