Da's knap, want die zit er niet op. Je toerenteller wordt aangestuurd door je ECU. De ECU leidt het toerental af van de input van de nokkenas-positie-sensor. Als je motor loopt is die sensor goed, dus niet aankomen.ik!
Je bedoelt de krukas positie/toerental sensor. Nokkenas positie wordt alleen gebruikt tijdens starten om te ontdekken wat cylinder 1 is.Da's knap, want die zit er niet op. Je toerenteller wordt aangestuurd door je ECU. De ECU leidt het toerental af van de input van de nokkenas-positie-sensor. Als je motor loopt is die sensor goed, dus niet aankomen.ik!
Ach ja, de krukas-positie-sensor, die bedoelde ik ook.Je bedoelt de krukas positie/toerental sensor. Nokkenas positie wordt alleen gebruikt tijdens starten om te ontdekken wat cylinder 1 is.Da's knap, want die zit er niet op. Je toerenteller wordt aangestuurd door je ECU. De ECU leidt het toerental af van de input van de nokkenas-positie-sensor. Als je motor loopt is die sensor goed, dus niet aankomen.ik!
Die krukas sensor kan op 2 plekken zitten: aan de buitenkant van blok ergens bij de aansluiting van de versnellingsbak of bij de krukas poelie voor de V-snaar/Multiriem.
Waar die precies zit voor een 146 weet ik niet.
Maar idd, als deze sensor het niet meer doet gebeurt er bij de meeste auto's weinig meer. Sommigen kunnen nog in een noodloop op basis van de nokkenas sensor.
Wijsneus!Da's knap, want die zit er niet op. Je toerenteller wordt aangestuurd door je ECU. De ECU leidt het toerental af van de input van de nokkenas-positie-sensor. Als je motor loopt is die sensor goed, dus niet aankomen.ik!
Noodloop op nokkenas-positie-sensor als de krukas-sensor niet werkt heb ik nog nooit gezien? Het lijkt me erg lastig om op basis van zo'n sensor een ontstekingsmoment te kunnen bepalen, zoveel pulsen per omwenteling komen er ook niet af.