Gebruikersavatar
cuoresportivo33
Member
Member
Berichten: 210
Lid geworden op: ma jan 30, 2006 15:17
Locatie: Geleen

RE: Welke maat lagerschalen 2.0 TS

do feb 25, 2010 13:44

Ik heb nog eens verder gespeurd op internet en dit gevonden:

Afbeelding

Zoals ik deze sheet lees moet de drijfstangtap tussen de 49.987 en 50.000 liggen voor een standaard lagerschaal.

De hoofdlagertap tussen de 59.959 en 59.972.

Mijn krukas valt in beide gevallen hiertussen, dus zou ik idd met standaard lagerschalen moeten volstaan.

Verder spreken ze hier van een clearance van 0.021-0.075 voor drijfstang en 0.027-0.084 voor hoofdlagering, in tegenstelling tot de vaste waarde 0.045 van Glyco.

Het zal wel een beetje afhankelijk zijn van de fabrikant.
Ik ben sowieso van plan met plastigage de boel na te meten.

Gebruikersavatar
ericj
Full Member
Full Member
Berichten: 401
Lid geworden op: za feb 04, 2006 15:42
Locatie: Den Haag

Re: RE: Welke maat lagerschalen 2.0 TS

do feb 25, 2010 16:41

Verder spreken ze hier van een clearance van 0.021-0.075 voor drijfstang en 0.027-0.084 voor hoofdlagering1
Ik denk dat er iets anders wordt bedoeld met vertical oil clearance, want een marge in de tap-lagerspeling van meer 0.05mm lijkt me onwaarschijnlijk veel!

OKP verkoopt lagersetjes in 5 maten van std tot +040 (dus max 0,04mm ondermaat).

Omdat je zelf 0.01 verschil hebt gemeten op verschillende tappen zou ik zoals Whizzman al zegt de ovaliteit gaan meten, 0.01 is namelijk best veel, een hele overmaat verschil. En kun je wel op duizendste mm meten, of alleen op honderdsten? Ik heb geen TS handboek, maar voor de V6 geldt bv:

Max ovaliteit 0.004mm
Max taper (L-R verschil op de tap) 0.01mm

---
Eric

Gebruikersavatar
cuoresportivo33
Member
Member
Berichten: 210
Lid geworden op: ma jan 30, 2006 15:17
Locatie: Geleen

Re: RE: Welke maat lagerschalen 2.0 TS

vr feb 26, 2010 09:25

Verder spreken ze hier van een clearance van 0.021-0.075 voor drijfstang en 0.027-0.084 voor hoofdlagering1
Ik denk dat er iets anders wordt bedoeld met vertical oil clearance, want een marge in de tap-lagerspeling van meer 0.05mm lijkt me onwaarschijnlijk veel!

OKP verkoopt lagersetjes in 5 maten van std tot +040 (dus max 0,04mm ondermaat).

Omdat je zelf 0.01 verschil hebt gemeten op verschillende tappen zou ik zoals Whizzman al zegt de ovaliteit gaan meten, 0.01 is namelijk best veel, een hele overmaat verschil. En kun je wel op duizendste mm meten, of alleen op honderdsten? Ik heb geen TS handboek, maar voor de V6 geldt bv:

Max ovaliteit 0.004mm
Max taper (L-R verschil op de tap) 0.01mm

---
Eric
Wanneer je googled op vertical oil clearance dan is dat een term die ook gebruikt wordt bij plastigage. Er wordt gezegd dat plastigage een tool is om de vertical oil clearance te meten. Dus dan lijkt me dat dit de lagerspeling is.

Verder heb ik op duizendste kunnen meten.

Volgens mij is een overmaat schaal 0.040 nodig op het moment dat je 0.040mm buiten de aangeven standard shaft size valt.
Dat zou in het geval van de hoofdlagering zijn bij en maat van 59.910.

Kan iemand hier uitsluitsel over geven?

Gebruikersavatar
ericj
Full Member
Full Member
Berichten: 401
Lid geworden op: za feb 04, 2006 15:42
Locatie: Den Haag

RE: Welke maat lagerschalen 2.0 TS

vr feb 26, 2010 12:15

Ik heb nog eens verder gekeken dan mijn neus lang is, maar de ondermaat 010 - 040 is denk ik niet in mm maar in inches. Tenminste, ik kom een andere aanbieder op Ebay tegen die de maten zo specificeert.

Eerste ondermaat is dus 0.01" kleiner dan standaard, dus 0.254mm. Is ook wel logischer, anders valt er weinig te slijpen natuurlijk.

Alleen heeft de ondermaat dan niets te maken met de kleurcodering van de tappen/lagers die je in het werkplaatshandboek tegenkomt, want deze maatverschillen zijn veel kleiner (0.01mm).

---
Eric

Gebruikersavatar
cuoresportivo33
Member
Member
Berichten: 210
Lid geworden op: ma jan 30, 2006 15:17
Locatie: Geleen

Re: RE: Welke maat lagerschalen 2.0 TS

vr feb 26, 2010 14:34

Ik heb nog eens verder gekeken dan mijn neus lang is, maar de ondermaat 010 - 040 is denk ik niet in mm maar in inches. Tenminste, ik kom een andere aanbieder op Ebay tegen die de maten zo specificeert.

Eerste ondermaat is dus 0.01" kleiner dan standaard, dus 0.254mm. Is ook wel logischer, anders valt er weinig te slijpen natuurlijk.

Alleen heeft de ondermaat dan niets te maken met de kleurcodering van de tappen/lagers die je in het werkplaatshandboek tegenkomt, want deze maatverschillen zijn veel kleiner (0.01mm).

---
Eric
Ik heb ook nog even wat veldwerk gedaan. :) De aangegeven maten verkrijgbaar voor de lagerschalen zijn inderdaad in inches.
De kleurcode van alfa staat verder los van de op internet aangeboden lagerschaal maten (10/20/30/40)

Conclusie is dus: Mijn krukas valt binnen specificatie van "standard shaft size" en ik kan dus gewoon standaard lagerschalen gebruiken.

Waar ik echter wel nog niet helemaal uit ben is het aanhaalmoment van de lagerschalen.

Het werkplaatshandboek geeft aan:

Big end cap nuts (oiled): 36.2-38.3 fb ft (49-52Nm)
Main Bearing cap nuts (oiled): 34-36 lb ft (46-49Nm)

Maar de fabrikant van de lagerschaal geeft aan:

Big end cap nuts : 53-60 fb ft (72-81Nm)
Main Bearing cap nuts : 51-54 lb ft (69-73Nm)

Het boek van Jim K. geeft een aanhaalmoment van 53Nm (met ontvette moeren) voor zowel hoofdlagers alsmede big-end.

Wat is wijsheid?....

Gebruikersavatar
cuoresportivo33
Member
Member
Berichten: 210
Lid geworden op: ma jan 30, 2006 15:17
Locatie: Geleen

Re: RE: Welke maat lagerschalen 2.0 TS

vr feb 26, 2010 14:34

Ik heb nog eens verder gekeken dan mijn neus lang is, maar de ondermaat 010 - 040 is denk ik niet in mm maar in inches. Tenminste, ik kom een andere aanbieder op Ebay tegen die de maten zo specificeert.

Eerste ondermaat is dus 0.01" kleiner dan standaard, dus 0.254mm. Is ook wel logischer, anders valt er weinig te slijpen natuurlijk.

Alleen heeft de ondermaat dan niets te maken met de kleurcodering van de tappen/lagers die je in het werkplaatshandboek tegenkomt, want deze maatverschillen zijn veel kleiner (0.01mm).

---
Eric
Ik heb ook nog even wat veldwerk gedaan. :) De aangegeven maten verkrijgbaar voor de lagerschalen zijn inderdaad in inches.
De kleurcode van alfa staat verder los van de op internet aangeboden lagerschaal maten (10/20/30/40)

Conclusie is dus: Mijn krukas valt binnen specificatie van "standard shaft size" en ik kan dus gewoon standaard lagerschalen gebruiken.

Waar ik echter wel nog niet helemaal uit ben is het aanhaalmoment van de lagerschalen.

Het werkplaatshandboek geeft aan:

Big end cap nuts (oiled): 36.2-38.3 fb ft (49-52Nm)
Main Bearing cap nuts (oiled): 34-36 lb ft (46-49Nm)

Maar de fabrikant van de lagerschaal geeft aan:

Big end cap nuts : 53-60 fb ft (72-81Nm)
Main Bearing cap nuts : 51-54 lb ft (69-73Nm)

Het boek van Jim K. geeft een aanhaalmoment van 53Nm (met ontvette moeren) voor zowel hoofdlagers alsmede big-end.

Wat is wijsheid?....

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Welke maat lagerschalen 2.0 TS

vr feb 26, 2010 22:10

Als ik het vergelijk met andere lagerkappen met een zelfde bout/schroefdraad maat er op, zou 52-53 nm een stuk beter klinken dan wat die fabrikant aanraad. Ik weet niet waar die z'n bouten van maakt, maar het moet aanmerkelijk sterker spul zijn dan wat Alfa gebruikt?

Gebruikersavatar
Rob75
Guru
Guru
Berichten: 1255
Lid geworden op: ma jan 10, 2005 11:32
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer: Website

RE: Welke maat lagerschalen 2.0 TS

za feb 27, 2010 10:16

Aanhaalmoment hoofdlagerkappen volgens wp-handboek 46-49 Nm.

Succes,

Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Alf Giulia Super (952), Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator

http://www.soglia-it.nl

Terug naar “Algemene Technische vragen”