blubs

Bonk in aandrijfas alfa 75

di okt 14, 2008 22:58

wanneer ik met mijn 75 rijd geeft mijn aandrijfas/versnellingsbak bij het schakelen een bonk,
deze bonk geeft hij ook wanneer ik vanuit half gas (2500 toeren) mijn gaspedaal vol intrap, dus volle belasting geef.
Deze bonk hoor ik vanuit achter de auto, en je ziet de versnellingspook ook een stukje naar links slaan.

Als ik met hogere toeren rijd, vanaf ongeveer 3000 toeren gaat heel de auto trillen,
dit valt goed te horen door een soort brommend geluid, en door de binnenspiegel zie je niets meer door het trillen.

Komt dit door versleten Hardyschijven, of moet ik doe oorzaak ergens anders zoeken??

Wanneer het een Hardyschijf is, hoe kan ik controleren welke kapot is of kan ik het beste alle 3 de schijven vervangen.

Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen, zodat ik weer fijn kan rondtoeren 8)

Stef33
Guru
Guru

RE: Bonk in aandrijfas alfa 75

di okt 14, 2008 23:58

Klinkt meer als kapotte voorste versnellingsbak steunen. Bij optrekken komt dan de voorkant van de bak omhoog. Deze beweging zal ook je pook meetrekken.

Hardy schijven kun je gewoon zien of ze stuk of slecht zijn. Je moet wel onder de auto (moet je voor die steunen ook) en de as ook een keer een halve slag draaien zodat je ze helemaal bekeken hebt. Controleer ook het rubber van het middenlager.

Enne, welkom op het forum. Voorstellen mag in het cafe. :)
Stef
1750 GTV, 1969, AR735 Grigio Indaco
159 SW 1750 TBi, 2010, AR568 Grigio Titanio
Gehad: 33 1.3S, 33 1.7IE, 75 2.0TS, 156 SW 2.0TS

Speeder

Re: RE: Bonk in aandrijfas alfa 75

wo okt 15, 2008 00:41

Klinkt meer als kapotte voorste versnellingsbak steunen. Bij optrekken komt dan de voorkant van de bak omhoog. Deze beweging zal ook je pook meetrekken.

Hardy schijven kun je gewoon zien of ze stuk of slecht zijn. Je moet wel onder de auto (moet je voor die steunen ook) en de as ook een keer een halve slag draaien zodat je ze helemaal bekeken hebt. Controleer ook het rubber van het middenlager.

Hier sluit ik me bij aan...speling op de de complete versnellingsbak als gevolg van kapotte versnellingsbaksteunen.

alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo okt 15, 2008 10:42

Hier sluit ik me bij aan...speling op de de complete versnellingsbak als gevolg van kapotte versnellingsbaksteunen.
sluit ik mij ook bij aan, en mag ik dan een gokje doen, de bestuurderskant is kapot
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo okt 15, 2008 16:27

Mochten de bovenstaande heren het nou verkeerd hebben dan kan je eens kijken of het aanslagrubber voor het koppelingshuis er nog wel zit... Dit is een rubber dat op een stuk draadeind zit en van bovenaf richting het koppelingshuis wijst, dus hij zit in de tunnel, boven het koppelingshuis en wijst naar beneden.

Kijk ook maar eens goed naar de donuts (hardyschijven), zullen wel met het trillen te maken hebben. Ook kan het bonken daar vandaan komen als het rubber echt weg is...

Op een brug of krik zetten en eens goed alles bekijken is het advies. :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Speeder

wo okt 15, 2008 16:59

Mochten de bovenstaande heren het nou verkeerd hebben dan kan je eens kijken of het aanslagrubber voor het koppelingshuis er nog wel zit... Dit is een rubber dat op een stuk draadeind zit en van bovenaf richting het koppelingshuis wijst, dus hij zit in de tunnel, boven het koppelingshuis en wijst naar beneden.

Kijk ook maar eens goed naar de donuts (hardyschijven), zullen wel met het trillen te maken hebben. Ook kan het bonken daar vandaan komen als het rubber echt weg is...

Op een brug of krik zetten en eens goed alles bekijken is het advies. :wink:
Hmm, dat is ook nog een goeje ja :D

wirno
Junior Member
Junior Member

wo okt 15, 2008 17:13

Centrale dion as rubber??

Arno

blubs

wo okt 15, 2008 17:36

Heb net nog even eronder gelegen, en er zit inderdaad speling aan de linkerkant (kant van de bestuurder) van de versnellingsbak.
de hardyschijven zien er nog goed uit, (zijn door de vorige eigenaar al ooit eens nieuwe opgezet volgens de rekeningen)

van het weekend nog maar eens goed kijken naar de versnellingsbak steunen en het aanslagrubber.

Alvast bedankt

Terug naar “Algemene Technische vragen”