yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Voorwielnaaf 75 ABS vs non-ABS, en binnenste lager

ma aug 03, 2009 14:12

Zo, dacht ik even de afkeurpunten van de 75 3.5 weg te werken en het apparaat af te gaan melden. Het laatste punt op het lijstje is wiellager linksvoor (maakt geluid). Geen probleem: lager vervangen, wiel een slinger geven... F*ck! Nog steeds geluid. Dat moet dus van het binnenste lager afkomen. Naaf gedemonteerd en op een ander fusee gezet: geluid weg. Het zit hem dus echt in het binnenste lager in de naaf. Dat riep de volgende vraag op:

1) Hoe krijg je het binnenste wiellager netjes uit de naaf? De Reparaturanleitung geeft geen uitsluitsel.

Omdat we natuurlijk niet voor één gat te vangen zijn, heb ik er een tweede naaf bij gepakt. Deze komt van een America. Op de naaf staat hetzelfde partnummer als op de naaf van de QV: 162 18 21 400 00. De grap is: ze zijn niet hetzelfde! De QV heeft ABS, en heeft dus een impulswiel op de naaf gemonteerd. Dit zit met een grote seegerring op de naaf. De naaf heeft aan de buitenzijde een klein recht kantje, zodat het impulswiel er maar op één manier op gemonteerd kan worden en nooit onafhankelijk van de naaf kan draaien. U raadt het al: de naaf van de non-ABS America heeft dit vlakke kantje niet! Gek genoeg zit er wél weer een groef in, waar de seegerring in moet vallen...

Aanschouw de ABS-naaf, met groef voor de seegerring en let op het vlakke kantje:

Afbeelding

En dan nu de non-ABS-naaf met hetzelfde partnummer, wél met groef voor de seegerring maar géén vlak kantje :x

Afbeelding

Daar snap ik dus geen hout van. Waarom wel de groef, maar niet het vlakke kantje? De groef heeft verder geen enkele functie!

Maar, nu is dus de volgende vraag:

2) Als ik nu een nieuwe naaf bestel, hoe weet ik dan of het een ABS-naaf is?

En hiermee meteen de volgende vraag:

3) Heeft er eventueel nog iemand een ABS-naaf liggen?

Het liefst wil ik domweg het lager vervangen, maar ik kan niet goed zien hoe ik dit er uit kan persen, en ik heb geen zin om mijn huidige naaf naar de gallemiezen te helpen door een combinatie van lompigheid en slechte informatie.... wie weet raad?

Ik ben al bijna zo ver dat ik zelf maar een vlak kantje aan een naaf ga fabrieken, maar dat vind ik zo.... ranzig.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Alfa Nord
Guru
Guru
Contacteer: Website

RE: Voorwielnaaf 75 ABS vs non-ABS, en binnenste lager

ma aug 03, 2009 17:29

Yuri,

Lagerschaaltje tik je er zo uit vanaf de andere kant. Je voelt wel een verdikking waar de schaal begint, met een doorslag of zelfs een platte schroevendraaier tik je hem er wel uit. Nieuw schaaltje eerst zo ver mogelijk met de oude er weer in tikken en laatste stukje voorzichtig op het randje tikken tot ie niet verder wil. Gaat jou lukken :wink: . O ja, wel eerst even de keerring eruit wippen. Neem aan dat je een wiellagersetje besteld hebt waar ook een nieuwe keerring in zit?

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma aug 03, 2009 18:24

Ja, zo ver ben ik nu ook gekomen. Onder het motto 'vaak ben je te bang' heb ik het zaakje met dop 24 een goeie tik gegeven en daar lag-ie. Dat is dus de on-elegante methode, want zo geef je zowel lager als schaal een beuk. Omdat ik nog geen nieuw lager heb (ja, lul dat ik ben, lager voor de buitenkant!), dacht ik even cheap-ass een ander lager erin te persen dat wél goed was uit een andere naaf. Ik kan je vertellen: dat komt niet goed, door het lager en de schaal lomp als assembly er uit tikken beschadig je het lager kennelijk zodanig dat je het na monteren weer hoort :lol: Nou ja, dan maar even shoppen voor een nieuw lager en uiteraard een keerring. Andere mogelijkheid is dat inderdaad mijn naaf de boosdoener is en dat het lager geen blaam treft. Dat zou zuigen.
Laatst gewijzigd door yuri 75 V6 op ma aug 03, 2009 20:03, 1 keer totaal gewijzigd.

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma aug 03, 2009 18:29

Hé, deze vraag stond ook al in je 3.5 topic... :twisted: Heb ik voor niks een antwoord zitten typen... :lol:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Voorwielnaaf 75 ABS vs non-ABS, en binnenste lager

ma aug 03, 2009 18:30

Hé, deze vraag stond ook al in je 3.5 topic... :twisted: Heb ik voor niks een antwoord zitten typen... :lol:
Ik vond het een goede reden om mijn project-topic een een necro-kick te geven! :twisted: En in dat topic zie je ook een mooi rubber dat je hier niet ziet!

En, nu zit ik dus vrolijk bij Tuynder en Prins Bredevoort te kijken, en bij Tuynder zie ik wel 2 verschillende partnummers voor het binnen- en buitenlager, maar bij Prins Bredevoort niet. Moet ik toch nog tot morgen wachten om ze te bellen wat ik precies krijg als ik bestel.

Terug naar “Algemene Technische vragen”