jaben
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

fluitende 5de versnelling

ma feb 05, 2007 14:10

Ik heb al geruime tijd een probleem met de versnellingsbak van mijn Bertone.

Sinds de revisie van de bak (notabene bij wat jullie een gerenomeerd bedrijf noemen) maakt de 5de versnelling een fluitend geluid. Schakelen gaat verder goed, alles is verder ook nieuw aan de bak. Door alle drukte heb ik niet eerder tijd gehad om er aandacht aan te besteden.

Wie weet wat dit kan zijn en of dat het schade kan veroorzaken?

Groet Joris
Alfetta QO TS (project)
www.jorisaben.nl
www.happyheads.nl
Afbeelding

Giulia2000TS
Guru Duplice
Guru Duplice

RE: fluitende 5de versnelling

ma feb 05, 2007 14:47

Hoe lang is de revisie geleden en hoeveel km's zijn er gemaakt in de tussentijd?
Dirk - Giulia2000TS

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma feb 05, 2007 14:56

Joris, wat het probleem precies is, geen idee, maar mijn Bertone heeft dat net zo. Vanaf, pakweg, 120 km/u in 5de.....
Betreft ook een nieuwe bak, van wat jullie een gerenomeerd bedrijf noemen :wink:
Schakelt verder ook als nieuw.
Ik rij er al bijna 2 jaar mee rond, hoor. Maar ik volg dit topic met belangstelling.

jaben
Advanced Member
Advanced Member

ma feb 05, 2007 16:24

Ik durf het bijna niet te zeggen, maar de bak zit er al weer bijna 3 jaar onder en met nog meer schaamte moet ik zeggen dat ik er sindsdien nog maar 600 km mee gereden heb.

Het duurde namelijk een tijdje voordat de auto helemaal klaar was voor de weg. Na revisie heeft de 5de versnelling altijd gefluit (ja, ja, tijdens het rijden!!) Dus vanaf het eerste moment.

Het is een vervelend geluid en ben bang dat het schade zal opleveren.

@ Michel, jij hebt dus nog geen problemen gehad? Hebben we over hetzelfde bedrijf? De man met de grote snor en voorliefde voor de oudere alfa en vooral de dakloze versie?????????
Alfetta QO TS (project)
www.jorisaben.nl
www.happyheads.nl
Afbeelding

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma feb 05, 2007 16:40

Even denken....ik kocht 'm van Jasparon op 19.000 km, staat nu op 26.000 en ik denk dat die bak er bij hem ook al 1500 of wat onder zat. Is dus 8500 km zonder brokken...

Nee, de mijne komt niet van bij de man met snor, ook steeds omringd door mooie vrouwen (zonder snor), maar wel van een Italiaans klinkend bedrijf, dat inmiddels, door interne opstootjes, dacht ik, is opgesplitst in 2 bedrijven ? toch ? :mrgreen:

Richard75
Guru
Guru

Re: RE: fluitende 5de versnelling

ma feb 05, 2007 17:00

Ik durf het bijna niet te zeggen, maar de bak zit er al weer bijna 3 jaar onder en met nog meer schaamte moet ik zeggen dat ik er sindsdien nog maar 600 km mee gereden heb.

Het duurde namelijk een tijdje voordat de auto helemaal klaar was voor de weg. Na revisie heeft de 5de versnelling altijd gefluit (ja, ja, tijdens het rijden!!) Dus vanaf het eerste moment.

Het is een vervelend geluid en ben bang dat het schade zal opleveren.

@ Michel, jij hebt dus nog geen problemen gehad? Hebben we over hetzelfde bedrijf? De man met de grote snor en voorliefde voor de oudere alfa en vooral de dakloze versie?????????
als je er echter zo weinig mee hebt gereden zou ik contact opnemen met het bedrijf dat de revisie heeft gedaan.
kan misschien niet veel uithalen maar toch :roll:

Speeder

Re: RE: fluitende 5de versnelling

ma feb 05, 2007 17:32

Als je er echter zo weinig mee hebt gereden zou ik contact opnemen met het bedrijf dat de revisie heeft gedaan.
kan misschien niet veel uithalen maar toch :roll:
Ik zou het ook gewoon even navragen. Dat bedrijf doet niet anders dan versnellingsbakken, dus als ze het daar niet weten... :roll:

Giulia Super

ma feb 05, 2007 17:48

Na een revisie is het altijd een risico of de bak geheel stil wordt. Waarschijnlijk heeft het 5e tandwiel iets te veel axiale speling (staat een maat voor), de binnenbus waar het naaldlager opzit opmeten en evt een paar tiende mm inkorten heeft bij mij geholpen het geluid is niet helemaal weg maar een stuk minder geworden. Daarna wel de schakelvork opnieuw afstellen. De bak kan blijven zitten, je kunt het onder de wagen na het demonteren van de pook en het achterdeksel controleren. Ook wat isolatie onder de wagen om het pook gedeelte wil wel eens iets helpen.

jaben
Advanced Member
Advanced Member

ma feb 05, 2007 20:41

Ik zal contact opnemen met het bedrijf. Ik ben benieuwd of ze naar me willen luisteren! ik zal het antwoord hier posten.
Alfetta QO TS (project)
www.jorisaben.nl
www.happyheads.nl
Afbeelding

juultje
Guru
Guru

di feb 06, 2007 07:26

@Jaban, wat voor olie heb je in de bak ?

jaben
Advanced Member
Advanced Member

di feb 06, 2007 09:51

Ik heb daar wel de speciale versnellingsbakolie voor gehaald. Volgens mij van Kroon. Heb ik bij Goos van Pelt gehaald.
Alfetta QO TS (project)
www.jorisaben.nl
www.happyheads.nl
Afbeelding

Terug naar “Algemene Technische vragen”