BMP
Full Member
Full Member

Action olie

za nov 27, 2010 16:35

10w 40 half sinth sl / cf is een hogere api dan voorgeschreven voor de 156 , en 4 liter voor maar 8.95,

Ik ververste altijd keurig met valvoline durablend, maar ik ben Nederlander :mrgreen: ............. of eeeegh krijg ik nu het halve forum over me heen. :oops: :? hihi.

BMP :lol:
Laatst gewijzigd door BMP op za nov 27, 2010 18:12, 1 keer totaal gewijzigd.
De vorige bella's

Alfa33 1.5 milano 1983
Afa33 1.3 s type2 1989
Alfa 155 1.8ts 1993
Alfa 156 1.6ts 1999
2000 Berlina 1971

Heden Alfa 159 1.9 JTS 2006

http://ziggo.gebruikers.eu/news.php

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Action olie

za nov 27, 2010 16:38

Mijn BMW loopt er prima op.. :wink:

Olie moet aan eisen voldoen om die te mogen vermelden op de verpakking, dus heel slecht kan het dan niet zijn lijkt mij. :?

Ik ververs het gewoon netjes op tijd en dan zal het best goed gaan. :)
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gtv4
Advanced Member
Advanced Member

za nov 27, 2010 17:58

Het verhaal achter "merkloze" olie is dat het restanten zijn van merk olie.

Je kent ze wel de grote silo's bij Shell e.d.
Als deze bijna leeg zijn en de "houdbaarheids" datum bijna verstreken is gaat deze olie in de uitverkoop.
Dus de Aldi, Hema, Action etc etc krijgen dit soort bussen olie in de schappen.
Met deze olie is niets mis en is gewoon van goede kwaliteit, het gevaar zit hem in de houdbaarheid van de dope's en in het bezinksel wat onder in de silo zit.
Direct zal je dus niets merken aan deze olie, op de langere termijn misschien wel, of niet.

Ik blijf voor die paar euro gewoon merk olie kopen...............................
Transaxle loos!

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

za nov 27, 2010 18:38

Specificatie = Specificatie, maar ik gebruikt toch altijd Castrol, Kroon of Agip.

Zit misschien tussen de oren,

Als je even op Ebay rondstruint kom je daar overigens ook veel merk-olien tegen voor aanzienlijk minder dan hier in de winkelschappen. Je bent dan wel genoodzaakt om wat meer te bestellen,(verzendkosten) maar als je dat samen met iem anders doet kan het bijzonder aantrekkelijk zijn. Zeker zwaar voordeel te behalen bij een volsyntheet 10w60. !!
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Action olie

za nov 27, 2010 19:04

Het verhaal achter "merkloze" olie is dat het restanten zijn van merk olie.

Je kent ze wel de grote silo's bij Shell e.d.
Als deze bijna leeg zijn en de "houdbaarheids" datum bijna verstreken is gaat deze olie in de uitverkoop.
Dus de Aldi, Hema, Action etc etc krijgen dit soort bussen olie in de schappen.
Met deze olie is niets mis en is gewoon van goede kwaliteit, het gevaar zit hem in de houdbaarheid van de dope's en in het bezinksel wat onder in de silo zit.
Direct zal je dus niets merken aan deze olie, op de langere termijn misschien wel, of niet.

Ik blijf voor die paar euro gewoon merk olie kopen...............................
Goh, nooit geweten.

Zie dit aub niet als kritiek maar is dit info uit de eerste hand (via je werk bv) of meer een 'verjaardagverhaal' ? Mij lijkt dat er nooit genoeg 'rest olie' kan zijn om alle Aldiactionhemaboerenbondnoemze maar op prijsstunters van voldoende liters te voorzien?
Los daarvan heb ik zelf altijd Kroon,gewoon omdat de AD vestiging hier om de hoek t heeft tegen een goede prijs. Hebben ook hun AD huismerk maar heb ik nog niet geprobeerd.

Interessant overigens, wie gaat er eens een long life test doen met een van voornoemde merken? :wink:

Grtz,fRank

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za nov 27, 2010 21:15

fRank has a point there... :wink:

Dat is idd een beetje zo'n verjaardagverhaal volgens mij, net als met de merkbenzine. :?

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za nov 27, 2010 21:53

fRank has a point there... :wink:

Dat is idd een beetje zo'n verjaardagverhaal volgens mij, net als met de merkbenzine. :?
Toch? Indien waarheid word t hoog tijd dat de shell en consorten eens naar een meer efficient systeem gaat kijken... 1000L shell olie brengt mi meer in de koninklijke pocket dan 1000L action olie?Easy money... :wink:

Grtz,fRank

Gtv4
Advanced Member
Advanced Member

za nov 27, 2010 23:43

Het is geen verjaardags verhaal maar het verhaal dat ik meer 20 jaar geleden op school heb gekregen.
Inmiddels voor mijn werkgever weer aan de studie en vorige week hetzelfde verhaal gekregen.

Als het een verzonnen verhaal is dan is dat door de A merken in de wereld gebracht, dezelfde A merken die dus goedkoop verkopen aan B merk verpakkers. :?
Wij zien op het werk ook gevolgen van verschillende olie soorten, dan heb ik het niet over het verschil van A of B merken maar verschil in toegevoegde dope's.
Dope´s zijn belangrijk, o.a. houden ze het vuil zwevend en kapselen het vuil in, die dope bepaald dus veel in de levensduur van je motor.
Wil je het risico lopen dat die dope net zijn werking aan het verliezen is door de ouderdom? (of minder goed werkt)

Wat de goedkopere brandstof betreft zit wel een aantoonbare waarheid in.
Zelf de test gedaan bij verschillende goedkope stations en zag het verbruik altijd stijgen, zowel met een diesel en met een LPG auto.
Redelijk betrouwbaar getest, vroeger reed ik 1 dag in de week altijd dezelfde route van 600 km.
Ik heb dit zeker 25x getest en vergeleken, met de goedkopere brandstof verreed ik precies het verschil als dat ik met de dure brandstof deed .
Dus daarna ben ik altijd A merk brandstof gaan tanken.
Ook voor mijn werk testen wij met verschillende brandstoffen, de 1 kan zomaar 2% zuiniger zijn, of 2% meer vermogen leveren.
Transaxle loos!

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo nov 28, 2010 10:04

Ik ga nu bewust even off topic omdat je over bradstoffen begint. Het schijnt dat door de hogere toevoeging ethanol aan motorbrandstoffen bij de oudere auto's het ontstekingstijdstip fors vroeger moet om hetzelfde rendement/vermogen te halen. Moderne auto's regelen het ontstekingstijdstip nl door de klopsensor, maar die hebben de oudere auto's dus niet. Wat zijn jouw ervaringen?? ( Mag best een ander topic opstarten hiervoor, want het is eigenlijk interessant genoeg..)

On topic: Ik blijf bij Kroon, Castrol, Agip. :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo nov 28, 2010 10:41

Niet alle moderne auto's regelen actief het ontstekingstijdstip mbv de klopsensor. daar zit een beperking in, het is maar net wat de fabrikant als marge neemt zeg maar. Als een auto gemaakt is om op 95 te lopen zal de klopsensor in de meeste gevallen de timing niet aanpassen als je er 98 in gooit, gewoonweg omdat de klopsensor dat niet registreert. Als je er 92 in zou gooien zal hij de ontsteking verlaten en of de inspuithoeveelheid aanpassen.

Auto's die gemaakt zijn voor hogere vermogens zullen bedoeld zijn voor het gebruik van superbenzine met een hoog octaangetal, door de klopsensor kun je er echter ook lagere kwaliteit benzine ingooien, het kost dan alleen vermogen.

Gtv4
Advanced Member
Advanced Member

zo nov 28, 2010 10:56

De huidige benzine is toch al anders als vroeger, het lood is eruit!
Verder doet het octaan gehalte veel voor de ontbranding tijd, dus erg bepalend voor het pingelen.
Je hebt gelijk dat moderne auto's dat zelf corrigeren met de klopsensor.
De eerste ecu auto's (jaren 90) hadden vaak een stekker waarmee je zelf kon kiezen of je op octaan 95 of 98 wilde rijden.
De eerste ecu's hadden dus 2 standen en konden niet zelf regelen.
Met de punten ontsteking moet je het dus eigenlijk zelf regelen door anders af te stellen.

Nu we toch afdwalen, lood is niet alleen uit de benzine en niet meer als balanceer gewicht op wielen maar lood zat ook in de top laag van de lagerschalen.
Het grote + punt van lood in lagers zijn de noodloop eigenschappen, dus vooral gunstig bij de koude start met dikke olie.
Lood heeft een smerende werking en is zacht waardoor het vervuiling kan opnemen, ideaal voor lagerschalen dus.
Ik ben er nog niet achter welk materiaal de vervanger daarvan is geworden maar het niet meer mogen gebruiken van lood is wel een probleem voor de levensduur.

En zo komen we toch weer ontopic, door de diverse veranderingen van materiaal moet je olie andere taken, eigenschappen bezitten.
Daar zijn dus o.a. de dope's voor en die hebben een beperkte houdbaarheid.
Transaxle loos!

jan 75
Full Member
Full Member

zo nov 28, 2010 11:50

Ik heb 3 jaar een jeep V8 gehad waar ik altijd goedkope olie van de halforts in gooide, 12 euroos voor 5 liter. ik merkte echt geen verschil, hij liep net zo mooi als op de dure olie die voorgeschreven werd. Ik ben ook geen ververser, ik heb meer dan een ton met de jeep gereden zonder te verversen. De enige auto die ik ooit ververst heb is de 156, daar gebruik ik wel agip racing oil voor, maar dat is een alfa en geen lompe amerikaan :? 8) :lol:
donateurnr:4456 giulia super '78 3.0 v6 156 2.0 ts '98 niet meer :75 3.0 V6 QV '90 , 75 3.0 V6 America '88 , sud 1.5 TI '83 , gtv 2.0 '83 , 75 2.0 carb '89 , 75 1.8 ts '90 , 164 2.0 ts '92 , 33 1.5 QV '90, 75 2.4 TD '90

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo nov 28, 2010 12:56

Olie komt bij de raffinaderijen vandaan als "base oil" en de toevoegingen worden er per merk/maatschappij bij gegooid. Omdat het samenstellen van een pakket dopes en deze laten certificeren door onder meer de API en de SAE een boel centjes kost, worden deze "recepten" als toevoeging, of in licentie, aan verschillende partijen doorverkocht. Er zijn dus een behoorlijk aantal olieboeren die zelf een (goede kwaliteit) basisolie kopen en daar toevoegingen bij gooien die ze ook inkopen. Omdat deze merken niet de reputatie hebben, noch het reclamebudget, maar ook niet de kosten voor de reclame, maken zij minder brutowinst op de olie dan de merkboeren. Omdat de merkboeren weer meer reclame maken, zullen die er als het goed is maar net ietsje beter van afkomen dan de "huismerken", terwijl de olie hetzelfde is. Hier komen voor een groot deel de "huismerk" olieen vandaan. Selenia heeft bij mijn weten geen eigen researchafdeling, om eens een voorbeeld te noemen.

Uiteraard zullen de grote partijen oude olie, of spul van onderuit een "oude" tank liever verkopen aan een opkoper dan het zelf onder eigen naam verkopen. De kans dat dat in een tankje zit wat een keer ergens in de aanbieding is bij de Aldi, Lidl of de bouwmarkt, is wat groter dan bij de "huismerk" olie van bedrijven die altijd olie verkopen. Uitsluiten kan je het nooit, maar zolang je olie maar koopt om te gebruiken en niet voor op de plank, zal het gevolg wel meevallen.

De eerste ECUs met klopsensor doen inderdaad niets dan de hele ontstekingscurve verlaten als er klop wordt geconstateerd. Vervolgens wordt in kleine stapjes de timing weer naar origineel teruggeregeld. Dit is de reden waarom je bij bijvoorbeeld een squadrachip beter 98 kan tanken in je 16V twinspark tot 2003. De fabriekschip zal geen voordeel hebben aan hoger dan 95 octaan, de squadra wel want die is daar heel precies op ingeregeld. Omdat je de hele curve terugdraait, terwijl het eigenlijk alleen voor bepaalde toerentallen noodzakelijk is, verlies je rendement en vermogen over je hele toerenbereik, als je niet de juiste brandstof tankt. Modernere (turbo)motoren hebben vaak een wat geavanceerder systeem wat meer instelpunten heeft dan alleen maar "zoveel graden extra vertragen". Daardoor zal je meer merken van een moderne benzine bij dat soort motoren, dan bij spul wat pakweg 10 jaar oud, of ouder is. Let wel op, niet iedere alfa waar een squadrachip in kan heeft een klopsensor. Die modellen (33, 155V6, 8V, 75 en vast nog een paar) kunnen dus niet terugregelen als er 95 getankt wordt. Dit kan in theorie motorschade veroorzaken. In de praktijk heb ik het gelukkig nog niet gehoord, maar Stephan kan je ongetwijfeld wel een paar voorbeelden geven.

kees artc6
Guru Triplo
Guru Triplo

zo nov 28, 2010 13:35

Was ook pas bij kassa
http://kassa.vara.nl/tv/afspeelpagina/f ... r/speel/1/

*premium benzines dan*
SCARB redacteur: Het Alfahart spreekt
159 3.2 V6 Q4
GTV 2000 van 1982
147 1.6

Afbeelding

Gtv4
Advanced Member
Advanced Member

zo nov 28, 2010 13:43

Ik heb 3 jaar een jeep V8 gehad waar ik altijd goedkope olie van de halforts in gooide, 12 euroos voor 5 liter. ik merkte echt geen verschil, hij liep net zo mooi als op de dure olie die voorgeschreven werd. Ik ben ook geen ververser, ik heb meer dan een ton met de jeep gereden zonder te verversen. De enige auto die ik ooit ververst heb is de 156, daar gebruik ik wel agip racing oil voor, maar dat is een alfa en geen lompe amerikaan :? 8) :lol:
Dat is ook het probleem, je zal het verschil niet merken hooguit na heel veel kilometers en dan nog na een onderzoek.
En een blok wat na 2 ton stuk loopt? Bewijs maar eens dat het aan de olie heeft gelegen, evengoed kan het ook met het gebruik te maken hebben. (veel korte stukken of niet warm rijden)
1 ding is wel zeker, een aluminium hoog toeren blok van Alfa is veel gevoeliger dan een gietijzeren laag toeren 6 cilinderblok.

Mijn idee is, voor de meerprijs van €25 per jaar rij ik met mijn Alfa op A merk olie.
Transaxle loos!

Terug naar “Algemene Technische vragen”