Niet iets om direct zorgen te maken, maar de originele koelfanmotertjes zijn erg simpel "gelagerd". Vaak komt het voor deze, een enkele kogel slechts, uitslijt waardoor de fan in onbalans komt (dat voel je vanachter het stuur al) of dat zelfs de fan helemaal niet meer rond wil opstarten. Zelf heb ik het nog eens uit kunnen stellen met alles opnieuw te demonteren en daarna in dik vet op te zetten, maar dit is tegen beter weten in.
Wat ik aan alternatieven voorbij heb zien komen, zijn aanpassingen van een 75 V6 fan (1 grote), van een 75 TD (2 meen ik) tot aan die van een Renault Safrane. Tegenwoordig kun je die ventilatoren veel gemakkelijker uit het schap pakken, bij Biesheuvel bijvoorbeeld. Die zijn ook een stuk platter waardoor je meer sleutelruimte erbij krijgt. Kost wat ten opzichte van de originaliteit, maar als je zulke rit"jes" maakt, lijkt me het geen onverstandigde upgrade voor de volgende reis.
Bonne route

Ben benieuwd hoe een 3.1 zich sowieso houdt met het zinderende asfalt van de Peages en Autopista, die olietemperatuurmeter lijkt mij dan ook een prettige monitor erbij.
Van Frank heb ik inderdaad de tip gekregen van de dunnere grotere fan.
Deze zal er later zeker inkomen.
Momenteel werken beide fans goed. De rechter (die het al deed) is goed gebalanceerd en draai zonder trillingen met een behoorlijk tempo rond.
De linker hebben we helemaal los gehad en op 12V gezet. Ook deze draait trillingsvri rond. Iets minder snel, maar dat kan komen omdat ie de laatste tijd wat minder is gebruikt.
De laatste tijd is het ook behoorlijk tropisch geweest in Nederland en in het bijzonder de binnenstad van Amsterdam.
Gisteravond kon ik voor het eerst beide temperatuurmeters monitoren.
Tijdens het rijden blijft de koelvloeistof temperatuur op 80 graden constant en loopt de olietemperatuur op boven de 110 graden als ik flink wat tussensprints maakt naar 5000 toeren en erboven.
Als ik langdurig op 5000 toeren blijf rijden (200 op de teller, 180 echt) dan gaat de olietemp richting 120 graden.
Nette waarden lijkt mij.
Voor de zekerheid heb ik een paar flesjes Wynns OctaneBooster ingeslagen.
Dit omdat de motor opeens contunu aan het pingelen was.
Het pingelen is volgens mij de oorzaak van 3 jaar restauratie waarbij de motor werd gestart om 50 meter verplaatst te worden.
Dit heeft geleid tot veel koolafzetting in de cylinders.
Toen ik langere stukken ben gaan rijden si de koolafzetting gaan gloeien en kreeg ik er dus bijgeluiden bij.
De motor is met een endoscoop (?) bekeken en de koolafzetting is chemisch verwijderd met een goedje uit een zwarte fles.
De zuigers zijn dof maar niet beschadigd.
Het pingelen is bijna weg. Alleen laag in de toeren even flink gas geven (stoplicht halen) kan pingelen tot gevolg hebben.
Ik zal zo veel mogelijk RON 98 tanken. Krijg ik problemen dan gaat de OctaneBooster erin. Dat zal een het octaangetal met 2 punten verhogen.
Na de vakantie zal ik je op de hoogte brengen.
@ Midi, ik bedoelde inderdaad het thermostaathuis en niet de waterpomptang of waterpompbehuizing.
Je opmerking van de de twee verschillende sensoren hebben uiteindelijk tot de vonds van het stekkertje geleid.