Kosta
Guru
Guru

RE: Bertje op V-Power

zo jul 01, 2007 23:01

Heb ooit ergens een test gelezen waaruit voort kwam dat V power niet veel beter was dan de normale euro 95. Over BP Ultimate waren ze wel te spreken.
Nu: 147 Gta / Gehad: Sud 1.3 SC / Sud Ti 'Qv / Sprint QV / Alfetta QO / Gtv 6 3.0 / 75 1.8 / 146 Ti / 75 Ts / 156 1.8 ts / 156 Selespeed / 155 2,5 v6 / 166 2.5 v6 / 33 16v /155 2.0 8v / Gtv 6 / 145 QV / 156 2,5 v6

Leo Veloce
Full Member
Full Member

ma jul 02, 2007 00:15

Een jaar of twee, drie geleden voor het eerst in Duitsland V-power getankt, bij toeval, en daar liep de GTV6 fantastisch op. Vandaar eenmaal thuis, normaliter Tango om de hoek, omgereden met een zo goed als lege tank naar de dichtsbijzijnde Shell pomp: nog nooit zo slecht gelopen :evil: . Het octaangetal kon ik niet vinden op de pomp en ik heb mij destijds laten vertellen dat V-power in Nederland een veel lager octaangetal heeft, zelfs nog minder dan RON98, dan ze in Duitsland bieden. Waarom? Daar ben ik ook benieuwd naar.

Inmiddels al een tijdje BP Ultimate, ook voor de 145 i.e. (noodzakelijk vanwege Squadra chip), lopen ze beter op dan op die van Tango. Geen beter verbruik. Wel idioot veel duurder en doet ook nooit mee in de kortingen om de een of andere reden.

jaben
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

Re: RE: Bertje op V-Power

ma jul 02, 2007 17:43

Een jaar of twee, drie geleden voor het eerst in Duitsland V-power getankt, bij toeval, en daar liep de GTV6 fantastisch op. Vandaar eenmaal thuis, normaliter Tango om de hoek, omgereden met een zo goed als lege tank naar de dichtsbijzijnde Shell pomp: nog nooit zo slecht gelopen :evil: . Het octaangetal kon ik niet vinden op de pomp en ik heb mij destijds laten vertellen dat V-power in Nederland een veel lager octaangetal heeft, zelfs nog minder dan RON98, dan ze in Duitsland bieden. Waarom? Daar ben ik ook benieuwd naar.

Inmiddels al een tijdje BP Ultimate, ook voor de 145 i.e. (noodzakelijk vanwege Squadra chip), lopen ze beter op dan op die van Tango. Geen beter verbruik. Wel idioot veel duurder en doet ook nooit mee in de kortingen om de een of andere reden.
Klopt, V-power in Nederland is anders dan de Duitse versie!
Alfetta QO TS (project)
www.jorisaben.nl
www.happyheads.nl
Afbeelding

Vince
Advanced Member
Advanced Member

ma jul 02, 2007 21:49

Interessante materie!

Ik heb laatst mijn Spider IV gechipt, maar ik tank nog steeds Ron95. De motor loopt mooi en probleemloos overigens.

Maar is het beter om Ron98 te tanken, of zelfs BP Ultimate?
Maserati Ghibli 306Pk Grigio Vulcano '94
Alfa Spider Typo Quattro Bianco '93
Mijn ex - 156 SW 1.9 jtd 147pk Intrax HDA en 18" Novitec N8

Erwin
Member
Member
Contacteer: Website

di jul 03, 2007 09:26

Hier een test van 5th Gear:brandstoftest
33 SW 1.7IE 1993 - R.I.P
RRclassic 3.9 EFI
Alles is relatief......absoluut!!

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo

di jul 03, 2007 11:14

Shell Optimax is de V-power?
Trouwens alleen maar verschil bij hightech turbomotoren.

Even googelen.

Vraag: Rijdend door het buitenland kom ik bij Shell-tankstations verschillende brandstofsoorten tegen. In Italië wordt bijvoorbeeld ‘Shell V-power’ verkocht. Is deze benzine hetzelfde als Optimax en wat is het verschil met de bij ons bekende Shell Pura?

Antwoord: Er zijn inderdaad verschillen tussen de diverse Shell-benzines. Extra verwarrend is dat Shell Optimax in Duitsland anders is dan Optimax in Engeland en dat Shell V-Power in Italië weer anders is dan de V-Power in Griekenland.
DI-benzinemotoren met een opslagkatalysator draaien het zuinigst op zwavelvrije benzine. Daarmee worden benzines met minder dan 10 ppm S bedoeld. Bovendien zijn de nieuwe DI-benzinemotoren (van VW/Audi en Mercedes-Benz) ontworpen voor 98 Octaan benzine. Minder mag wel, maar dan zorgt de klopsensor voor een later ontstekingstijdstip. Daardoor presteert de motor minder. Vandaar dat Shell Optimax, met een octaangetal van 99 in Duitsland, ontwikkeld werd in samenwerking met VW. Buiten Duitsland levert de gebruiker van de nieuwste DI-benzinemotoren dus in op zuinigheid of prestaties.
Het Nederlandse Pura (95 octaan) bevat 15 tot 35 ppm S in plaats van de sinds 2000 toegestane 150 ppm. Het is dus zwavelarm. Vanaf 2005 mag er niet meer dan 50 ppm S in de benzine zitten. Shell Pura is prima voor vrijwel alle IDI-benzinemotoren, met uitzondering van die motoren die eigenlijk voor 98 Octaan Superplus zijn ontworpen.
De Italiaanse Shell V-Power legt de nadruk op prestaties. Het is zo samengesteld dat het ontsteken van het mengsel snel verloopt. Shell beweert dat vooral het acceleratievermogen is toegenomen. De hoge klopvastheid (99 octaan) voorkomt detoneren.
In Canada is vorig jaar Shell Optimax Gold geïntroduceerd. Deze brandstof bevat een additief dat voor een betere smering van de bovenste zuigerveren zorgt.
Zo past Shell de brandstof aan, aan de vraag van de markt.

Terug naar “Algemene Technische vragen”