GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo

Lancia wil niet meer aanslaan.

wo feb 07, 2007 10:29

Ik weet het niet het goede forum maar wel genoeg technische kennishoop ik.
Ik heb een Lancia Dedra SW 1.8ie 8v uit 1995, had al een tijdje last van een flauw oplichtend acculampje. Vorige week reed mn vrouw er thuis mee weg en viel een paar honderd meter verder stil ook viel mn boordspanning terug naar ongeveer 9v, ik er naar toe met nieuwe accu en boosterpack, nieuwe accu er in boosterpack er op en......niet aanslaan, wel een draaiende startmotor op volle gang maar nog steeds maar 9.5v op mn dashboardmetertje. Dus naar huis gesleept en 's avonds verder gekeken, nieuwe BDP sensor er in (bekend probleem bij Alfa ook), niks.
Naar de garage gesleept accu los computer er af stekkers gecontroleerd nog steeds niks, geen vonk, geen draaiende benzinepomp dus geen benzine. Op een bepaald moment haal ik de + pool los vande accu met de starthulp er nog op en begint ineens de brandstofpomp te draaien en ruiken we benzine. Klem terug op de accu alles vast starten en draaien. Andere dynamo er op, goede laadstroom, geen brandende lampjes meer, probleem verdwenen auto nachtje laten slapen, smorgens starten en draaien en mn dashboard metertje ook netjes tussen de 12 en 13v. Heel weekend en week geen problemen gehad, heerlijk die Italianen. Gisteravond wil ik weg stap in de auto en jullie raden het al, Boordspanning weer 9.5v en niet aanslaan.
Schiet me nu maar lek ik weet niet meer waar het te zoeken, ik hoop iemand van jullie wel.
Grtz.
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

Thijs-arnhem
Full Member
Full Member

RE: Lancia wil niet meer aanslaan.

wo feb 07, 2007 11:09

Contactslot! Heb exact hetzelfde gehad. Als ie gek doet eens de sleutel op en neer bewegen.
Gehad:
33 1.4 i.e Imola '93 Nero met. 602
33 S 16v QV '92 Alfa rosso 130
33 1.7 i.e 8v '92 Verde mirto met. 364 (RIP)
147 1.9 JTD '02 Grigio Sterling

Nu:
159 1.9JTDm '06 Nero 601
Mv Agusta Brutale 750 '03

GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo

wo feb 07, 2007 11:35

Zal deze eens los trekken en zonder slot bedienen. Maar lijkt me erg vreemd dat je boordspanning dan ineens maar 9.5V is, wel de startmotor gewoon volle bak rondgaat, alle verlichting en ook dashboardkerstboom het gewoon doet.
Rare jongens die Italianen. :?
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998

Speeder

Re: RE: Lancia wil niet meer aanslaan.

wo feb 07, 2007 12:40

Zal deze eens los trekken en zonder slot bedienen. Maar lijkt me erg vreemd dat je boordspanning dan ineens maar 9.5V is, wel de startmotor gewoon volle bak rondgaat, alle verlichting en ook dashboardkerstboom het gewoon doet.
Je startmotor zit direct op je accu, en word slechts onderbroken door 1 relais. Je boordspanning echter, loopt over/door veel meer elementen. Misschien zit er dus toch wel wat in...

GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo

Re: RE: Lancia wil niet meer aanslaan.

wo feb 07, 2007 13:23

Je startmotor zit direct op je accu, en word slechts onderbroken door 1 relais. Je boordspanning echter, loopt over/door veel meer elementen. Misschien zit er dus toch wel wat in...
Klopt maar dat zou dus betekenen dat het relais voor de startmotor met die 9 a 9,5 volt wel wordt bekrachtigd maar ontsteking en brandstofsysteem niet.

Stille hint van het werkpaard om over te stappen naar Alfa denk ik.
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998

Thijs-arnhem
Full Member
Full Member

wo feb 07, 2007 16:26

In mijn geval ging mijn acculampje ook zwak branden en startte de auto af en toe opeens niet meer (startmotor ging ook niet rond, dat wel). Hielp soms om de accu los te halen. Daarna werd het steeds erger en ging de snelheidsmeter een eigen leven lijden (knalde af en toe naar de max en weer terug), oplichtende lampjes enz.
Vervolgens stond ik ergens voor het stoplicht en bleven de ruitenwissers opeens staan en viel de auto radio uit (die zat niet eens via het contact). Dat duid volgens mij op een spanningsdip. Toen viel de hele motor uit en was er niet meer te starten. Startmotor draaide toen wel.

Kreeg de tip het contact te vervangen... Et violá.... alle problemen weg! Wel was de accu inmiddels overleden door deze gein :(

Bij jou hoeft het niet zo te zijn, maar het lijkt me het proberen waard.
Gehad:
33 1.4 i.e Imola '93 Nero met. 602
33 S 16v QV '92 Alfa rosso 130
33 1.7 i.e 8v '92 Verde mirto met. 364 (RIP)
147 1.9 JTD '02 Grigio Sterling

Nu:
159 1.9JTDm '06 Nero 601
Mv Agusta Brutale 750 '03

GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo

wo feb 07, 2007 16:34

Zal vanavond de hele bende eens omleiden en rechtstreeks stroom zetten op 30 en 87 om het contactslot en zekeringkast te omzeilen. Alstie dan wel aanslaat weet ik al iets meer waar ik moet zoeken.
Zit zwaar te denken aan eenovergangsweerstand ergens tussen accu en zekeringkast, want contact schakelt het relais en niet de hoofdspanning. :?
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998

Andretti Molletti

wo feb 07, 2007 19:23

Meet de spanningsval maar eens over je +15 relais dan..

Terug naar “Algemene Technische vragen”