Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Uitgaande as bak Bertone

ma aug 24, 2009 09:23

Onlangs één en ander gecontroleerd, nav een klik-klak geluid, zoals we dat kennen bij bv slechte kruisstukjes (auto in versnelling, voor en achterwaarts bewegen, klik klak klik klak).
Nu, ik heb nog niet op een brug kunnen kijken, maar het geluid komt overduidelijk van bij de achterzijde versnellingsbak. Donut is nog in prima staat, en er zit daar ook niets los of zo. Wat ik niet uit het hoofd weet: de drietand op de uitgaande as, is dat één geheel met de as ? Of staat die er op met een moer ? Mogelijk staat die los ? Of komt het misschien uit de bak zelf, speling op de uitgaande as of iets anders ? Iemand ervaring mee, per toeval ?
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

RE: Uitgaande as bak Bertone

ma aug 24, 2009 10:52

Die drietand (is het een Maser?? :lol: ),zit met een moer vast. op de uitgaande as. Het KAN natuurlijk dat die moer loszit, maar gezien het aanhaalmoment wat daarvoor vereist is lijkt me dat bijna onmogelijk. Bovendien zit deze drietand met een spline-verbinding op de as die uit zichzelf al nagenoeg spelingsvrij is.
Heb je geen speling op je schuifsuk in je aandrijfas??, dat komt nl nog wel eens voor.
De bak zelf daar zit natuurlijk altijd wat ruimte in. De aandrijflijk in geheel vertoont trouwens altijd wel een behoorlijk speling, met name het differentieel, maar op zich hoef je je daar niet ongerust over te maken. :wink:

Hoest trouwens met je trilling?????
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Uitgaande as bak Bertone

ma aug 24, 2009 11:31

Hoest trouwens met je trilling?????
Status quo :( vandaar dit kleine onderzoekje weer. Dat er op het diff redelijk wat speling zit, had ik al vastgesteld, en zoals je zegt, da's geen probleem. Schuifstuk ga ik zeker nakijken op speling.
Het geklik in kwestie komt echt zeer duidelijk vanuit de zone drietand ( :mrgreen: ) - donut - einde bak, maar zoals jij de constructie beschrijft kan daar weinig 'klikken'. Of het zou uit de bak moeten komen, maar dan zou het niet zo scherp hoorbaar zijn, lijkt me.

don515jz
Full Member
Full Member

ma aug 24, 2009 22:21

Misschien een vreemde vraag, maar ken je de geschiedenis van je auto?
Kan het zijn dat een van de vorige eigenaren lang met een kapote donut heeft rond gereden.
Het gevolg hiervan kan zijn dat de knobbel die op de uitgaande as (no.1) zit ingesleten is en ook het lagertje (no.7) in de cardanas kan dan ovaal zijn gesleten
Afbeelding

Onderstaande as komt uit mijn bak, een erfenis van een van de vorige eigenaren maar belangrijker, bij de eerste keer dat ik de bak gedemonteerd had heb ik hier
helemaal niet op gelet, ik was gefixeerd op synchromess en andere ringen dat ik niet op de conditie van de hoofdas had gelet. Het gevolg was dat er een versleten as in de bak ging.
Het is moeilijk om de slijtage goed in beeld te krijgen, maar zo ziet een versleten uitgaande as van een versnellingsbak er uit.

Afbeelding
Afbeelding

Je snapt ook wel dat wanneer de cardanas niet meer gecentreerd wordt dit een bron van trillingen is en dan kan je de as laten balanceren maar dat heeft dan geen effect.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

di aug 25, 2009 00:22

Je bent de enige niet die dit is overkomen. Heb de eerste keer precies dezelfde fout gemaakt. :lol:
Wist ik veel dat bolletje aan het eind van de as ook belangrijk was. Was het ondertussen al weer bijna vergeten.

Gr DJ

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

di aug 25, 2009 08:26

Goede tip :!: . Dat lagerbusje (7) is overigens wel te vervangen.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

don515jz
Full Member
Full Member

di aug 25, 2009 09:11

Maar gezien wat je krijgt voor je geld is dat busje redelijk duur,
Bij Prins kost ie € 40,- . Alfaholics heeft hem ook voor 24,50 Pond. Maar met verzendkosten en BTW erbij zullen de prijzen elkaar niet veel ontlopen.

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di aug 25, 2009 21:09

Don, alvast bedankt, dit zou wel eens de gouden tip kunnen zijn.....want neen, op een jaartje na, ken ik de voorgeschiedenis amper. Auto heeft eigenlijk al 4 jaar dit probleem (slingeren van de cardan, vertrek uit stilstand, bij erg warmgereden auto, pakweg 200 km)
Indien dit daadwerkelijk het probleem zou zijn, lijkt het me niet meteen "brandend" (tenzij jullie daar een andere visie op nahouden) en zal je de uitkomst pas weten na het seizoen. Maar ik zal het zeker posten in dit topic !

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

wo aug 26, 2009 08:12

Als het "bolletje" op de bakas beschadigd is helpt alleen een nieuw lagerbusje in de cardanasniet.
Tenminste bij was de beschadiging dus danig dat er een andere as in de bak moest.
Succes met de oplossing van het probeem.

Gr DJ

don515jz
Full Member
Full Member

wo aug 26, 2009 09:16

Ik wil je niet bang maken of maar de suggestie wekken dat onderstaande foto het resultaat is van een ingesleten lager en knobbel, maar ik had ook last van trillingen die ik met balanceren van de wielen niet weg kreeg.
Een paar jaar geleden heb ik een nieuwe donut gestoken en toen zag ik dat zowel de knobbel als het lager waren ingesleten. Toen heb ik het voorste deel van de cardanas vervangen door een exemplaar waarvan het lagerbusje niet was ingesleten maar omdat ik geen zin had om de bak te demonteren had ik de hoofdas niet vervangen. Met de nieuwe as was de speling zo goed als verdwenen.
Even voor de duidelijkheid, mijn auto is een verzameling van onderdelen de bak en de as kwamen niet uit de zelfde bron en ik denk dat het lager van de cardanas al ingesleten was toen ik hem monterde.

De afgelopen 2 jaar begon de bak steeds meer herrie te maken, 1-2-3-4 was nog stil en in 5 kwam de herrie. Op het laatst was het zo erg dat ik dacht dat die elk moment kon exploderen..

Afbeelding

Voor het geval je het plaatje niet herkend, je ziet hier de hoofdas, tandwiel van de 5de versnelling en de restanten van een lager.

Ondertussen heeft de bak nieuwe lagers gekregen en heb ik ook de hoofdas vervangen en alles zit nu weer spelingsvrij en omdat de cardanas er toch onderuit was heb ik die meteen maar laten balanceren.
De enige trillingen die er nu nog in zitten zijn de wielen, maar er moeten toch nieuwe achterbanden onder dus dat lost zich zelf op.

Hoe dan ook, ik wil je niet bang maken, maar ik zou wel kijken of er speling op deze verbinding zit, probeer met een grote schroevendraaier iod. de cardanas ten opzichte van de bak te bewegen en kijk wat er gebeurt.

Don

m.brandon
Advanced Member
Advanced Member

wo aug 26, 2009 20:41

En ik maar denken dat het topic over een asbak ging en ik van waarde kon zijn voor de discussie :roll:
Succes met oplossen :wink:
Nu: Koos Alfaloos

Gehad:
OMGWTF
Giulia 1300 Super met Arese 1750 blok en sper-dif
Giulia 1300 Super
156 2.4 JTD squadra tuning
GTV 2.0 V6 TB
156 1.9 JTD squadra tuning
145 1.7 16V

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo aug 26, 2009 23:52

En het bolletje een beetje afdraaien en dan een andere bus in de cardan gebruiken? lijkt mij dat het steeds moeilijker wordt om een goede bak-as te vinden, slijten doen ze immers allemaal. :(
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Terug naar “Algemene Technische vragen”