Onderstaande gevonden op internet. Iemand ervaring hiermee?
De geijkte methode voor ontroesten is het gebruik van een roterende metaalborstel in de boormachine. Nou vind ik het opknappen van verroeste onderdelen niet het leukste werk. Daarnaast is het nadeel van bovengenoemde methode dat je nooit goed in alle naadjes en hoekjes kunt komen. Dat moet dus slimmer kunnen. Op het internet (op www.locostbuilders.co.uk om precies te zijn) vind ik het antwoord: elektrolytisch ontroesten.
Eeeuh, wat ??
Het werkt als volgt: Je hebt een bad nodig van een niet geleidend materiaal. Voor mij voldoet een Curver bak prima, e.e.a. afhankelijk van de grootte van je werkstuk. Om de bak te sparen gebruik ik wat vijverfolie. De bak vul je met water (in mijn geval ongeveer 25 liter) en daar roer je 1/2 kopje soda doorheen. Vervolgens heb je een voeding nodig. Een acculader is ideaal, maar die heb ik niet. Ik gebruik een 15V 1A voeding, en die is wat aan de lichte kant. De plus kant van de voeding sluit je aan op een RVS elektrode. Ik gebruik een stukje RVS pijp, maar wat je gebruikt maakt niet uit. De min kant van de voeding leg je aan je werkstuk. Met mijn kleine voedinkje duurt het twee dagen, maar dan is ook alle roest verdwenen !! Met een staalborstel veeg ik in 5 minuten de laatste losliggende delen er nog even af en klaar ben ik.