Gebruikersavatar
berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2815
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:57
Locatie: Utreg city
Contacteer: Website

RE: Lassen carr.. hoe??

wo sep 12, 2007 00:00

Tom spreekt hele wijze woorden. Je wilt niet weten wat mijn beste plaatschaar heeft gekost. Je wil al helemaal niet weten wat mijn zetbank uit plm 1930 waar ik heel gelukkig mee ben, heeft gekost.
Verder heb ik vier slijptollen, die ik allemaal gebruik bij klussen.
meerdere laskappen afhankelijk van wat ik doe.
ongeveer 15 verschillende hamers.....
vlaktassen
coatings en kitten
diverse soorten slijp, vlak en schuurschijven....
linkse scharen, rechtse scharen.
Beitels in soorten en maten...
Lasdraad in verschillende diktes...
en zo kan ik nog wel even verder.
Een lasapparaat (k heb er drie..) is alleen nog maar het begin.....

ponstangen, verzettangen (die ik btw noooooit gebruik.......) klemtangen, griptangen, ongeveer 15 stuks.....
Ik las en plaatwerk nu een kleine 20 jaar, maar voel me nog vaak een beginneling.....
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

Gebruikersavatar
Alfisti
Member
Member
Berichten: 243
Lid geworden op: za jan 08, 2005 20:02
Locatie: Rotterdam.

RE: Lassen carr.. hoe??

wo sep 12, 2007 07:47

@ Ralph,
MAG, met Actief Gas, reageert met het smeldbad en de las druppel zelf. Een mengsel van Argon/helium geeft een goede boogstabiliteit en wordt gecombineerd met een goede inbranding en een hoge lassnelheid (of ga ik nou te ver?) Bij Mig/Mag lassen wordt meestal gebruik gemaakt van gelijkstroom, waarbij de positieve pool is aangesloten op de lasdraad, dit zorgt voor de meeste warmte ontwikkeling (in de draad) wat weer de neersmel ten goede komt.
Laat je niet te veel afschrikken door dit verhaal hoor. gewoon proberen....

Idd dat rode apparaat (Giulia Super 1600 S) bij het WAC is van een sleutel maatje van me (Paul). Goed dat je daar lid bent geworden. Als je in de box kijkt waar ie altijd voor geparkeerd staat, zie je nog een GTV 1300 waar we nu aan bezig zijn. Paul is een vutter die deze Giulia,s nog nieuw gekocht heeft. Als je wil leren lassen spreek ons daar dan eens aan. T,is mijn oude vak en Paul beheerst het lassen ook goed. Las app. is daar ook wel te regelen.
Waar woon je in Vlaardingen, ik zelf zit in de Holy
Het bestaan van buitenaards, intelligent leven wordt bewezen door het feit dat ze nog steeds geen contact met ons gezocht hebben.

- Alfa Romeo Stelvio Q4 Super
- Abarth 124 Spider
- Giulia Bertone GTV 2000 (1974)

R11i

Re: RE: Lassen carr.. hoe??

wo sep 12, 2007 10:12

Bedankt voor alle tips..

Ik begrijp dat het niet zomaar gaat. Had ook niet de intensie om direct aan de auto te gaan lassen, alleen je moet ergens beginnen dacht ik zo. Dus eerst beetje op stukjes staal proberen, dan eens een fiets, een uitlaatje? idd de auto van mijn schoonmoeder, het is voornamelijk een kwestie van doen denk ik en vaak op je giechel gaan...
@ Ralph,
MAG, met Actief Gas, reageert met het smeldbad en de las druppel zelf. Een mengsel van Argon/helium geeft een goede boogstabiliteit en wordt gecombineerd met een goede inbranding en een hoge lassnelheid (of ga ik nou te ver?) Bij Mig/Mag lassen wordt meestal gebruik gemaakt van gelijkstroom, waarbij de positieve pool is aangesloten op de lasdraad, dit zorgt voor de meeste warmte ontwikkeling (in de draad) wat weer de neersmel ten goede komt.
Laat je niet te veel afschrikken door dit verhaal hoor. gewoon proberen....

Idd dat rode apparaat (Giulia Super 1600 S) bij het WAC is van een sleutel maatje van me (Paul). Goed dat je daar lid bent geworden. Als je in de box kijkt waar ie altijd voor geparkeerd staat, zie je nog een GTV 1300 waar we nu aan bezig zijn. Paul is een vutter die deze Giulia,s nog nieuw gekocht heeft. Als je wil leren lassen spreek ons daar dan eens aan. T,is mijn oude vak en Paul beheerst het lassen ook goed. Las app. is daar ook wel te regelen.
Waar woon je in Vlaardingen, ik zelf zit in de Holy
Als je het in de praktijk toepast denk ik dat het vele malen duidelijker wordt.
Ik woon in Vlaardingen (vlak bij station Oost) dus het is vrij dichtbij voor mij. Ikzelf heb een 75 in 360 kleuren rood... Zal er eens op letten!

nogmaals bedankt allemaal,
groeten!

Gebruikersavatar
damas
Member
Member
Berichten: 109
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 10:50
Locatie: den helder
Contacteer: Website

RE: Lassen carr.. hoe??

wo sep 12, 2007 21:48

nou succes met mig/maggie apperaat voor plaatwerk is tig het beste en de strekste las procedure had je beter kunnen kopen

R11i

Re: RE: Lassen carr.. hoe??

wo sep 12, 2007 23:23

nou succes met mig/maggie apperaat voor plaatwerk is tig het beste en de strekste las procedure had je beter kunnen kopen
Moet het persé het sterkste zijn dan? Kan me zo voorstellen dat plaatwerk vooral ook een cosmetische functie heeft en constructief niet ALTIJD wat in de pap te brokkelen heeft. Nu heb ik er geen verstand van, maar als we puur naar de sterkte van een las kijken en de echte professionele apparatuur buiten beschouwing laten, zie ik naar mijn idee toch eerder een huis tuin en keuken apparaat met elektroden worden toegepast, correct me if I'm wrong, is puur een gevoels kwestie.
Aangezien ik nog niemand anders dit heb horen zeggen vraag ik me toch sterk af wat dan de echte grote voordelen zijn van TIG boven MIG/MAG, waarvan ik denk dat dit sterk genoeg is, ook dit is weer niet empirisch bepaald, maar puur een gevoelskwestie. Ik heb wel gelezen dat TIG een wat lastiger lasprocedé is en dus in mijn situatie niet de meest gunstige gezien mijn onervarenheid. Ik heb nog even snel gespiekt, maar hierbij komt dat de prijs van een gemiddeld TIG apparaat een stuk hoger ligt dan die van MIG/MAG apparaat waardoor de toepassing van een dergelijke machine nog ongunstiger wordt voor mijn situatie.

We zijn dus op zoek naar iets waarmee je snel, leuke projectjes kunt beginnen en de startkosten hiervan niet "uit de klauwen escaleert"

Snijd dit hout wat ik zeg?

Gebruikersavatar
Alfisti
Member
Member
Berichten: 243
Lid geworden op: za jan 08, 2005 20:02
Locatie: Rotterdam.

RE: Lassen carr.. hoe??

do sep 13, 2007 07:11

Ik heb wel gelezen dat TIG een wat lastiger lasprocedé is en dus in mijn situatie niet de meest gunstige gezien mijn onervarenheid.
:thumbs:
Het bestaan van buitenaards, intelligent leven wordt bewezen door het feit dat ze nog steeds geen contact met ons gezocht hebben.

- Alfa Romeo Stelvio Q4 Super
- Abarth 124 Spider
- Giulia Bertone GTV 2000 (1974)

Gebruikersavatar
Lunatic
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 731
Lid geworden op: ma feb 06, 2006 22:14
Locatie: Zaamslag..Zeeuws Vlaanderen ¿

RE: Lassen carr.. hoe??

do sep 13, 2007 07:58

de prijs tussen een tig, mig/mag machine ligt niet ver van elkaar mits je grotere wensen heb. maar voor een redelijke machine voor thuis ben je toch tussen de 500 en 1000 euro kwijt.
en voor plaatwerk kun je het beste mig/mag pakken, met de tig breng je er teveel warmte in omdat deze las procedure niet snel gaat.
benje van plan uitlaten te maken(herstellen) dan is tig wel een mooie uitkomst.
je kan met beide machines ook rvs lassen, maar dan moet je wel een ander soort gas hebben
de iets luxere machine`s kan je ook alu met lassen..met de tig is het dan pulseren.
dit tot zover ik het even op een rijtje heb..
No Risk No Fun

159 1750 TBI TI
155 3.0 V6 24V Q2
75 3.0 V6 24V
Giulietta 2.0TS RacerT
Scarb : 4709

Gebruikersavatar
Bertoontje
Full Member
Full Member
Berichten: 470
Lid geworden op: ma jan 22, 2007 22:05
Locatie: zuid-limburg

Re: RE: Lassen carr.. hoe??

do sep 13, 2007 17:18

Toevallig heb ik vorige week mijn lasapparaat binnen gekregen, een Rehm Synergic pro² 170. Heb ik op het werk aangeschaft na een financiele meevaller van mijn moeder. tegen inkoopsprijs gekocht maar nog steeds een hoop geld...

Nu is het alleen zo dat ik de ballen verstand van lassen heb en dit apparaat niet voor beginners is. Op de Mig/Mag machines waar ik wel eens mee gelast heb zaten meestal 3 knoppen, aan/uit, draadaanvoersnelheid en stroomsterkte. Dit was nog wel te snappen... Mijn nieuwe heeft dus naast de aan/uit knop gewoon nog eens 6 draaiknoppen met allerlei instellingen...

Dus als iemand weet wat viertakt lassen of tweetakt lassen of pulsen precies inhoudt.... :shock:

Moet nu wachtten tot onze lasspecialist een keer tijd heeft om het mij uit te leggen. :(

Groeten Remco.

Remco: Lijkt erop dat je hiermee kunt puntlassen...ik zou anders niet weten waarom je op een Mig/Mag lasser pulsen moet hebben.



Ralph: een goed lasapparaat om mee te beginnen...tenminste dat vind ik is bijv de Cebora Bravo 155 niet heel duur maar op zich een leuk ding en zeker voldoende om aan een auto te lassen! Zie ook www.rustbuster.nl
Oud: Guilietta 1.6 (1983) , Alfa 75 1.8ie (1991), Alfa 145 1.6TS 120pk (1999), Alfa 147 1.6TS 105pk (2004), Alfa 147 2.0 (2006)
Huidig: Guilietta Turismo 2.0 JTDM (2014)
Trots: Bertone GTJ1300 uit 1972 zelfstandig gerestaureert... :D

Gebruikersavatar
Alfisti
Member
Member
Berichten: 243
Lid geworden op: za jan 08, 2005 20:02
Locatie: Rotterdam.

RE: Lassen carr.. hoe??

do okt 25, 2007 14:35

@Ralph,

Volgens mij heb je de WAC gevonden, zag nl een rode 75 staan vanmorgen.
Lukt het lassen een beetje ?
Het bestaan van buitenaards, intelligent leven wordt bewezen door het feit dat ze nog steeds geen contact met ons gezocht hebben.

- Alfa Romeo Stelvio Q4 Super
- Abarth 124 Spider
- Giulia Bertone GTV 2000 (1974)

R11i

RE: Lassen carr.. hoe??

wo okt 31, 2007 15:03

Ha, beetje late reactie..

het lassen is tot op heden nog niets van gekomen. Heb momenteel een probleempje met de remmerij. Ben in het bezit van "ABS", echter wordt de pomp niet aangestuurd lijkt het op, hierdoor werken de achterremmen niet. Zijn al tijdje aan het zoeken. Zijn bij de achterremmen begonnen en naar voren toegewerkt zeg maar.. nu zijn we bij het einde en zitten waarschijnlijk op het goede spoor... eindelijk.. Lijkt iets electrisch te zijn. Neemt wel veel tijd en moeite in beslag, moet wel zeggen dat het heel leerzaam is.
Daarbij zit ik voor mijn werk laatste tijd veel in het buitenland dus heb echt te weinig tijd, lassen wordt dus eventjes op de lange baan geschoven.

Ik heb de schuur daar al bezichtigd, zijn mooie dingen te bewonderen idd!

tot ziens bij de wac,

groeten, Ralph.

Terug naar “Algemene Technische vragen”