De roetfilter en voorste kat zijn verstopt mijn vraag is hoe dit kan? en wat een "goedkope" oplossing is voor dit probleem. (het vervangen van de roetfilter alleen kost al 1500,-!!!) vandaar mijn vraag of er ook een andere oplossing is zonder de roetfilter/kat te vervangen?
Ik rij nogal aardig door en rij veel snelweg kilometers.
Ik las op het forum dat iemand met een Brera 2.4 de roetfilter had vervangen door een buis en alle sensoren teruggeplaatst had. Is dit een optie??
Dit is toch garantie?
Verstopte roetfilters komen door te weinig of slechte regeneratie (een soort reinigingsproces dat de motor uitvoert door brandstof "laat" in te spuiten en dus te laten branden in de uitlaat> roetfilter schoonbranden of regenereren).
Juist met een stevige rijstijl roet je veel, maar brand het ook makkelijk schoon. Meestal wordt wat langer stevig doorrijden geadviseerd. Tank ook premium brandstof.
Roeten kan ook nog door evt defecten in het motormanagementsysteem.
Goedkope oplossing bestaat niet. Een pijp is geen optie, technisch niet alsmede wettelijk niet (strafbaar).
Je kan naar bv diesel büchli
www.buchli.nl gaan, of laten gaan, door je garage en daar je roetfilter laten schoonbranden. Vervangen is onnodig en dat scheelt al gauw de helft vt bedrag.
Rij je op de snelweg altijd laag in toeren?? 6e versnelling en dan ineens gas erop?? dan roet hij juist dicht.
Ook het nieuwe rijden is killing... niet direct maar na verloop van tijd..
Tip van de week: als je roetfilter verstopt is peil dan vooral je olie!!!! Door brandstofverdunning (te laat inspuiten om te genereren) stijgt je olie niveau... diverse keren een diesel op hol zien slaan door een te hoog olie niveau (ongeveer 2cm boven max.)