Heb je foto's van je nokkenaswielen?? Als ze echt duidelijk zichtbaar versleten zijn, zit er niets anders op ( als je het goed wilt doen) om andere tandwielen op te scharrelen.( Set van een oud blok wat niet teveel gedraaid heeft.) Daarbij kun je de nokkenaswielen ook nog eens omdraaien dacht ik, maar dat zou ik zeker niet met echt versleten wielen gaan doen.
Als je nokkenaswielen zover af zijn is het onderste dubbele tussentandwiel ook versleten.
Daarmee blijft het tanwiel op je krukas nog over, die zal dan ook wel aan vervanging toe zijn, net als je onderste distributieketiing.
Een indicatie voor slijtage is ( naast hetgeen jij reeds geconstateerd hebt) dat je spanner behoorlijk ver naar binnen staat, Ik heb hier helaas geen waarde's van. Het meest betrouwbare is je oude ketting naast een nieuwe te leggen. Heb je meer dan pakweg 5 mm lengteverschil dan is het tijd om de zaak te gaan vervangen.
Een nieuwe ketting op oude wielen kan serieuze lagersachade tot gevolg hebben. De ketting loopt dan als het ware iets bij je wielen omhoog en dat geeft een extra axiale kracht op je nokkenassen en al je lageringen en draaipunten in je distributie. Als je
echt pech hebt en het een zootje is met je distributie kan het je je kop kosten (inslijten glijlager) en een gebroken nokkenas met alle gevolgen van dien.