Gebruikersavatar
hanalfa
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 742
Lid geworden op: zo nov 29, 2009 09:51

Kachelmotor/aanjager Alfa 90 2.5 V6 bj' 87

di aug 03, 2010 06:13

Hoi Alfisti,... sinds mij terugreis vanuit Italië na deelname aan het 100 jarig bestaan van Alfa romeo,.. werkt mijn kachelmotor niet meer,..rook op de terugreis een lichte smeullucht/brandlucht,.. de kachelmotor werkt op alle drie de standen niet meer,.. heb gehoord dat misschien de weerstand kapot is die deze standen regelt,..?

Waar zit deze regelweerstand,..en is deze envoudig te vervangen,.. of moet het hele kachelhuis inclus daschbord eruit,...!! en kan ik eenvoudig testen of de regelweerstand kapot is of de kachelmotor?

Ben benieuwd naar jullie antwoord,..

Ciao,.. Han.

Gebruikersavatar
indy
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 630
Lid geworden op: zo dec 16, 2007 14:28
Locatie: Sneek

RE: Kachelmotor/aanjager Alfa 90 2.5 V6 bj' 87

di aug 03, 2010 07:46

Als dat het het zelfde is als een 75. dan zit hij aan de linkerkant onder het kachelhuis. ziten vier losse stekkertjes op. zit met 1 clipje vast. Je moet er bij kunnen zonder veel problemen.
gehad 155 2.0

nu 75 indy V6!
GTV 916 2.0 TB

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

RE: Kachelmotor/aanjager Alfa 90 2.5 V6 bj' 87

di aug 03, 2010 10:06

Misschien ter referentie dit onderwerp wel interessant.

Hoewel anderen zeggen van niet ben ik er toch vrij zeker van dat het hele dunne print-spoortje tussen de laatste twee connectors dient als een soort van zekering, en dat kan dan eigenlijk alleen maar een temperatuur-zekering zijn. Ik ben tot de conclusie gekomen dat dit ding niet zomaar kapot gaat, maar dat dit eigenlijk altijd te maken heeft met dat de motor te hard moet werken.

Als je er buitenlangs bij kunt komen, dan kan je proberen er een nieuwe weerstand in te zetten. Ik zou er echter rekening mee houden dat je het spul toch moet gaan demonteren om de motor aan te pakken.

Gebruikersavatar
hanalfa
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 742
Lid geworden op: zo nov 29, 2009 09:51

RE: Kachelmotor/aanjager Alfa 90 2.5 V6 bj' 87

di aug 03, 2010 13:43

Hey Jongens,.. dank voor jullie snelle reactie,.. hier kan ik wat mee,.ga zaterdag gelijk aan de slag,. en hoop zonder al te veel problemen de weerstand te demonteren en te repareren,..Thanks.

Ciao,..Han.

Gebruikersavatar
indy
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 630
Lid geworden op: zo dec 16, 2007 14:28
Locatie: Sneek

Re: RE: Kachelmotor/aanjager Alfa 90 2.5 V6 bj' 87

di aug 03, 2010 16:21

Misschien ter referentie dit onderwerp wel interessant.

Hoewel anderen zeggen van niet ben ik er toch vrij zeker van dat het hele dunne print-spoortje tussen de laatste twee connectors dient als een soort van zekering, en dat kan dan eigenlijk alleen maar een temperatuur-zekering zijn. Ik ben tot de conclusie gekomen dat dit ding niet zomaar kapot gaat, maar dat dit eigenlijk altijd te maken heeft met dat de motor te hard moet werken.

Als je er buitenlangs bij kunt komen, dan kan je proberen er een nieuwe weerstand in te zetten. Ik zou er echter rekening mee houden dat je het spul toch moet gaan demonteren om de motor aan te pakken.
Klopt, bij mij sloeg hij door toen er wat al teveel bladeren in de motor waren gekomen..
Gelukkig zit er aan beide zijkanten vd motor 2 doppen waar je de troep er redelijk uit krijgt
gehad 155 2.0

nu 75 indy V6!
GTV 916 2.0 TB

Gebruikersavatar
GiuliaReis
Full Member
Full Member
Berichten: 462
Lid geworden op: do sep 14, 2006 20:32
Locatie: Oirschot

Re: RE: Kachelmotor/aanjager Alfa 90 2.5 V6 bj' 87

di aug 03, 2010 19:00

Misschien ter referentie dit onderwerp wel interessant.

Hoewel anderen zeggen van niet ben ik er toch vrij zeker van dat het hele dunne print-spoortje tussen de laatste twee connectors dient als een soort van zekering, en dat kan dan eigenlijk alleen maar een temperatuur-zekering zijn. Ik ben tot de conclusie gekomen dat dit ding niet zomaar kapot gaat, maar dat dit eigenlijk altijd te maken heeft met dat de motor te hard moet werken.

Als je er buitenlangs bij kunt komen, dan kan je proberen er een nieuwe weerstand in te zetten. Ik zou er echter rekening mee houden dat je het spul toch moet gaan demonteren om de motor aan te pakken.
Is inderdaad een zekering en zou deze niet zomaar vervangen door een draadje, als er dan teveel stroom gevraagd wordt ben je de sjaak :!:
Thoughts of an idle mind

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

Re: RE: Kachelmotor/aanjager Alfa 90 2.5 V6 bj' 87

di aug 03, 2010 19:09

Is inderdaad een zekering en zou deze niet zomaar vervangen door een draadje, als er dan teveel stroom gevraagd wordt ben je de sjaak :!:
Volgens mij is de aanjager gewoon via de zekeringkast aangesloten ;)

Gebruikersavatar
indy
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 630
Lid geworden op: zo dec 16, 2007 14:28
Locatie: Sneek

RE: Kachelmotor/aanjager Alfa 90 2.5 V6 bj' 87

di aug 03, 2010 19:11

Ook, maar het is duidelijk een smeltdraad.
gehad 155 2.0

nu 75 indy V6!
GTV 916 2.0 TB

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

Re: RE: Kachelmotor/aanjager Alfa 90 2.5 V6 bj' 87

di aug 03, 2010 19:34

Ook, maar het is duidelijk een smeltdraad.
Vandaar dus ook dat ik daar in eerste instantie een thermische zekering tussen had geplaatst. Ik kan me alleen moeilijk voorstellen dat deze veel doet op de hoogste stand, wanneer de weerstand dus wordt gepasseerd en er niks binnen het sensorbereik echt heet kan worden. Als zodanig lijkt het mij veilig genoeg om deze zekering dus te omzeilen voor die stand (en die stand alleen - dus niet volledig kortsluiten).

Gebruikersavatar
Frits
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: do feb 10, 2005 21:54
Locatie: Delft
Contacteer: Website

RE: Kachelmotor/aanjager Alfa 90 2.5 V6 bj' 87

di aug 03, 2010 22:00

Oja en hier het antwoord waar dat ding zit bij de 90 ;-)

Afbeelding
http://www.alfa90register.info" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
GiuliaReis
Full Member
Full Member
Berichten: 462
Lid geworden op: do sep 14, 2006 20:32
Locatie: Oirschot

Re: RE: Kachelmotor/aanjager Alfa 90 2.5 V6 bj' 87

di aug 03, 2010 23:07

Ook, maar het is duidelijk een smeltdraad.
Vandaar dus ook dat ik daar in eerste instantie een thermische zekering tussen had geplaatst..
Ok dat had je in eerste instantie er niet bij verteld. Dus de thermische weerstand zit inplaats van de smeltdraad?
Bij hoeveel graden gaat deze eruit?
Thoughts of an idle mind

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

Re: RE: Kachelmotor/aanjager Alfa 90 2.5 V6 bj' 87

wo aug 04, 2010 08:33

Ook, maar het is duidelijk een smeltdraad.
Vandaar dus ook dat ik daar in eerste instantie een thermische zekering tussen had geplaatst..
Ok dat had je in eerste instantie er niet bij verteld. Dus de thermische weerstand zit inplaats van de smeltdraad?
Bij hoeveel graden gaat deze eruit?
Staat in de link die ik in de derde post van dit draadje plaatste ;)

En hier kan je lezen dat ie alweer kort daarna doorsloeg en er voor de uiteindelijke oplossing iets anders nodig was.

Gebruikersavatar
hanalfa
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 742
Lid geworden op: zo nov 29, 2009 09:51

RE: Kachelmotor/aanjager Alfa 90 2.5 V6 bj' 87

do aug 05, 2010 07:26

Nu zie ik toch dat de weerstand op 2 verschillende plaatsen kan zitten,... dus of achter de luchtroosters,.. en of aan de onderzijde van het kachelhuis,.... maar dat vinden we wel uit,.. of weet iemand gelijk het juiste antwoord,.?

Alvast bedankt,.

Ciao,..Han.

Gebruikersavatar
alfa 75&90 driver
Member
Member
Berichten: 216
Lid geworden op: do okt 12, 2006 12:44
Locatie: Munstergeleen (Sittard-Geleen)

RE: Kachelmotor/aanjager Alfa 90 2.5 V6 bj' 87

do aug 05, 2010 18:18

De onderste, effe denken meen aan de pedalen kant?

Ik haal altijd de "weerstanden" zijn eigenlijk draad spiralen eruit om versnipperde bladeren eruit te halen cq. eruit zuigen met een dunne slang op de stofzuiger :P

klemmetje eraf wippen en rustig eruit halen, zit vaak stof en blader rotzooit tussen die spiraaltjes.

Gr Stefan
Alfa rosso 130 75 Indy
Alfa 75 Turbo numerata antraciet
Alfa 75 Turbo Europa Evo replica AR555
2x bianco caprodimonte 90 2.0 IE
Ducati 900ss nuda '97

Gebruikersavatar
indy
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 630
Lid geworden op: zo dec 16, 2007 14:28
Locatie: Sneek

Re: RE: Kachelmotor/aanjager Alfa 90 2.5 V6 bj' 87

do aug 05, 2010 20:38

De onderste, effe denken meen aan de pedalen kant?
Het zelfde als een 75 dus. Dan is het idd aan de pedaalkant
gehad 155 2.0

nu 75 indy V6!
GTV 916 2.0 TB

Terug naar “Algemene Technische vragen”