Bij moderne diesels wordt toch de hoeveelheid lucht weldegelijk geregeld. Ten eerste zit er een smoorklep in die zorgt dat je wel genoeg EGR-werking hebt. Ten tweede zit er een regeling op de turbodruk. Bij weinig afgenomen vermogen zal de turbodruk laag blijven om te zorgen dat uitlaatgassen zo makkelijk mogelijk de motor kunnen verlaten. Dit verhoogt het rendement en dus wordt het brandstofverbruik daardoor iets gunstiger. Mede daarom zitten er in moderne diesels dus ook lambdasondes.
Even een aanvulling van mijn kant, zoals ik het zie:
De smoorklep regelt niet de hoeveelheid lucht, maar heeft een tweedelige functie:
1) onderdruk creëren of iig luchtsnelheid verhogen zodat de evt EGR gassen beter de motor in gezogen worden en minder neerslaan (vervuilen)
2) Bij het starten en stoppen de compressie van de motor verminderen zodat de startmotor langer meegaat (start-stop systemen) en de motor minder schokkerig afslaat.
De turbo bij diesels zal zoveel mogelijk lucht de motor inpompen. Dit om altijd een overschot lucht te hebben en zo het rendement te verhogen.
De turbodruk kan helaas niet altijd hoog zijn omdat de uitlaatgasdruk niet altijd hoog is bij diesels. Vandaar de zo geheten nozzle turbo's
Een lage turbodruk om zodoende de uitlaatgassen makkelijker de motor uit te krijgen hoeft niet omdat dit al een vorm van EGR is namelijk.
Tenslotte heeft een diesel lambdasensoren om het overschot aan lucht te meten. Zo kan roken en dus vervuiling voorkomen worden (Milieu)