Gebruikersavatar
bralfa
Guru
Guru
Berichten: 1840
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 16:57
Locatie: Lobith
Contacteer: Website

Re: RE: EGR-retour leiding lekt...

vr jul 16, 2010 08:02

Dat is inderdaad waar, bij vollast zal je een lagere verbrandingstemperatuur krijgen doordat er een rijker mengsel wordt toegepast. MMSen die niet uit de steentijd komen compenseren inderdaad zelf voor atmosferische druk en dus hoogteverschillen. Zelfs op de lambdasonde kan je nog compenseren, daar is helemaal geen druksensor voor nodig. Die druksensor is een stuk eleganter als oplossing, dat wel, maar het hoeft niet perse.
Klopt voor een benzine auto. Een diezel toch echt niet.... die gaat bij vollast juist weer wat armer lopen
Shut up and ride!

TZ3

Re: RE: EGR-retour leiding lekt...

vr jul 16, 2010 11:04

Klopt voor een benzine auto. Een diezel toch echt niet.... die gaat bij vollast juist weer wat armer lopen
Een diesel heeft een heel andere vermogensregeling dan een benzine.
Bij diesel geldt een kwaliteitsregeling , bij benzine een kwantiteitsregeling.
Benzine wordt dus bepaald door de hoeveelheid gas van (lucht+benzine) met de gasklep.
Diesel wordt bepaald door de hoeveelheid diesel t.o.v. de hoeveelheid lucht (welke een vast gegeven is door het ontbreken van een gasklep)
Een diesel zal dus alleen maar harder lopen met meer brandstof, men spreekt bij een diesel eigenlijk niet over arm of rijk.
(Bij te rijk zal een diesel roken)

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: EGR-retour leiding lekt...

vr jul 16, 2010 14:50

Bij moderne diesels wordt toch de hoeveelheid lucht weldegelijk geregeld. Ten eerste zit er een smoorklep in die zorgt dat je wel genoeg EGR-werking hebt. Ten tweede zit er een regeling op de turbodruk. Bij weinig afgenomen vermogen zal de turbodruk laag blijven om te zorgen dat uitlaatgassen zo makkelijk mogelijk de motor kunnen verlaten. Dit verhoogt het rendement en dus wordt het brandstofverbruik daardoor iets gunstiger. Mede daarom zitten er in moderne diesels dus ook lambdasondes.

TZ3

Re: RE: EGR-retour leiding lekt...

vr jul 16, 2010 16:32

Bij moderne diesels wordt toch de hoeveelheid lucht weldegelijk geregeld. Ten eerste zit er een smoorklep in die zorgt dat je wel genoeg EGR-werking hebt. Ten tweede zit er een regeling op de turbodruk. Bij weinig afgenomen vermogen zal de turbodruk laag blijven om te zorgen dat uitlaatgassen zo makkelijk mogelijk de motor kunnen verlaten. Dit verhoogt het rendement en dus wordt het brandstofverbruik daardoor iets gunstiger. Mede daarom zitten er in moderne diesels dus ook lambdasondes.
Even een aanvulling van mijn kant, zoals ik het zie:
De smoorklep regelt niet de hoeveelheid lucht, maar heeft een tweedelige functie:
1) onderdruk creëren of iig luchtsnelheid verhogen zodat de evt EGR gassen beter de motor in gezogen worden en minder neerslaan (vervuilen)
2) Bij het starten en stoppen de compressie van de motor verminderen zodat de startmotor langer meegaat (start-stop systemen) en de motor minder schokkerig afslaat.
De turbo bij diesels zal zoveel mogelijk lucht de motor inpompen. Dit om altijd een overschot lucht te hebben en zo het rendement te verhogen.
De turbodruk kan helaas niet altijd hoog zijn omdat de uitlaatgasdruk niet altijd hoog is bij diesels. Vandaar de zo geheten nozzle turbo's
Een lage turbodruk om zodoende de uitlaatgassen makkelijker de motor uit te krijgen hoeft niet omdat dit al een vorm van EGR is namelijk.
Tenslotte heeft een diesel lambdasensoren om het overschot aan lucht te meten. Zo kan roken en dus vervuiling voorkomen worden (Milieu)

Gebruikersavatar
AlfaTony
Guru
Guru
Berichten: 1171
Lid geworden op: zo aug 21, 2005 11:11
Locatie: Brabant

RE: EGR-retour leiding lekt...

zo jul 18, 2010 12:21

Hallo,

Deze link had ik al bij je project geplaatst, maar hier
ook nog even voor de duidelijkheid.
Succes met afdoppen.

http://www.forum.alfaclub.nl/viewtopic. ... t=egr+klep
Gehad:
Alfasud 1.7 TI QV GF-02-HD
Alfa 75 1.8 Turbo PV-73-VH
Alfa 33 1.3 VL ZV-85-NV
Alfa 33 1.7 16V Permanent 4 DL-ND-12
Alfa 145 1.9 JTD L 39-DG-BN

Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 862
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:18

RE: EGR-retour leiding lekt...

zo jul 18, 2010 13:37

Bij de nieuwere diesels met VGT turbo regelt de turbo bij lagere vuldrukken een hogere turbine druk door de leischoepen dicht te regelen.
Door de hogere turbinedruk zal er dus meer EGR naar de inlaat kunnen stromen.

Het MMS systeem is de laatste jaren wat complexer geworden, er zijn behoorlijk wat labels en mapjes bij gekomen maar ook verschillende "state's" waarin de motor gaat draaien.

Alle regelingen en alle verschillende bedrijfsomstandigheden worden veelal door verschillende mappings geregeld.
Dus bij de euro 3 maar nog erger bij de euro 4 kun je niet ongestraft gaan rommelen.
Bij de euro 3 Jtd 16v kun je dus niet zomaar de EGR afsluiten, softwarematig uitzetten (minimaliseren) gaat wel.
Toch zit hier een gevaar in, het MMS is uitgelegd op een motor met EGR. Dus met een verlies van een hoeveeelheid energie om de turbo aan te drijven.
Als je dus niet heel goed op de hoogte bent van hoe de software in elkaar steekt en je weet niet de gehele mapping aan te passen dan kan dit gevaarlijk zijn.

Wat gaat er gebeuren met je turbo toerental? Wat gebeurt er met de verbrandings temperatuur onder verschillende belastingen?
Transaxle loos!

Gebruikersavatar
Engine
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 507
Lid geworden op: ma jan 19, 2009 21:47
Locatie: Betuwe

RE: EGR-retour leiding lekt...

di jul 20, 2010 12:48

GTV4 zijn uitleg is erg goed. Wou alleen nog even toevoegen dat er nu zelfs diesels zijn waarbij het vermogen gereduceerd wordt als je de EGR afdopt.

Verder las ik ik iets over regeling met lambda sensoren op diesels. Dat bestaat wel maar is heel erg nieuwe techniek (denk aan Euro6) en kijk uit dat je daar lambda niet verwisselt voor een NOx sensor. Aan de buitenkant zien ze er hetzelfde uit.

De reden dat je geen EGR op vollast hebt is heel simpel omdat vollast een gebied is wat niet in de emissie cyclus zit. Je wilt echt niet weten wat voor troep er uit sommige motoren komt bij vollast, dat is gelijk aan de tijd voor emissie normen. Bij trucks zit vollast wel in de emissiecyclus en als een truck EGR heeft draait hij ook een beetje EGR bij vollast.
2-boxer: '65 Panhard 24BT
4-boxer: '75 AlfaSud
3-cil: '06 C1
4-cil: '81 Suzuki Sc100
4-cil: '97 Alfa Romeo 164
4-cil: ;21 Citroen/Possl campervan
4-cil: '22 Alpine
V-4: '73 Saab
V-8: '88 Corvette
EV: '21 Ioniq5

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: EGR-retour leiding lekt...

di jul 20, 2010 12:57

GTV4 zijn uitleg is erg goed. Wou alleen nog even toevoegen dat er nu zelfs diesels zijn waarbij het vermogen gereduceerd wordt als je de EGR afdopt.

Verder las ik ik iets over regeling met lambda sensoren op diesels. Dat bestaat wel maar is heel erg nieuwe techniek (denk aan Euro6) en kijk uit dat je daar lambda niet verwisselt voor een NOx sensor. Aan de buitenkant zien ze er hetzelfde uit.

De reden dat je geen EGR op vollast hebt is heel simpel omdat vollast een gebied is wat niet in de emissie cyclus zit. Je wilt echt niet weten wat voor troep er uit sommige motoren komt bij vollast, dat is gelijk aan de tijd voor emissie normen. Bij trucks zit vollast wel in de emissiecyclus en als een truck EGR heeft draait hij ook een beetje EGR bij vollast.
De maps bij moderne diesels zijn inderdaad niet "grappig" meer te noemen. Van diverse experts leer/hoor ik over meer dan 1500 maps waarvan je er echt tientallen moet veranderen om de boel betrouwbaar te tunen. Nog een leuke factor is het roetfilter. Dat moet regelmatig schoongebrand worden door extra hete uitlaatgassen. Die worden in een speciale modus tijdens (bijna) vollast gegenereerd door extra brandstof laat in te spuiten.

Op een 1e serie JTD zit dit gelukkig allemaal nog niet, dus kan je met gewoon afdoppen je probleem oplossen.

Gebruikersavatar
AlfaTony
Guru
Guru
Berichten: 1171
Lid geworden op: zo aug 21, 2005 11:11
Locatie: Brabant

RE: EGR-retour leiding lekt...

di jul 20, 2010 18:52

Aangezien dit een 8V betreft, zal afdoppen geen probleem opleveren.
Gehad:
Alfasud 1.7 TI QV GF-02-HD
Alfa 75 1.8 Turbo PV-73-VH
Alfa 33 1.3 VL ZV-85-NV
Alfa 33 1.7 16V Permanent 4 DL-ND-12
Alfa 145 1.9 JTD L 39-DG-BN

Terug naar “Algemene Technische vragen”