giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

lambdasonde 33 1.7IE

zo okt 31, 2010 16:09

Hoi,

bij de 33 van mijn vriendin is er iets niet helemaal lekker met de lambdasonde vermoed ik. Bij de apk was de Co te hoog en die ging omlaag toen we de lambdasonde afkoppelden. :? een luchtlek maken hielp niks maar de stekkers van de lambdasonder eraf halen hielp precies genoeg. :)

Nu was ik in de gelegenheid om er eens naar te kijken en het e.e.a. na te meten.

Het gaat om een 92 er 33 1.7IE, met DIS ontsteking en zonder de oude vertrouwde luchtweger.

De lambdasonde is 4 draads verdeeld over twee stekkers. de ene stekker zou voor de verwarming zijn en daar zou ik 12v op moeten meten maar daar meet ik dus geen spanning op. :? Weet iemand of dit via een relais of zekering loopt? ik kan zo op het oog niks ontdekken van kapotte zekeringen in ieder geval. Helaas heb ik geen handleiding oid... :oops:

De andere stekker is ook iets aparts mee. daar zou ik bij warme motor wisselend tussen de 0.1 en 0.9 volt moeten meten bij 2000tpm. Bij mij blijft hij constant op 0,42 v, ook bij gasgeven en gas loslaten.

Ik heb ook even geprobeerd om de weerstand te meten over die stekker( van de lambdasonde dus) maar die bleek oneindig.

Ik vermoed dus dat de lambdasonde zijn beste tijd heeft gehad maar ik kan niet verklaren waarom ik geen 12v op de verwarming krijg.. :?

Wie helpt mij???
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

brolli21
Guru Triplo
Guru Triplo
Contacteer: Website

RE: lambdasonde 33 1.7IE

zo okt 31, 2010 16:36

Bij constante waarde op je lambda issie stuk.

Meet je wel tussen de grijze en de zwarte draad?

En als je op de 2 draden van je verwarming meet op weerstandmodus(met losgekoppelde stekker),wat meet je dan?
There is a fine line between Brilliant and Insane
Alfa 75 Imola-TB '92
Fiat 500 1.4 16v sport '08
Audi A4 Avant 1.8t quattro '05

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: lambdasonde 33 1.7IE

zo okt 31, 2010 17:04

Bij constante waarde op je lambda issie stuk.daar was ik ook al bang voor ja..

Meet je wel tussen de grijze en de zwarte draad? jep..

En als je op de 2 draden van je verwarming meet op weerstandmodus(met losgekoppelde stekker),wat meet je dan? ik heb de stekker die vanaf de auto komt nagemeten en daar komt geen 12v op te staan. weerstand over het verwarmingselement heb ik niet gemeten,

brolli21
Guru Triplo
Guru Triplo

zo okt 31, 2010 17:39

Je moet de spanning op de verwarming meten met de stekker aangesloten.
Als de weerstand over de sensor oneindig is dan is je zonde gewoon helemaal naar de *
En,heb je met ijskoude motor gemeten op de verwarmingsdraad,want de lambdaverwarming staat niet altijd aan ;)
Alfa 75 Imola-TB '92

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: lambdasonde 33 1.7IE

zo okt 31, 2010 17:46

Je moet de spanning op de verwarming meten met de stekker aangesloten. heb gemetenmet de stekker aangesloten en met de stekker los, beide keren niks.. :wink:
Als de weerstand over de sensor oneindig is dan is je zonde gewoon helemaal naar de * zal eens kijken of ik nog een andere kan vinden..
En,heb je met ijskoude motor gemeten op de verwarmingsdraad,want de lambdaverwarming staat niet altijd aan ;) Motor had al wel even gelope... maar ik meende dat die verwarming altijd 12v krijgt en dat dat niet alleen bij koude motor is. :?

brolli21
Guru Triplo
Guru Triplo

zo okt 31, 2010 18:58

Ik heb geen ervaring met sensoren van een 33,ik weet echter dat bij bijv. een e36(ja,bmw,i know) de computer herkent of de sensor warm en bedrijfsklaar is.
Alfa 75 Imola-TB '92

Terug naar “Algemene Technische vragen”