Ik heb een probleem met de ontsteking op onze alfa gtv6 2.8 gleich.
20 Februari gaan we de Boucles de Spa Legend rijden met een alfa gtv6 waar we 2 maanden terug pas aan begonnen zijn (standaard wagen, met 2.8 gleich motor) om deze om te bouwen tot een rally wagen.
De motor start enkel pas bij heel hoge batterij spanning, motor draait goed rond, maar ontsteking is niet sterk genoeg.
Het eerste wat ik geprobeerd had was de voorschakelweerstand er af gedaan, een 12 v bobine erop, juist aangesloten maar dit werkte ook niet goed.
Enkel wanneer ik een andere auto eraan hing waardoor de spanning al 13-14 v op batterij was ging hij aan.
Daarna was ik de spanning op de bobine aan het meten, ik had daar maar 11,3 volt als ik op de batterij 12.3 volt heb

Wanneer ik die + kabel van de bobine aftrek en dan meet heb ik ook 12.3 volt, daarna alle massa's gecontroleerd, los gedaan, opgeschuurd, vet op gedaan, geen verbetering.
Ik heb verschillende transistor onstekingen geprobeerd omdat ik dacht dat hier misschien een verlies spanning over kon staan maar het was bij ze allemaal hetzelfde.
Ik heb zelfs een kabel apart gelegd van de batterij + naar de + op de bobine maar zelfs dat hielp niet, als ik meet op de bobine en de massa (carroserie) 11.3 volt, en aan de andere kant van de kabel op de batterij toch nog 12.3 volt (echt raar). (massa van batterij heb ik erna ook nog eens apart gelegd, ook geen oplossing).
Nu dacht ik dat er misschien een weerstand in die transistor ontsteking zit (kapot of dat het gewoon zo is), want als je meet op de + van de bobine, gaat de stroom via de spoel van de bobine naar de minkant, en zo met de zwart/witte draad naar de pin op de transistor ontsteking (waar de onderbrekerspulsen uitkomen) en via daar pas naar de massa. Dit staat dus in serie, en het is mogelijk dat er 1 volt verloren gaat door de transistor ontsteking.
MIJN GROTE VRAAG is nu of iemand of meerdere mensen die een alfa 75 3.0v6 of gtv6 hebben de spanning eens willen meten met het contact opstaan, op de batterij, en dan op de + van de bobine en de massa op motor of op carroserie.
Wanneer de voorschakelweerstand er op staat, heb ik met contact op 7.5 volt op de bobine, bij starten 8-9 volt, en wanneer hij draait 9 volt.
Of als iemand misschien weet of dit altijd zo is, en dat we misschien een ander probleem hebben, of wat het juist is

Volgens mij moet die spanning gelijk blijven eender hoe, ik heb dit al meerdere malen gemeten op wagens, als die niet hetzelfde is als op de batterij, dan gaat hij meestal niet goed.
Ik weet alleen niet of ik dat al ooit gecontroleerd heb met motors die zo een transistorontsteking hebben zoals bij de 75 en gtv.
Alvast bedankt
mvg,
Nick