Hoi,
Bij het inbouw van mijn 2.0IE blok bleek dat de injectoren die ik had laten reinigen en daarna (te lang) had laten liggen vast zaten. In eerste instantie kreeg het blok totaal geen benzine. Vervolgens de injectoren eruit gehaald en geprobeerd gangbaar te krijgen (voorzichtig de nozzle induwen). Uiteindelijk deden ze het alle 4, heb alleen niet gekeken naar het inspuitpatroon.
De motor doet het nu dus, maar stationair loopt-ie slecht, evenals iets gas net boven stationair. Zodra je wegrijdt lijkt-ie wel goed te lopen. Bij constant rijden voel je af en toe wat hikken.
Aangezien het een 2.0IE blok is op een 1.8IE computer en met 1.8IE injectoren weet ik niet of het aan het systeem zelf ligt of dat het niet op elkaar past. Mijn gedachte was dat de brandstofhoeveelheid wordt bepaald door de luchthoeveelheidsmeter met wat correcties voor temperatuur etc. Een 2 liter zuigt meer aan dus krijgt dan ook meer. De lambdaregeling zou het mengsel moeten regelen.
Wat kan het zijn:
- Brandstofdruk? Zou de drukregelaar ook wat vast zitten door lang liggen? Wie heeft daar ervaring mee?
- Watertemperatuursensor? Wat is de invloed ervan? Dit is namelijk niet dezelfde als op mijn oude blok. Wat gebeurt er als deze kapot is?
- Timingverschil: Mijn nokkenassen staan iets voor op de krukas (1 tandje op de Motronic krukaspoelie), kan de Motronic daar last van hebben?
- Lambdasonde. Deze is al 400.000km oud. Wat voor invloed kan dat hebben?
- Toch nog een slechte injector?
Ik ga dit weekend de signalen ook met een oscillosoop meten, maar misschien is er iemand die een methodiek weet waar te beginnen enz.
Arjan