Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

RE: Rare tik onder de motorkap!

vr mei 13, 2005 17:43

hoe kan de oliepomp een licht ratelend geluid geven???
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

dutchi3

RE: Rare tik onder de motorkap!

vr mei 13, 2005 19:28

ben bij m'n favoriete garage geweest, hij zegt dat het de/een kleppenstooter is. dat de smering af en toe niet goed is vandaar dat hij soms wel en soms niet tikt!

Gaan nu eerst de olie verversen (een dunner type olie voor betere smering zegt ie) ander olie filtertje erop en nog eens kijken oftie nog steeds tikt.

zoja, gaan we de oliepomp vervangen en moet het euvel zeker weg zijn!

Wat amsor.nl dus zei over de nokkenas is bullshit, die vent belazerd de boel ff zodat jullie het weten. slechte garage dus!

ik hou jullie wederom op de hoogte 8)

Gebruikersavatar
Danny
Guru
Guru
Berichten: 1080
Lid geworden op: di mar 29, 2005 16:00
Locatie: Purmerend
Contacteer: Website

Re: RE: Rare tik onder de motorkap!

vr mei 13, 2005 20:43

hoe kan de oliepomp een licht ratelend geluid geven???
Was ook niet de oliepomp die dat geluid maakte maar de drijfstanglagers.
Doordat ik er te lang mee door had gereden waren de lagers kapot gelopen
Alfa historie:sud 1.5ti, 33 1.5qv, 33 1.5ti, 33 1.7qv, 75 1.8 carb, 75 1.8ie, 75 indy, 33 imola, 33 1.7 16v sqv(Stef Visser getuned), 155 1.8ts,giulia 2.1 ltr 164 super nu 156SW en 159 sw
SCARB nr 697

Gebruikersavatar
Huib
Guru
Guru
Berichten: 1019
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:52
Locatie: Westland

Re: RE: Rare tik onder de motorkap!

vr mei 13, 2005 20:44

ben bij m'n favoriete garage geweest, hij zegt dat het de/een kleppenstooter is. dat de smering af en toe niet goed is vandaar dat hij soms wel en soms niet tikt!

Gaan nu eerst de olie verversen (een dunner type olie voor betere smering zegt ie) ander olie filtertje erop en nog eens kijken oftie nog steeds tikt.

zoja, gaan we de oliepomp vervangen en moet het euvel zeker weg zijn!
Het eerste gedeelte van je verhaal lijkt me zeer waarschijnlijk, maar de oliepomp vervangen niet. Ik weet niet of de oliedruk gemeten is, maar de oliepompen van de boxers verslijten eigenlijk nauwelijks dus ik denk niet dat dat de oorzaak is van een slecht functionerende klepstoter.
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

Re: RE: Rare tik onder de motorkap!

vr mei 13, 2005 21:21

hoe kan de oliepomp een licht ratelend geluid geven???
Was ook niet de oliepomp die dat geluid maakte maar de drijfstanglagers.
Doordat ik er te lang mee door had gereden waren de lagers kapot gelopen
aha, ik snap het. Het antwoord van de lagers was idd ook al gegeven..
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Gebruikersavatar
Rens 1.7QV
Guru
Guru
Berichten: 1238
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:21

RE: Rare tik onder de motorkap!

vr mei 13, 2005 22:06

wat Huib zegt een oliepomp zit simpel in elkaar en die gaan eigenlijk niet stuk. Dunnere olie dan 10W 40 moet je niet doen. Je hebt hydraulische klepstoters en die moeten niet al te dunne olie hebben want dan werken ze ook niet meer goed. Bij de klepstoter gaat het niet om dat die dunner is dat die beter smeert, maar zo'n klepstoter moet gevuld worden met olie, als die te dun is dan kan er niet voldoende druk opgebouwd worden, dus gaat die tikken.

En laten we eerlijk zijn. Die klepstoters hoor je vaker tikken bij boxers en ik denk niet dat dat aan de oliepomp ligt, maar eerder aan de (vorige) ongeduldige bestuurder.

Trouwens dunnere olie smeert beter :?: :?: :roll:

Dus het enige wat je kunt doen wil je er echt vanaf zijn, zijn toe stoters vervangen, dan komt een ruilblok natuurlijk wel wat dichter in de buurt.

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Terug naar “Algemene Technische vragen”