Arjan75qv
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

Sputterende 2.0IE

za jan 08, 2005 12:01

Hoi,

Bij het inbouw van mijn 2.0IE blok bleek dat de injectoren die ik had laten reinigen en daarna (te lang) had laten liggen vast zaten. In eerste instantie kreeg het blok totaal geen benzine. Vervolgens de injectoren eruit gehaald en geprobeerd gangbaar te krijgen (voorzichtig de nozzle induwen). Uiteindelijk deden ze het alle 4, heb alleen niet gekeken naar het inspuitpatroon.
De motor doet het nu dus, maar stationair loopt-ie slecht, evenals iets gas net boven stationair. Zodra je wegrijdt lijkt-ie wel goed te lopen. Bij constant rijden voel je af en toe wat hikken.
Aangezien het een 2.0IE blok is op een 1.8IE computer en met 1.8IE injectoren weet ik niet of het aan het systeem zelf ligt of dat het niet op elkaar past. Mijn gedachte was dat de brandstofhoeveelheid wordt bepaald door de luchthoeveelheidsmeter met wat correcties voor temperatuur etc. Een 2 liter zuigt meer aan dus krijgt dan ook meer. De lambdaregeling zou het mengsel moeten regelen.

Wat kan het zijn:
- Brandstofdruk? Zou de drukregelaar ook wat vast zitten door lang liggen? Wie heeft daar ervaring mee?
- Watertemperatuursensor? Wat is de invloed ervan? Dit is namelijk niet dezelfde als op mijn oude blok. Wat gebeurt er als deze kapot is?
- Timingverschil: Mijn nokkenassen staan iets voor op de krukas (1 tandje op de Motronic krukaspoelie), kan de Motronic daar last van hebben?
- Lambdasonde. Deze is al 400.000km oud. Wat voor invloed kan dat hebben?
- Toch nog een slechte injector?

Ik ga dit weekend de signalen ook met een oscillosoop meten, maar misschien is er iemand die een methodiek weet waar te beginnen enz.

Arjan
Arjan Cats

166 3.0V6 24V Dist. Sportronic '04
Guilietta 1.4T MA '11
75 2.5QV '86

Andretti Molletti

za jan 08, 2005 15:42

Toch nog een slechte injector!!

Als je de nozzle induwd heb je snel kans op beschadigingen.. heb je dat gedaan met 12 Volt erop??

Arjan75qv
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

RE: Sputterende 2.0IE

za jan 08, 2005 23:21

Nee, zonder spanning en heeeeeeel voorzichtig met een stukje hout.

Overigens loopt-ie op LPG weer en dat geeft hetzelfde slechte stationairgedrag.
Het lijkt alsof er hele wilde nokkenassen in zitten, Lambdasignaal regelt tussen 0.3 en 0.8V, gemiddeld 500mV.
Zodra je belast (wegrijdt) is het meteen weg en loopt-ie heel mooi, zeker op LPG!

Ik verdenk nu het meest de nokkenastiming. De inlaat en uitlaat staan beide 1 tand van de krukaspoelie = 6 graden vóór. Motronic vindt te vroege klepopening niet fijn (vandaar de nokkenasverstelling!!). Dus of dit is al teveel, of er is nog iets niet in orde met de inlaatnokkenas: die is uit elkaar geweest om de speling uit het verstelmechanisme te halen, maar als dat niet goed werkt zodat-ie bijvoorbeeld altijd al gaat vervroegen in plaats van alleen als het pinnetje wordt inegdrukt, dan krijg je hetzelfde verschijnsel alsof het relais van de nokkenasverstelling blijft hangen. Zodra je de auto belast is het weg, want dan zou de verstelling namelijk ook inkomen. Dat verklaart ook waarom de auto zonder nokkenasverstelling al zo fel is.
Het plan is om eerst de timing in orde te maken, en als het verschijnsel nog voortduurt mijn oude nokkenas die niet uit elkaar is geweest erin te zetten.

Wordt vervolgd...

Arjan
Arjan Cats

166 3.0V6 24V Dist. Sportronic '04
Guilietta 1.4T MA '11
75 2.5QV '86

giulia adept
Junior Member
Junior Member

di feb 13, 2007 18:25

@Arjan75qv

Wat voor LPG-installatie heb je en hoe staat het nu met je probleem?
Ik ben hetzelfde als jij van plan: 1.8 naar 2.0, maar dan TS. Als die van jou voldoende brandstof krijgt, moet dat met mijn geplande conversie ook zo zijn, toch?
Mijn installatie is van Vialle en ligt in een 155 1.8TS uit '94.
Nu: Twingo '11 en op zoek
Auto's gehad:
'69 Giulia Super, '90 75 TS,
'90 164 2.0 TS, '92 155 2.0 TS ,
'94 155 1.8 TS, '99 145 1.6 TS Jr.
I don't wanna grow up

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di feb 13, 2007 21:40

De auto is inmiddels al lang verkocht volgens mij. :wink: