Hansjoh
Junior Member
Junior Member

Knipperend waarschuwingslampje...???

do mei 12, 2005 22:44

Ineens begon 2 weken geleden ofzo bij m'n alfa 33 1.7 het waarschuwingslampje ( ! ) te knipperen bij het zachtjes remmen.... Heb er niet heel veel verstand van maar als het goed is heeft het met de koelvloeistof en de remmen zelf te maken (correct me if i am wrong), de vloeistof heb ik een maand geleden of zo bijgevuld(iets te vol naar m'n idee, maar dat zal het neem ik aan niet zijn). Het knippert alleen bij zachtjes remmen, bij hard remmen is er niks aan de hand. Heb 3 weken geleden wel nieuwe lichtmetalen velgen er op laten zetten die voor aan de binnenkant afgeschuurd moesten worden omdat ze anders de schijfremmen zouden raken, hebben nu vrije speling en daar kan het dus ook niet aan liggen...:?

Iemand een suggestie?
Alfa 33 1.7 16V 1994 met airco en cruise control [Verkocht]
Alfa 33 1.3S 1991 R.I.P.

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Knipperend waarschuwingslampje...???

do mei 12, 2005 22:53

Het kan misschien dat die velgen de slijtageindicatoren van de remblokken hebben door gesleten. Even controleren iig.

Hans156
Advanced Member
Advanced Member

do mei 12, 2005 23:54

Wat gebeurt er nu precies???? Heb je koelvloeistof of remolie bijgevult.... en welk lampje brand er dan (!) bij zachtjes remmen???? Wat betekent dat lampje (!) ik heb geen 33, :lol: .
156 18TS 16V (Nero Fuoco)

pepijn
Advanced Member
Advanced Member

vr mei 13, 2005 01:46

Ik probeer me nu heel erg hard voor te stellen hoe velgen slijtage indicatoren zouden kunnen door slijten?????

enigste wat ik kan bedenken is het na monteren van de velgen niet goed bevestigen van de slijtage indicator draadjes, maar waarom zou je die loshalen wanneer je velgen vervangt????

Hoe zijn je remblokken?? als die aardig tegen vervanging aanzitten word het niveau van je remvloeistof lager en kan de sensor bij geleidelijk remmen het niveau te laag aflezen. Bij snel remmen en weer los heeft de sensor nml de tijd niet om te laag remvloeistof niveau aan te geven bij langzaam remmen en dus langer onder niveau wel.

check je remblokken voor dus eerst eens
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.

reijnaje
Guru
Guru

vr mei 13, 2005 08:32

Maar gaat het hier nu om het lampje in de Alfacontrol of op het dashboard? Ik kreeg de indruk dat het dashboardlampje bedoeld was maar de remblokslijtage is daar volgens mij niet aan gekoppeld, wel aan de Alfacontrol.

jer
Full Member
Full Member

vr mei 13, 2005 12:12

ik heb hetzelfde gehad, lampje (!) op het dashboard en bij mij waren de remblokken zodanig versleten dat idd het remvloeistofniveau zeer laag was bij het remmen, dus idd check je remblokken maar eerst
insta: @Black_dragon_159sw

159 1.8 mpi sw Daily
147 1.6 TS
33 1.7i 8v ProjectAR33

#33 1.3s #146 1.4 #146 1.6 #156 1.8 sw

Mobster

Re: RE: Knipperend waarschuwingslampje...???

vr mei 13, 2005 12:50

Ik probeer me nu heel erg hard voor te stellen hoe velgen slijtage indicatoren zouden kunnen door slijten?????

Als de bekabeling van je sensor slordig hangt, kunnen de velgen bekabeling doen slijten, waardoor ie contact maakt zonder dat je blokjes reeds versleten zijn...

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

vr mei 13, 2005 13:22

Als je je velgen af moet schuren om te voorkomen dat ze tegen de schijf :?: lopen, vraag ik me af of die velgen die je hebt wel geschikt zijn. Kun je hier niet even een plaatje neerzetten over welke "ruimte" of speling je bedoeld??
Ik heb zo de indruk dat je iets anders bedoeld dan wat je hier neer typt.. :wink:

Als aangehaald kan het natuurlijk zo zijn dat de draad van de rembloksensor ergens tegenaan loopt, maar ik zou idd eerst eens naar je remblokken kijken.

Je remvloeistof kan het niet zijn, tenminste: Je geeft aan dat je die net hebt bijgevuld. Als het vaatje nagenoeg vol is ( merkteken) kan het natuurlijk wel zo zijn dat je Niveau-schakelaar van je remvloeistof vat of de bedrading daarvan niet OK zijn. ( ergens tegen de massa????)
Is je vloeistof niveau nu alweer laag :shock: dan heb je ergens een lekkage, die eerst moet worden opgespoord, voodat je weer verder kunt rijden.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr mei 13, 2005 14:47

@ Pepijn. Als er velgen pas gemaakt moeten worden omdat ze anders tegen de klauwen kunnen lopen dan is er kans dat er nog maar weinig ruimte tussen velg en klauw zit. Dan kan het zijn dat die draadjes doorgesleten zijn. Het verschijnsel doet zich voor na montage van die velgen. Aangezien remvloeistof al is bijgevuld. Ook niet verstandig trouwens. Daar moet een oorzaak voor zijn. Dat was mijn redenering. :wink:
Of het verstandig is om velgen pas te maken onder een auto is vers 2. Zeker als de tolleranties zo klein zijn.

Huib
Guru
Guru

vr mei 13, 2005 20:51

Maar gaat het hier nu om het lampje in de Alfacontrol of op het dashboard? Ik kreeg de indruk dat het dashboardlampje bedoeld was maar de remblokslijtage is daar volgens mij niet aan gekoppeld, wel aan de Alfacontrol.
Mijn type 2 QV heeft geen Alfacontrol maar wel remblokslijtage indicatie, werkt ook gewoon op het dashboard lampje.

Voor mijn ronals moest ik een gietrandje van de klauw afschuren, anders paste het niet met nieuwe blokken.

@Hans:
ik denk dat je remblokken gewoon versleten zijn. Als het lampje brandt vanwege te weinig vloeistof dan is dat bij het optrekken, niet bij het remmen. De sensor zit voorin het reservoir.
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Hansjoh
Junior Member
Junior Member

vr mei 13, 2005 21:26

Als je je velgen af moet schuren om te voorkomen dat ze tegen de schijf :?: lopen, vraag ik me af of die velgen die je hebt wel geschikt zijn. Kun je hier niet even een plaatje neerzetten over welke "ruimte" of speling je bedoeld??
Ik heb zo de indruk dat je iets anders bedoeld dan wat je hier neer typt.. :wink:
De velgen zijn wel geschikt voor een alfa, ze komen onder een alfa 33 1.4 vandaan, daar zitten waarschijnlijk andere remblokken op dan op de 16V... Bij het monteren heb ik er boven op gestaan en er is genoeg ruimte tussen de velg en de blokken. Het is het lampje op het dashbord met zo'n uitroepteken...
Voordat ze de velgen afgeslepen hadden, hadden ze het wel geprobeerd en toen kwamen ze er achter dat het wiel niet goed draaide en er weer afgehaald. Ergens heb ik het vermoeden dat het toen fout gegaan is bij het proberen... Ik weet niet waar die draadjes zitten en hoe zo'n systeem werkt... maar het is wel heel erg toevallig dat het een week na het monteren (wellicht eerder, overdag zie je het amper knipperen) gebeurt... Maar als jullie zeggen dat het de blokken zijn, dan laat ik hem ff controleren.
Maar is het niet zo dat het lampje dan continu moet branden bij het remmen als de blokken versleten zijn?

EDIT: Bedoelen jullie niet remschijven voor met klauwen, kan me niet voorstellen dat er zo'n systeem voor de remblokken achter is...
Alfa 33 1.3S 1991 R.I.P.

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

vr mei 13, 2005 21:43

een 16v heeft achter toch ook schijven??? er zijn overigens genoeg Alfa's die remschijven achter hebben.
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Hansjoh
Junior Member
Junior Member

vr mei 13, 2005 21:47

een 16v heeft achter toch ook schijven??? er zijn overigens genoeg Alfa's die remschijven achter hebben.
Achter zitten trommelremmen met schoentjes... Dus ik ga er vanuit dat het om de remmen voor gaan, dacht dat ook bij het remmen iets van 90% de voorste remmen belast worden en 10% achter....
Alfa 33 1.3S 1991 R.I.P.

Rens 1.7QV
Guru
Guru

vr mei 13, 2005 22:00

Niet alle 33 hebben trommels achter. Maar de slijtage indicator is van de voorremmen.

Dat systeem is redelijk simpel er zit gewoon een draadje door je remblok. Als je blokken nu versleten zijn, dat ligt het lampje op omdat die dan de stroomkring sluit mbv de remschijf.

Het wil nog best wel eens voorkomen dat het niet helemaal goed meer werkt. Het wordt daar ook vaak redelijk heet en soms geeft het een vals alaram als het tegen een randje van de schijf komt. Maar het is in ieder geval wel verstandig om het te controleren uiteraard, of je remblokken nog goed zijn. Dan zie je het draadje ook lopen en dan kun je gelijk zien of dat niet ergens vals contact maakt.

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Terug naar “Algemene Technische vragen”