pieter

Kloppend geluid

do jun 09, 2005 22:40

Heb een kloppend geluid in de motor van mijn V6 3.0 24V GTV 1998. Koude motor geen klop. Motor warm en onbelast wel een klop gelijk met het toerental stationair. Belast ik de motor is de klop weg. Bij stapvoets in twee bv van het gas, dus van belast naar onbelast hoor ik het ook. Ik hoor het zowel in het interieur als buiten de auto.
Ik rij hier nu zo´n 14.000 km (bijna een jaar) mee rond en het is langzamerhand wel hoorbaarder geworden. De meningen zijn hierover verdeeld, oh drijfstanglager, kan ie oud mee worden. Een ander willen geen meter meer rijden.
Vorig jaar had ik het al eens ter sprake gebracht.
Ik ben er toch niet helemaal gerust op. Is het speling op een zuigerpenlager zoja kan dat kwaad of klinkt die meer als een tik, of is het toch een drijfstanglager...
Heeft dikkere olie zin 10W60 ??

Pieter

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Kloppend geluid

do jun 09, 2005 23:51

Klinkt idd als een drijfstanglager Pieter,althans m'n gtv6 heeft t ook (al jaaaaaaaaaaaaaaaren :lol: )
Kocht m inclusief die klop en tis in de afgelopen 3 jaar niet erger geworden mi. Maar ik rijdt er dan ook (te) weinig mee.
Als je er vanaf wilt is wellicht verse lagerschalen een optie?
Andere olie is in mijn ogen een lapmiddel...
Grtz, fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Giulia Bianca
Advanced Member
Advanced Member

vr jun 10, 2005 00:04

Das ook mijn mening, alleen dan de lagering van de achterste krukastap,is een typische GTV6 kwaal, je kan het wat onderdukken door er
"dikkere" olie op te doen, b.v. 20W50.
Komt bij de nieuwere V6en minder vaak voor dan bij de oude , heb een jaar of 15 geleden dit een keer op laten lossen bij mijn toenmalige GTV6, als ik het me goed herrinner hebben ze er toen lagerschalen van een 2000/ 4 in gemonteerd, deze zijn breder waardoor de oliefilm minder snel weggedrukt wordt.
Een ander lapmiddeltje is om het stationair toerental wat te verhogen naar b.v. 1000 TM/p, stijgt je oliedruk wat .
Laatst gewijzigd door Giulia Bianca op vr jun 10, 2005 08:43, 2 keer totaal gewijzigd.
trasforma il meglio in massimo

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

vr jun 10, 2005 04:01

drijfstanglagers hoor je juist bij belasten van de motor.

10w60 kan hogere temp. aan en is niks dikker dan 10w40, blijft alleen langer in goede kwaliteit.

overigens zou ik geen 100 km met een versleten drijfstanglager willen rijden..Als het drijfstanglager er uit loopt sloop je je krukas en dan ben je ver van huis.

wat je geklop dan wel is?? zit het niet in je versnellingsbak??
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

pieter

vr jun 10, 2005 11:17

Als het geen drijfstanglager is zou het dan een zuigerpenlager met speling kunnen zijn. ?? Is dat iets om zorgen over te maken?
Het is idd alleen onbelast en niet met optrekken.

Pieter

Sinus 2600 Spider
Guru
Guru

vr jun 10, 2005 11:52

Weet je zeker dat het in de motor is? Ik had bij mijn vorige 156 ook een klop in de motorruimte en die bleek uiteindelijk van een motorsteun af te komen.
SCARB-Lid: 1719
BMW 520d M
AR Spider 3.2 V6 Q4 Q-tronic (2007)

pieter

vr jun 10, 2005 18:52

Het komt mijns inziens wel uit de motor, heb geluisterd met een schroevedraaien en een potje...... het komt aan de kant van de distributieriem vandaan. Volgens mij bij de 1e cylinder, daar hoor ik het het duidelijkst. Geen zware bonk, geen tik, maar echt een klop uit het hart van de motor.

Pieter

Terug naar “Algemene Technische vragen”