Gebruikersavatar
rednal
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 903
Lid geworden op: zo dec 16, 2007 21:37
Locatie: Hardenberg
Contacteer: Website

Re: RE: Hoe plaatwerk lassen ? :)

do dec 23, 2010 21:43

Niemand reageert erop, maar bij schadeherstellers is lijmen zó 2011...

Wellicht ook een optie om aan te denken om plaatwerk te herstellen.
Daarom juist denk ik, onze klassiekers zijn ook niet zo 2011. :wink:

Ga je voor originaliteit, dan ga je lassen of hard solderen.
Ook de te vervangen plaatdelen lenen zich niet om te lijmen en zijn in vormen en maten dat lassen vaak de enige optie is.
Je gaat dan ook nog eens voor de makkelijkste weg, lassen kunnen er meer dan goed lijmen.

btw, ik las meestal waar mogelijk (zoals bij bodemdelen) de binnenzijde met mig/mag en de buitenzijde navloeien met tig.
Voordeel hiermee, de plaat is gemakkelijk te lassen met co2, samenvloeiing is goed, en met tig creëer je een mooie homogene materiaal omgeving rond je las.(nagloeien)
De eventuele niet zuiver goed doorgelaste stukjes vloeien met tig alsnog mooi dicht.
Alfetta GTV 1980, Alfasud Sprint 1983, Alfa Giulietta 940

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4160
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

RE: Hoe plaatwerk lassen ? :)

do dec 23, 2010 21:52

Nou, dat kan zeker goed in het schuurtje. Let wel op de temperatuur in het, ergens tussen de 15 en 25 graden is goed.
Kaal staal lijmen wordt niets, er moet een laagje primer op. Vervolgens de lijm aanbrengen, tijdelijk fixeren, e.d.
Exacte lijmspecificaties en verwerking hangt af van het merk dat je kiest, maar daar zal ik dit topic maar niet voor misbruiken.
Mocht er interesse zijn, kan ik wel een draadje openen.

Aluminium verlijmen we bij onze trailers dagelijks met de sandwichwanden. Daar hebben wij geen gecontroleerde omgeving voor in de zin van een "cleanroom" oid.
Die verlijming draagt uiteindelijk wel de 35 ton aan vracht.

Gebruikersavatar
rednal
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 903
Lid geworden op: zo dec 16, 2007 21:37
Locatie: Hardenberg
Contacteer: Website

Re: RE: Hoe plaatwerk lassen ? :)

do dec 23, 2010 22:25


Aluminium verlijmen we bij onze trailers dagelijks met de sandwichwanden. Daar hebben wij geen gecontroleerde omgeving voor in de zin van een "cleanroom" oid.
Die verlijming draagt uiteindelijk wel de 35 ton aan vracht.
Ik maak hier uit op dat je in de trailerbouw werkzaam bent,
Da's wel aardig, ik heb een 23 jaar bij Pacton in Ommen gezeten, waarvan de laatste 11 jaar een kaderfunctie binnen de Kwaliteitsdienst en Aftersales.
Ook hier veel met lijmverbindingen van doen gehad, alleen is dan de constructie daar voor wat betreft sterkte en vorm (lees lijmvlakken) op uitgerekend.
Ook alu lassen is gelijk in het nadeel tov lijmen, daar aluminium rond de lassen bijna factor 3 afneemt in sterkte.
Dus is daar een lijmverbinding gelijk in het voordeel.
Alfetta GTV 1980, Alfasud Sprint 1983, Alfa Giulietta 940

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4160
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

RE: Hoe plaatwerk lassen ? :)

do dec 23, 2010 23:08

Dan is er een dikke kans dat we elkaar wel kennen...

Gebruikersavatar
Carbo
Member
Member
Berichten: 128
Lid geworden op: zo dec 09, 2007 17:35
Locatie: Barendrecht

Re: RE: Hoe plaatwerk lassen ? :)

vr dec 24, 2010 16:32

Niemand reageert erop, maar bij schadeherstellers is lijmen zó 2011...

Wellicht ook een optie om aan te denken om plaatwerk te herstellen.
Waarom lijmen als dit niet origineel is (in ieder geval niet bij mijn GTV6)! Dit zal niet iedereen storen echter ik wil dat zlles zoveel mogelijk origineel is/lijkt. Dus origineel laswerk is laswerk / lijmwerk is lijmwerk!

Daarnaast is lijmen zeker niet iets dat je zomaar doet als amateur. De te gebruiken materialen (de samenstelling van de lijmen) maar ook de omstandigheden waaronder je de boel moet verwerken zijn zeker niet geschikt voor een amateur. De duurzaamheid zou ook nog een punt van discussie kunnen zijn.

Mijn ervaring is dat het in het schadeherstel alles draait om tijd. Hoe sneller een auto klaar hoe geodkoper en de concurrentie is moordend bij de de wagenparken van de grote fleetowners en leasemaatschappijen. Hoe minder je hoeft bij te werken hoe sneller en dus goedkoper. De grote vraag is of de kwaliteit dan iets is voor top restauratiewerk. Ook dit is niet voor iedereen van belang maar wel voor mij persoonlijk!
Aluminium verlijmen we bij onze trailers dagelijks met de sandwichwanden. Daar hebben wij geen gecontroleerde omgeving voor in de zin van een "cleanroom" oid.
Die verlijming draagt uiteindelijk wel de 35 ton aan vracht.
De sandwichwanden dragen de vracht niet! Het chassisframe van de trailers wordt volgens mij nog altijd gelast en gegegalvaniseerd of gebouwd van RVS liggers!
Sandwichpanelen zitten in frames een bouwwijze die je bij klassiekers niet tegenkomt. Dus er zijn nogal een aantal verschillen!

Gr,
carl
Laatst gewijzigd door Carbo op vr dec 24, 2010 16:40, 1 keer totaal gewijzigd.
www.classiccarfactory.nl

Kijk op de site voor de eerstvolgende Open Dag met Soda straal resultaten!

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6857
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Hoe plaatwerk lassen ? :)

vr dec 24, 2010 16:39

Heel veel nieuwe auto's mag je alleen maar lijmen :wink: ... Probeer eens aan een Audi A8 te lassen bv. :mrgreen:

Af fabriek zijn ook steeds meer delen gelijmd, ook omdat dat veel minder kans op roest geeft en de sterkte is zelfs hoger als bij puntlassen. In de vliegtuigindustrie is dit begonnen e het wordt steeds meer toegepast. :)

Maar ik hou het wel bij lassen :wink: .... De kans dat ik mezelf vastlas is kleiner als de kans dat ik me zelf vastlijm denk ik. :lol:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Carbo
Member
Member
Berichten: 128
Lid geworden op: zo dec 09, 2007 17:35
Locatie: Barendrecht

Re: RE: Hoe plaatwerk lassen ? :)

vr dec 24, 2010 16:43

Heel veel nieuwe auto's mag je alleen maar lijmen :wink: ... Probeer eens aan een Audi A8 te lassen bv. :mrgreen:

Af fabriek zijn ook steeds meer delen gelijmd, ook omdat dat veel minder kans op roest geeft en de sterkte is zelfs hoger als bij puntlassen. In de vliegtuigindustrie is dit begonnen e het wordt steeds meer toegepast. :)

Maar ik hou het wel bij lassen :wink: .... De kans dat ik mezelf vastlas is kleiner als de kans dat ik me zelf vastlijm denk ik. :lol:
Als ik over 20 jaar een Audi A8 ga restaureren wordt het lijmen :whistle:

Ik denk trouwens dat er inderdaad steeds minder gelast zal worden omdat ook het materiaal waar voertuigen (zijn in mijn ogen dan geen auto's meer) van worden gebouwd behoorlijk zal veranderen!
:D
Gr,
Carl
www.classiccarfactory.nl

Kijk op de site voor de eerstvolgende Open Dag met Soda straal resultaten!

Gebruikersavatar
stephen
Guru
Guru
Berichten: 1774
Lid geworden op: ma jan 09, 2006 20:21
Locatie: warmenhuizen

RE: Hoe plaatwerk lassen ? :)

vr dec 24, 2010 17:07

ben wel nieuwsgierig naar lijmtechnieken en mogelijkheden bij reparaties voor amateurs.

zal allemaal kraakhelder moeten zijn, en juiste pasvorm, dus niet hechten en dan verder in model kloppen en zo.

heb bij mijn bus bv een paneel wat bogal golft na schade uit verleden, zou hier bv. wel een nieuw paneel in kunnen lijmen, vorm blijft behouden en dan schone en afgesloten verbindingen :-k
Nu:
Giulietta Berlina TI 1960
Giulia 2000 Ti '70
Berlina 1750 TwinSpark '71
Giulia 1750 super '72
Alfetta 1.6 '76 1.8 Turbo
75 T.S. 1.8 Turbo

non alfa
vw spijlbus '64-2.0
vw variant 1972 2.0
Landcruiser 4.0D 1983
scarb 5082

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: Hoe plaatwerk lassen ? :)

vr dec 24, 2010 17:14

De kans dat ik mezelf vastlas is kleiner als de kans dat ik me zelf vastlijm denk ik. :lol:
Ik heb een jaar of 20 geleden goed vastgezeten aan een motorfiets waar ik de kuip van aan het lijmen was... :oops:

Gebruikersavatar
bertonejaap
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2223
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:45
Locatie: noordbroek
Contacteer: Website

RE: Hoe plaatwerk lassen ? :)

vr dec 24, 2010 17:23

Ik probeer ook altijd stomp te lassen, als dit niet lukt dan een plaatje er over en met de hamer intikken. De naden dan met tin vlak maken zodat er zo weinig mogelijk plamuur over hoeft.
Niet zichtbare lasnaden slijp ik zoveel mogelijk vlak en daarna behandelen met rx 5. als dat goed droog is carrosseriekit van Inotech erop en darna enkele lagen RX 10. Blijft erg goed.
ooit: 5 x sud, 2 x 33 guilietta en 155 en 33 sw 1.7 145 1.4 ts 156 sw 1.8 ts, 147 1.6 ts

nu in het bezit van een 147 JTDm (150 pk) en een bertone 2l, is in restauratie

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6857
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: RE: Hoe plaatwerk lassen ? :)

vr dec 24, 2010 17:40

De kans dat ik mezelf vastlas is kleiner als de kans dat ik me zelf vastlijm denk ik. :lol:
Ik heb een jaar of 20 geleden goed vastgezeten aan een motorfiets waar ik de kuip van aan het lijmen was... :oops:
:lol:

Dat zie ik bij mijzelf ook wel gebeuren. :wink:

Zolang het maar niet van die "American Pie" taferelen worden. :wink: "I glued myself to, ehhhh, myself".... :twisted:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
sprint88
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3889
Lid geworden op: za feb 05, 2005 22:48
Locatie: World city Hardenberg

RE: Hoe plaatwerk lassen ? :)

vr dec 24, 2010 18:33

Normaal las ik ook co2 koud tegen elkaar.
Lijmverbindingen zijn interessant dus ik houd mij aanbevolen voor info.

grt rogeralfa :driving:
GT 2.0 jts
sprint1.5 1984

Gebruikersavatar
Carbo
Member
Member
Berichten: 128
Lid geworden op: zo dec 09, 2007 17:35
Locatie: Barendrecht

RE: Hoe plaatwerk lassen ? :)

vr dec 24, 2010 20:12

Lijmen heeft naar mijn mening zeker een goede toekomst echter het gaat erom de juiste/ beste reparatietechniek toe te passen op dat moment tegen de juiste voorwaarde. Ook hier is er niet 1 weg die naar Rome zal leiden, Bij restauaratie van een '70 of 80 klassieker zou ik altijd voor lassen kiezen.
Bedenk eens:
Hoe ga je bepalen of jou lijmverbinding de juiste treksterkte heeft?
Een goede las kun je redelijk goed zelf bepalen (doorgloeing juist, inbranding, poreusheid van de las enz, enz, enz,) Bij lijmen wordt dit een compleet ander verhaal! Zeker bij dragende delen zou ik zeer terughoudend zijn. En ja ik weet dat er super sterke lijmverbindingen zijn die een geweld aan treksterkte aankunnen, maar wij blijven amateur!


Soms wordt bij het lassen van reparatiestukken de fout gemaakt de reparatie stukken te klein te willen houden. Dit heeft altijd een negatief effect op de hitteinbreng. Mijn advies is goed te kijken naar een "natuurlijke"scheidslijn die je in het plaatwerk kan ontdekken en daar te snijden. Een wat groter reparatiestuk werkt vele malen gemakkelijker dan een klein 'pest"stukie (zoals wij in het rotterdamse zeggen).

Gr,
Carl
www.classiccarfactory.nl

Kijk op de site voor de eerstvolgende Open Dag met Soda straal resultaten!

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4160
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

Re: RE: Hoe plaatwerk lassen ? :)

za dec 25, 2010 16:23

De sandwichwanden dragen de vracht niet! Het chassisframe van de trailers wordt volgens mij nog altijd gelast en gegegalvaniseerd of gebouwd van RVS liggers!
Sandwichpanelen zitten in frames een bouwwijze die je bij klassiekers niet tegenkomt. Dus er zijn nogal een aantal verschillen!

Gr,
carl
Sorry maat, maar heb jij die trailer ontworpen, of ik???

Voor jouw beeldvorming heb ik het hier over een zelfdragende open trailer...

pe1ryx
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 709
Lid geworden op: zo okt 09, 2005 14:08
Locatie: cuijk

RE: Hoe plaatwerk lassen ? :)

za dec 25, 2010 19:44

kleine wereld blijkbaar hier,ik werk bij de Nooteboom trailers :wink: ...

Terug naar “Algemene Technische vragen”