Gebruikersavatar
marlon_ruchtie
Full Member
Full Member
Berichten: 250
Lid geworden op: ma mar 09, 2009 18:58
Locatie: Ede

Distributie 164 V6

di mar 24, 2009 23:00

Goedenavond,

Ik dacht de koppeling en distributie van mijn 164 (3.0 V6 12V) te gaan vervangen, maar nu heb ik aan materiaal alleen al een rekening gepresenteerd gekregen van 700 euro (dit is nog zonder de waterpomp).
Nu vind ik dit, voor enkel materiaal, best wel een flinke prijs. Er is mij verteld dat de spanner van de distributieriem niet meer gemaakt word en dat ik hier dus een of andere ombouwkit voor zou moeten kopen, nu heb ik zo'n vermoeden dat dit aardig bijdraagt aan dit bedrag en vraag ik mij af of die spanner nodig is. Normaal gezien zit er een spanrol op, maar ik dacht ergens gelezen te hebben dat de 164 een hydraulische riemspanner heeft? Kan iemand dit bevestigen en mij vertellen of het daadwerkelijk nodig is deze te vervangen tezamen met de riem?

Alvast bedankt,

Marlon Ruchtie
Alfetta 1600
SCARB: 6004

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9685
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Distributie 164 V6

di mar 24, 2009 23:09

Het zal een beetje bouwjaar afhankelijk zijn...... de oude hydrolische spanrol is meestal (let wel ik kan vanaf de p.c. geen garanties geven) zeer duurzaam en gaat meestal een autoleven mee. De nieuweere durf ik geen uitspraak over te doen, want die heb ik zelf niet en nooit (in onderhoud) gehad. Distributieriem kost nog geen 25 euro. (de mechanische spanner zal zo'n 130 euro kosten, dacht ik)

Koppeling, geen idee.

Waar heb je geïnformeerd?
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
marlon_ruchtie
Full Member
Full Member
Berichten: 250
Lid geworden op: ma mar 09, 2009 18:58
Locatie: Ede

RE: Distributie 164 V6

di mar 24, 2009 23:19

Ah, bedankt voor de snelle reactie,

Het gaat om een eerste type 164, dus van voor 09/1992....
Ik heb een prijsopgaaf gevraagd bij Heida, hier in Bennekom. Voor de koppeling heb ik ookal in duitsland gekeken maar die kost op "Ebay.de" ook gewoon 250 euro dus daar schiet ik nog niet veel mee op denk ik. (Komen ook nog verzendkosten e.d. bij)

Als er daadwerkelijk een hydraulische spanner op zit dan zou deze eventueel niet vervangen hoeven worden begrijp ik dus. Dat zou dan in ieder geval weer 130 euro schelen, ik zal binnenkort eens een specificatie vragen, eens kijken wat de hoogste kostenpost is. Kan die 700 euro wel ongeveer kloppen, zonder waterpomp? Ik vond het persoonlijk nogal aan de prijs, maargoed dat kan natuurlijk ook aan mij liggen....
Alfetta 1600
SCARB: 6004

Roeltje 164

RE: Distributie 164 V6

di mar 24, 2009 23:32

www.alfa164register.nl voor adressen en technische bijdrage's een 12v is makkelijker als een 24v dus kom log in en let's play!?

Gr Roel

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9685
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Distributie 164 V6

wo apr 01, 2009 23:29

Nog even trugkomend op de spanrol... :arrow: Hydrolische riemspanner V6 12V modificeren

succes! :thumbs:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2013
Lid geworden op: vr feb 04, 2005 21:38
Locatie: mijn schuur

RE: Distributie 164 V6

zo apr 05, 2009 10:36

koppeling gewoon bij de brezan halen en om korting vragen :wink:

en zoek gelijk ff het verschil en waarom in waterpomp op kunstof of stalen rad
Met vriendelijke groet Pieter.

Te veel auto's gehad om hier neer te zetten...

DB
Full Member
Full Member
Berichten: 259
Lid geworden op: di apr 01, 2008 20:06

RE: Distributie 164 V6

di apr 07, 2009 19:46

Als jij een hydraulische riemspanner hebt, hoeft deze alleen vervangen te worden als deze niet meer werkt. Bij mijn GTV6 lekte de spanner een aantal jaren geleden olie (hij werkt op oliedruk) en ik heb hem met een revisieset van de fabriek gerepareerd (gekocht bij Tuynder). Het kwam er op neer dat alle rubberen dichtingen en ringen vervangen moesten worden. Sindsdien werkt hij weer perfect.

Ik heb begrepen dat de hydraulische spanner kan worden vervangen door een niet hydraulische spanner van latere bouwjaren. Ik heb dat wel overwogen, maar het is niet nodig gebleken.

Als je de distributieriem zelf wil vervangen, heb je een pennetje met een diameter van 5 mm nodig om de spanner tijdelijk te blokkeren, zodat de spanning van de riem is bij het verwijderen en monteren.

DB
Giulia GTJ 1300 (1970), Giulia Nuova Super 1600 (1975), Alfetta GTV6 (1983), Renault 5 TC (1988), Alfa 75 1.8 IE (1992) & Alfa GTV V6 3.0 24V (1999). Gehad: Alfa 75 TS & Alfa 166 2.5 V6 (1999)

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9685
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: RE: Distributie 164 V6

di apr 07, 2009 23:18

Als je de distributieriem zelf wil vervangen, heb je een pennetje met een diameter van 5 mm nodig om de spanner tijdelijk te blokkeren, zodat de spanning van de riem is bij het verwijderen en monteren.
Goede opmerking! :thumbs:

Speciaal Alfa gereedschap 2393.59-37-581-9581-56639nog wat. (of boortje 5 natuurlijk :lol: )

:wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
marlon_ruchtie
Full Member
Full Member
Berichten: 250
Lid geworden op: ma mar 09, 2009 18:58
Locatie: Ede

RE: Distributie 164 V6

wo apr 08, 2009 11:00

Speciaal Alfa gereedschap 2393.59-37-581-9581-56639nog wat. (of boortje 5 natuurlijk Laughing )
Ik denk dat ik voor het boortje 5 ga... :lol:
Alfetta 1600
SCARB: 6004

Gebruikersavatar
marlon_ruchtie
Full Member
Full Member
Berichten: 250
Lid geworden op: ma mar 09, 2009 18:58
Locatie: Ede

RE: Distributie 164 V6

di mei 05, 2009 10:45

Bij mijn GTV6 lekte de spanner een aantal jaren geleden olie (hij werkt op oliedruk) en ik heb hem met een revisieset van de fabriek gerepareerd (gekocht bij Tuynder).
Ik heb Tuynder hierover gebeld, maar zij kunnen die setjes niet meer leveren. Iemand hier die weet welke lagers en/of keerringen er in de spanner gaan?
Alfetta 1600
SCARB: 6004

Gebruikersavatar
Robkg
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2452
Lid geworden op: do apr 21, 2005 20:29
Locatie: Utrecht

RE: Distributie 164 V6

di mei 05, 2009 10:54

Heb je geen gespecificeerde offerte gekregen dan?

bij Alfacentro (Amersfoort) www.alfacentro.nl kreeg ik een uitgebreide offerte per email. En met allemaal originele onderdelen bleef de factuur voor mijn TS 16v incl waterpomp en nokkenasversteller (dure onderdelen) en nog wat kleine extra's rond de 750 euro. Het is misschien wat verder rijden, maar de service is super.

Edit - ik zie dat je in Ede woont, dan is het nouwelijks verder rijden. Ze zitten vlak achter het station van Amersfoort, dus je bent ook zo weer thuis met de trein.
La meccanica delle emozioni
Daily: 166 2.4 JTDm 20v Sportronic - 2004 / 916 Spider 2.0 T.S. - 1999
Gehad: Alfa 33, 75, 146, 155 (2x), 156, Volvo 340, 440, Lancia Delta, Kappa Coupe & SW, Mazda MX-5.

Gebruikersavatar
marlon_ruchtie
Full Member
Full Member
Berichten: 250
Lid geworden op: ma mar 09, 2009 18:58
Locatie: Ede

RE: Distributie 164 V6

di mei 05, 2009 11:01

Heb geen gespecificeerde offerte gekregen helaas, maar ik heb alle spullen nu in huis voor een ruime 700 euro, behalve de ombouwkit naar mechanische spanner, omdat ik de hydraulische droog ga leggen.

Alleen zou ik wel graag de lagers van de hydraulische spanner vervangen, dus vandaar: Wie o wie kan mij vertellen welke lagers er in de hydraulische spanner gaan?
Alfetta 1600
SCARB: 6004

Gebruikersavatar
marlon_ruchtie
Full Member
Full Member
Berichten: 250
Lid geworden op: ma mar 09, 2009 18:58
Locatie: Ede

RE: Distributie 164 V6

vr mei 15, 2009 11:41

Distributie is inmiddels gedaan, hij was al omgebouwd naar mechanisch dus dat hoefde ik allemaal niet te doen... :)
Alfetta 1600
SCARB: 6004

Terug naar “Algemene Technische vragen”