Alfa90_Buttje
Full Member
Full Member
Contacteer: Website

Ontstekingstijdstip 2 liter met Motronic zuigers

ma mei 09, 2005 17:39

Weet iemand wat het ontstekingstijdstip zijn moet voor een 2 liter Nord met Motronic zuigers welke een hogere compressie hebben dan de standaard zuigers? :?:

Normaliter moet het 6 tot 8 graden voorontsteking zijn, maar dan pingelt het blok als de ziekte. Ik meen dat de ontsteking nu op 1 graad voorontsteking staat en nog deugt het volgens mij niet .. ik hoor een metaal achtig kloppen en met gasgeven verergert de boel. :?

Onwijs bedankt voor jullie hulp!
== >> www.alfa90.nl << ==

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

RE: Ontstekingstijdstip 2 liter met Motronic zuigers

ma mei 09, 2005 17:46

ow ow.... een 2liter mag wel 12 graden voor ontsteking hebben bij 850 toeren. dus er staat iets niet goed bij jou!
hij kan nooit gaan pingelen bij 6 graden voorontsteking.
Weet je zeker dat ie op 6 graden voor ontsteking staat??????

staan je nokkenassen exact op de merktekens????
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma mei 09, 2005 19:02

Hier klopt idd iets niet, of juist wel? :biggrin:

Een 2 liter met Motronic ( 10.1- 1)kan gewoon op het standaard tijdstip staan ca 38-40 graden bij plm 4800 toeren. ( M - teken dus)
Stationair komt ie dus als het goed is zo ergens rond het merkteken. ( F ) uit, zo'n 7 graden dacht ik.

Als ie bij 4800 toeren maar goed staat das veel belangrijker.

Met de klachten die jij hebt zou ik eens naar mn mechanische vervroeging kijken of die wel werkt. Als je ook nog een vacuumvervroeging hebt controleer dan even of je de slang wel hebt losgenomen bij het afstellen...of beter nog: Gooi die vacuum doos eraf, zet je grondplaat vast en dop je inlaatspruitstuk af. :wink:

EN: Zoals Ralph aangaf: Controleer je nokkenas-timing ook eens.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma mei 09, 2005 19:10

EHHHHH: Je hebt toevallig toch niet een strobo met instelbare vervroeging......... die niet goed staat
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Alfa90_Buttje
Full Member
Full Member

Re: RE: Ontstekingstijdstip 2 liter met Motronic zuigers

ma mei 09, 2005 19:22

Bedankt voor de antwoorden tot dusver mensen! Top! :D
EHHHHH: Je hebt toevallig toch niet een strobo met instelbare vervroeging......... die niet goed staat

Strobo heb ik, Si !! ... en als je die vervroeging gewoon op 0 graden zet, zou je de verdeler zodanig moeten verdraaien dat de flits het F-teken in lijn met de naald ziet, is het niet? Bij mijn weten is dat 8 graden.

Maar het is dus niet zo dat je vanwege de hogere compressie de ontsteking later instelt?! :shock: :roll:

GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo

ma mei 09, 2005 19:30

Nee want volgens mij krijg je bij een hogere compressie meer kans op zelfontbranding en mag de onsteking zelfs niet later staan.
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

Arjan75qv
Advanced Member
Advanced Member

ma mei 09, 2005 21:01

Hoi,

ML3.3, volgens de AR Bosch Motronic System Repair Manual::
Als de nokkenassen en krukas op merkteken staan moet de rotor in de verdeler met zijn midden op het merkteken op de rand onder het plastic kapje staan (cil. 1). De vervroeging wordt door de motronic zelf geregeld.
Ter controle: Met stroboscoop bij warme motor bij 900 +/- 50 rpm moet merkteken F op de pulley 10° +/- 1 BTDC staan.

ML4.1:
Idem maar controle niet mogelijk (getande krukaspulley). Rotor staat met zijn midden ca. 6° verder dan merkteken op de rand van de verdeler.
Arjan Cats

166 3.0V6 24V Dist. Sportronic '04
Guilietta 1.4T MA '11
75 2.5QV '86

Alfa90_Buttje
Full Member
Full Member

ma mei 09, 2005 21:08

Hoi,
ML3.3, volgens de AR Bosch Motronic System Repair Manual::
Als de nokkenassen en krukas op merkteken staan moet de rotor in de verdeler met zijn midden op het merkteken op de rand onder het plastic kapje staan (cil. 1). De vervroeging wordt door de motronic zelf geregeld.
Ter controle: Met stroboscoop bij warme motor bij 900 +/- 50 rpm moet merkteken F op de pulley 10° +/- 1 BTDC staan.

ML4.1:
Idem maar controle niet mogelijk (getande krukaspulley). Rotor staat met zijn midden ca. 6° verder dan merkteken op de rand van de verdeler.
Thnx! Maar de motor is nu heet .. dus nu ff niet ;)

Maargoed .. ik denk dat er iets gewoon niet helemaal deugt hierzo, dus vooralsnog rij ik ff rustig met "6 graden" en de vervroeger er af. Woensdag heb ik een afspraak staan bij www.freddycane.com om met de auto op een (geremde) vermogensbank te gaan om de afstelling eens grondig na te lopen en alles te meten wat los en vast zit.

M.b.t. die metaalachtige klop begin ik andere minder vrolijkmakende zaken te vrezen ..

Arjan75qv
Advanced Member
Advanced Member

ma mei 09, 2005 21:37

Jij had toch carburateurs?
Arjan Cats

166 3.0V6 24V Dist. Sportronic '04
Guilietta 1.4T MA '11
75 2.5QV '86

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

ma mei 09, 2005 21:39

Bedankt voor de antwoorden tot dusver mensen! Top! :D

Strobo heb ik, Si !! ... en als je die vervroeging gewoon op 0 graden zet, zou je de verdeler zodanig moeten verdraaien dat de flits het F-teken in lijn met de naald ziet, is het niet? Bij mijn weten is dat 8 graden.
als je jouw instelbare strobo op 0 graden zet en de F in lijn met de naald staat tijdens de flitsen dan is dat 0 graden en niet 8!
trek je slangetje van je vacuumvervroeging er af (want onts.stellen doe je zonder vacuum!) en zet je strobo eens op 8 graden (dus je verdeler verdraaien tot f teken in lijn is met..........)

dat mechanische gerammel is volgens mij echt niet van je ontsteking..... ik hoop voor je dat je ergens een boutje van de utilaat los hebt liggen o.i.d. maar niet dat het uit je blok komt.....

Gais
Junior Member
Junior Member

ma mei 09, 2005 21:47

Eerst was het een schurend geluid:
Afbeelding
Toen was het opeens weg en bleek er een licht kloppend geluid terug te zijn gekomen.
Volgen mijn (geringe) kennis moet het ergens van de drijfstang/krukas lagers komen. Vraag me af of verkeerd aandraaien van het spul zulk geluid kan veroorzaken?
Misschien wel verkeerde (maat) lagerschalen geplaatst of krukas niet helemaal recht?

Ik andwoord even voor buttje, volg het hele verhaal ook op een ander forum. Spul moet wel goed zijn voor komend weekend ;)
Laatst gewijzigd door Gais op ma mei 09, 2005 21:53, 2 keer totaal gewijzigd.

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

ma mei 09, 2005 21:48

WAT???? gelijk al een drijfstanglager kapot gedraaid?? Niet op het juiste moment aangedraaid of niet vervangen??

Alfa90_Buttje
Full Member
Full Member

ma mei 09, 2005 22:38

Nu belanden we in een heel andere discussie .. maar wat is daar kapot aan behalve dat er wat krasjes te zien zijn?
Ze waren tot voor kort nog nieuw inderdaad en dat schurende geluid schrijf ik toe aan deze krasjes maar aangezien dat geluid lang en breed verdwenen is (tjah .. Alfa) maak(te) ik me daar niet zo druk meer om.
Maargoed, die klop doet mij nu wel weer anders vrezen zoals ik al zei ............

Natuurlijk stond alles op de merktekens en natuurlijk waren deze lagerschalen op moment gezet .. maar de krukas blijft een 2e handsje hé .. evenals de drijfstangen ..

Aan de andere kant, de ontsteking vertrouw ik dus ook al niet en je moet ergens beginnen .. en daarvor hoeven we niet (weer) de motor uit te bouwen .. maar ik ben er niet gerust op, da's een ding wat zeker is.

juultje
Guru
Guru

di mei 10, 2005 08:29

Heb je ook een foto van je krukastappen ? Zien die er ook zo uit ?

Alfa90_Buttje
Full Member
Full Member

di mei 10, 2005 10:04

Nee, alleen van deze drijfstangschaaldinges .. deze was het ergste.

Terug naar “Algemene Technische vragen”