Gebruikersavatar
mathias
Full Member
Full Member
Berichten: 436
Lid geworden op: zo nov 30, 2008 19:24
Locatie: olsene /zulte(oost-vlaanderen) BELGIE

Re: RE: verlagen 75

vr jun 11, 2010 19:26

Je kan een 75 ook goed en mooi verlagen met een normaal Eilbach setje achterveren, vestellen van de torsiestangen voor de hoogte aan de voorzijde. Heb je ook nog budget voor een set Bilstein B6 en wat PU rubbers, castorkogels en een dikke voorstabi.

Ik zou zelf niet meer voor een complete RS set gaan, is voor mij net te. Maar dat is een beetje persoonsafhankelijk.

gr Ron
maar met Eibach veren krijg ik niet hetzelfde resultaat
nu ik je foto's zie neem ik zeker geen genoegen meer met -3 a 4 cm :P
gehad:
-155 1.7 ts (zwart)
-155 2.0 ts 16v(zwart)
-145 1.9jtd(zwart)
-147 1.9jtd(licht blauw)
-147 1.9jtd(wit)
-spider 1.8ts 16v--2.0ts 16v(geel)
-159 1.9jtd sw ti (wit)
nu
-75 1.8 TB (zwart) TE KOOP
scarbnr 6221

Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8227
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:20
Locatie: Alfetta Transaxle Forum
Contacteer: Website

RE: verlagen 75

vr jun 11, 2010 20:22

Waarom niet ?

Eibach met bilstein en ca 4,3 cm verlaagd middels torsies....
Eerlijk is eerlijk, wel 1 ring eraf moeten flexen maar geloof mij daar merk je niets van.

Wellicht dat RS strakker ligt maar daar heb ik geen ervaring mee

Afbeelding

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

RE: verlagen 75

vr jun 11, 2010 22:42

Zelf heb ik op mijn 75 V6 aan de voorzijde 27mm torsieveren, het leuke is dat je nooit iemand hoort op dit forum over dikke torsies.
Een RS set is niks voor een straatauto want dat is na 1 winter weggerot. En std torsies zijn te slap.

Diegenen die mij kennen weet ik wel dat ik met transaxles in verschillende configuraties op het circuit en de weg gereden heb. Daarbij hebben andere nog veel meer ervaren coureurs in mijn 75 V6 gestuurd (echt gereden dus) en waren zeer in hun nopjes over het weggedrag. Ook het comfort is nog prima in orde voor een sportieve auto.

Op een 75 die ook nog over straat moet maar wel strak moet sturen zijn dikke torsies echt super, zeker icm een iets dikkere voorstabi en hardere achterveren. Zo kan je verlagen maar niet bij elke kuil met je uitlaat de grond raken.

Dikke torsies kom je ws ook mee weg in Belgie want een keurmeester ziet nooit dat die stangen iets dikker zijn zonder dat er een andere 75 naast staat.
Ik heb achter 50kgf/cm veren, dat is vrij straf ten opzichte van het origineel en dat houden gele koni's ook niet bij, ze moeten worden gerevalved tzt.
Gek genoeg zijn dichtgedraaide koni's wel in staat om de 27mm torsies in het gareel te houden, dus dat gaat werkelijk prachtig.

Std verlagingsveren zijn allemaal rond de 25kgf/cm. Slap dus en vervelend als je ook een keer mensen bij je hebt, kost je je uitlaat. Stijver wordt niet verkocht omdat ze met de slappe std torsies moeten samenwerken zonder dat een gevaarlijke auto ontstaat.

Al met al zijn dikke torsies, harde achterveren en 1 setje koni's revalven goedkoper dan een RS set, en leveren voor een sportieve straatauto een veel beter resultaat zeker als je de duurzaamheid een factor vindt. Op een TS zou ik voor 40kgf/cm achterveren gaan, omdat de TS van nature niet zo onderstuurd is itt de V6.

My 2 cents.

Groet, Pieter
SCARB # 4710

siegerdehaan89
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2286
Lid geworden op: do sep 08, 2005 15:02

RE: verlagen 75

za jun 12, 2010 00:39

Ron, onder onze ex-75 zat geen RS.

Was Intrax RS-A. Dus iets duurder spul dan die RS spulletjes. Was idd hard, voor 125kg en achter 70. Voor 30mm stabi achter 24 en verstelbaar.

Ging wel mooi.

Later naar 50kg achter. Voor had ik nog willen doen naar 100kg en 28mm stabi maar niet meer aan toe gekomen.

Laag wastie zeker, maar omdatie zo hard was had ik iig amper last van drempels. 8) 8) .

Afbeelding


nét niet op de grond bij maximaal inveren zegmaar, inveren, bodyroll??? :lol:


dikke rooie kart.......... met straattoelating! :!:



Kortom, je kan het zo gek maken als je zelf wil. Als je naar Intrax gaat voor een snelle straatauto setup krijg je héél andere veren en demperkarakteristieken onder je auto dan wanneer je voor een trackday/circuit auto gaat shoppen!!!

Gebruikersavatar
Ron GS
Full Member
Full Member
Berichten: 444
Lid geworden op: ma sep 17, 2007 14:23

RE: verlagen 75

za jun 12, 2010 11:30

Sieger, dit was voor mij net te..... ik gebruikte de auto ook om naar het werk te rijden, enzovoorts. Werd dat heeeeeeeeeeeeel vroeg beginnen een beetje zat, anders had ik geen plek op de begane grond van de parkergarage, de andere niveau's waren voor mij onbereikbaar ivm het feit dat elke auto op elke oprit van een parkeergarage vast zat :roll: :roll: Die zijn hier ook zo lekker smal dus dwars hield ook niet over. Laat staan met meerdere personen in de auto..

De tip voor de torsies is een goede !


gr Ron

siegerdehaan89
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2286
Lid geworden op: do sep 08, 2005 15:02

RE: verlagen 75

za jun 12, 2010 11:47

Idd Ron ik ook :D.

Maarja je hebt wel gelijk, hij was te extreem voor dagelijks...... :lol: :lol:

Gebruikersavatar
B-lex
Guru
Guru
Berichten: 1257
Lid geworden op: wo apr 23, 2008 21:17
Locatie: Tholen

RE: verlagen 75

za jun 12, 2010 21:51

Afbeelding


Bilstein B6 zonder dikkere stabi's..

Nog foto dat hij nog meer roll heeft, alleen is meer van de voorkant.

Afbeelding


Grtz
Alfa 75TS Madeno
Audi RS4 Avant
Lada Niva

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

Re: RE: verlagen 75

zo jun 13, 2010 12:46

Bilstein B6 zonder dikkere stabi's..
Nog foto dat hij nog meer roll heeft, alleen is meer van de voorkant.
Afbeelding
Grtz
Zoals je ziet op de foto's is exemplarisch voor een verlaagde transaxle.
Deze auto heeft effectief nu positief camber op je buitenbanden in de bochten.
Je gaat de bocht om op de buitenste wang van je band, en dat is echt killing voor de banden en de grip.

Er zijn 3 remedies, de eerste is maximaal castor draaien (bijna je wielen tegen de wielkasten), dit moet je sowieso op elke transaxle doen.
Zo wek je maximaal dynamisch camber op (insturen kantelt het wiel naar binnen) Ook wordt je rechtelijn stabiliteit beter.
Castorkogels helpen om dit castor onder remdruk beter te laten staan, dus ook een zinvolle upgrade.
De andere manier is statisch negatief camber zetten, echter op een straatauto wil je niet meer dan 1 graad negatief ivm bandenslijtage en rechtelijn stabiliteit.
Dan blijft over het tegengaan van bodyrol. Immers elke graad bodyrol is weer een graad positief camber.

Vaak toegepast is een dikkere voorstabi, dit werkt en is kosteneffectief. Echter wordt er zo wel onderstuur opgewekt, omdat de achterkant niet stijver wordt gemaakt. Dus er is een grens hoeveel je dit kan doen zonder de balans te verstoren, die ligt bij een 30mm stabi ongeveer. De meeste 75 rijders stoppen hier, een setje bilsteins of koni's en klaar.

Echter dan heb je nog lang niet het onderste uit de kan wat betreft de voortreffelijke wegligging waar de 75 tot in staat is.

Er is namelijk een probleem, de slappe veerconstantes van de 75. De auto zal erg 'duiken' bij aanremmen wat bij een verlaagde auto het negatieve camber zal verminderen als gevolg van de stand van de onderste draagarmen bij een verlaagde 75. Vervolgens stuur je in en je buitenste voorwiel hangt al de verkeerde kant op, met onderstuur tot gevolg. Dit is alleen op de lossen door de veerconstantes rondom te verhogen, waardoor er meer druk kan worden gezet op de (voor)wielen zonder dat de koets over het wiel heen rolt. Je moet het rondom doen om de balans in de auto te behouden.

Dikke torsies en hardere achterveren zijn een goede manier om dit te bereiken. Met hardere achterveren maak je m iets meer overstuurd, zachter iets meer onderstuurd. Dit is daarmee aan te passen aan je persoonlijke voorkeur.
Daarbij hoeven de stabi's dan niet veel dikker dan standaard, ik heb op mijn 75V6 een 28mm RS voorstabi, achter std en dat is voldoende. Voor een TS kan je ws met een dunnere V6 stabi ook een heel eind komen.

De reden voor dikkere torsies of coilovers is dus de veerconstantes verhogen naar de huidige normen, waardoor je echt kan gaan genieten van de wegligging van de 75. De dempers zelf hebben maar 1 doel, de combinatie gewicht-veerconstante afdempen, met (te) harde dempers wordt je auto minder comfortabel, maar gaan hij gaat niet minder overhellen in de bochten.

Ter vergelijk: Een RS-A set kost rond de €4000, ik was met mijn set torsies en veren voor €700 incl BTW klaar. En nog even achterdempers revalven, kost ook nog €80. Daarbij zijn torsies set-and-forget, verslijten nooit meer, terwijl coilovers onder een straatauto na een paar winters klaar zijn voor het ronde archief.

Ik heb de receptuur en de adressen waar je dit spul kan kopen, dus mocht je interesse hebben in een strak sturende straat 75 voor redelijk geld, dan kan je altijd contact opnemen.

Groet, Pieter
SCARB # 4710

Gebruikersavatar
Performa
Guru
Guru
Berichten: 1197
Lid geworden op: di dec 18, 2007 01:11
Locatie: Antwerpen

RE: verlagen 75

zo jun 13, 2010 14:15

Weet je ook wat een goede uitlijn waarde is voor zowel veel autosnelweg als leuk bochtengedrag?
De GTV6 is verlaagd vooraan door verdraaien van de torsies aan draagarm zijde heeft casterkogels uit een 105.
En rondom nieuw rubber of poly.

Hier nog eens de standaard waarde.
[URL=http://img7.imageshack.us/i/uitlijningg.jpg/]Afbeelding
->146<-->GTV6<-->75<->MiTo<-->159SW<-->'66 Giulia TI<-

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

Re: RE: verlagen 75

zo jun 13, 2010 17:50

Weet je ook wat een goede uitlijn waarde is voor zowel veel autosnelweg als leuk bochtengedrag?
De GTV6 is verlaagd vooraan door verdraaien van de torsies aan draagarm zijde heeft casterkogels uit een 105.
En rondom nieuw rubber of poly.
Tja, het enige wat je kan instellen is castor, camber en sporing aan de voorzijde.
Castor moet maximaal gedraaid (stangen zo lang als kan) voordat je wielen gaan aanlopen in de wielkasten.
Camber en sporing zijn aan elkaar gerelateerd. Een graad neg camber is het maximum als je ook nog snelwegkilometers maakt, doe je dat dan wil je ook een snuifje toespoor voor stabiliteit en reductie van bandenslijtage. Minder neg camber en je kan je wielen vierkant zetten (0 toespoor)
Dat is de basis, maar het wordt pas leuk ook bij een GTV6 als je de jaren 80 vering gaat vervangen met hogere veerconstantes.
Groet, Pieter
SCARB # 4710

Gebruikersavatar
brolli21
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3438
Lid geworden op: di jun 26, 2007 18:30
Locatie: Obdam
Contacteer: Website

Re: RE: verlagen 75

zo jun 13, 2010 18:49

Weet je ook wat een goede uitlijn waarde is voor zowel veel autosnelweg als leuk bochtengedrag?
De GTV6 is verlaagd vooraan door verdraaien van de torsies aan draagarm zijde heeft casterkogels uit een 105.
En rondom nieuw rubber of poly.
Tja, het enige wat je kan instellen is castor, camber en sporing aan de voorzijde.
Castor moet maximaal gedraaid (stangen zo lang als kan) voordat je wielen gaan aanlopen in de wielkasten.
Camber en sporing zijn aan elkaar gerelateerd. Een graad neg camber is het maximum als je ook nog snelwegkilometers maakt, doe je dat dan wil je ook een snuifje toespoor voor stabiliteit en reductie van bandenslijtage. Minder neg camber en je kan je wielen vierkant zetten (0 toespoor)
Dat is de basis, maar het wordt pas leuk ook bij een GTV6 als je de jaren 80 vering gaat vervangen met hogere veerconstantes.
Groet, Pieter
Nu lees ik al een tijdje mee hier,maar nu vraag ik me toch ff wat af.
Hoe stel je bij en transaxle op de vooras camber af,dat is mij namelijk nog niet gelukt...
Ook vraag ik me af,wat camber en toespoor met elkaar te maken hebben.
Ik heb de afgelopen jaren al heel wat auto's uitgelijnd,en heb nog nooit gezien dat de wielen(statisch) van camber veranderde als ik de sporing afstelde...
There is a fine line between Brilliant and Insane
Alfa 75 Imola-TB '92
Fiat 500 1.4 16v sport '08
Audi A4 Avant 1.8t quattro '05

Gebruikersavatar
Performa
Guru
Guru
Berichten: 1197
Lid geworden op: di dec 18, 2007 01:11
Locatie: Antwerpen

RE: verlagen 75

zo jun 13, 2010 19:10

de camber kan je "instellen" door opvul plaatjes tussen onderste draagarm en carrosserie terhoogte van die 2 lange bouten.
Het gekke bij mij was dat er aan een kant plaatjes zaten en andere kant niets. En na verlaging heb ik zo de indruk dat neg camber toch een stuk groter is als 1 graad.
->146<-->GTV6<-->75<->MiTo<-->159SW<-->'66 Giulia TI<-

Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8227
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:20
Locatie: Alfetta Transaxle Forum
Contacteer: Website

RE: verlagen 75

zo jun 13, 2010 19:12

Door de onderste wieldraag arm van langere (negatief) danwel kortere (positief) opvulbusjes te voorzien.

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

Re: RE: verlagen 75

zo jun 13, 2010 20:52

Nu lees ik al een tijdje mee hier,maar nu vraag ik me toch ff wat af.
Hoe stel je bij en transaxle op de vooras camber af,dat is mij namelijk nog niet gelukt...
Ook vraag ik me af,wat camber en toespoor met elkaar te maken hebben.
Ik heb de afgelopen jaren al heel wat auto's uitgelijnd,en heb nog nooit gezien dat de wielen(statisch) van camber veranderde als ik de sporing afstelde...
Camber verandert niet als je sporing afstelt, maar als je negatief camber stelt met de vulplaatjes verandert je sporing wel. (naar uitspoor) maar dat moet je dan natuurlijk corrigeren.
Uiteindelijk heeft alles in combinatie met elkaar invloed op het weggedrag, met camber en toespoor kan je bepaalde effecten opwekken of onderdrukken, afhankelijk van wat je wil bereiken. Maximaal insturen of juist stabieler, gebruik op de snelweg of op het circuit, wel of geen bandentemperatuur opwekken, etc. etc.
Daarom is er geen grondregel wat beter is, afgezien van het castor dat echt altijd op zijn max moet, wat je ook met je Alfa doet.
Groet, Pieter
SCARB # 4710

Terug naar “Algemene Technische vragen”