Alexanderw
Junior Member
Junior Member

kachelkraantje Giulia vervangen - hoe?

zo feb 04, 2007 09:00

Goedemorgen!

In deze barre koude dagen is een beetje warmte in het interieur geen overbodige luxe. Heb gisteren mijn Giulia weer eens uit de stalling gehaald (mooi weertje!) en wat blijkt: kachelkraan zit waarschijnlijk vast. Heb alle overige onderdelen al gechecked en alles is ok (waterpomp was al vervangen).

Ik heb even onder het dashboard gekeken maar het ziet er niet zo eenvoudig uit om bij het kraantje te komen.

Heeft iemand hiervoor tips om dit handig en snel te doen??
Alfa Giulia Biscione '69 en Brera 2.2 JTS 2010

Verleden:
159 SW JTDm 16V 150 pk
156 SW JTD
156 1.8 TS
156 JTD

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

RE: kachelkraantje Giulia vervangen - hoe?

zo feb 04, 2007 10:08

Controleer eerst of je kachelkraan wel volledig opengaat. (links onder het dashbord tegen de midenconsole)

Is dat goed dan wordt het een kwestie van ff gymmen: :?

Koelvloeistof aftappen, bovenop de kabelaansluiting ( heveltje) losmaken, slangklemmen losmaken en t=de twee bevestigsboutjes van de kaarn losdraaien. Terugplaatsen andersom, maar het vereist een engelengeduld om de bedieningskabel weer in de hevel te krijgen. Ik heb daarvoor een tie-wrap of hoe zo'n trekbandje ook maar heet, aan het kabeltje bevestigd om de kabel precies voor het gaatje te kunnen manouvreren. Daarna lukte het wel. Maak de kachelkraan daarna maar eens open. Je zult zien dat het membraam volledig is opgezwollen en vveranderd is in een soort sponsachtig rubber.
Daarna goed ontluchten !!(Met kachelkraan open uiteraard.)
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Alexanderw
Junior Member
Junior Member

ma feb 05, 2007 16:13

Zeer bedankt voor je beschrijving en tips! Dat helpt.

Zo te horen moet dat lukken. Met name je tips over het weer op zijn plaats krijgen van het kabeltje zijn zeer nuttig!

Nog 1 vraag: uit jouw beschrijving lijkt het zo dat je bij het kachelkraantje en de slangen kan zonder dat je het hele ventilator/kachelhuis hoeft open te maken? Dus je kunt er vanaf de buitenkant bij, vanaf links onder het dashboard?

Groet!

Alexander

Verleden:
159 SW JTDm 16V 150 pk
156 SW JTD
156 1.8 TS
156 JTD

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma feb 05, 2007 17:58

Juist.

(En als het klaar is goed controleren of je kachelkraan goed staat afgesteld, dus dicht echt dicht is en open echt vol open is. :wink: )
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

juultje
Guru
Guru

di feb 06, 2007 07:28

Als je een kunststog kraantje hebt kun je het van buitenaf vervangen,. Een aluminium behuizing kun je wel het membraam van buitenaf vervangen maar niet de hele kraan.

Alexanderw
Junior Member
Junior Member

di feb 06, 2007 08:21

Dank voor de extra tips, top! :lol:

Ik heb een metalen kraantje (dat weet ik nog, ik heb bij restauratie 10 jaar geleden een nieuwe gemonteerd). Maar zo te horen kan ik ook in dat geval vanaf de buitenkant er bij om het membraan te vervangen.

Binnenkort ga ik mij dus maar eens als slangenmens op de bodemplaat van mijn giulia installeren om het rustig te kunnen bekijken en oplossen.

Kleine kans dat het kabeltje niet goed meer vast zit en daardoor het kraantje niet meer open gaat. Dat zou lekker zijn. Maar ik vrees dat het membraan een spons is geworden, zoals jullie al beschreven .... Ik hoorde al dat het kraantje een bekend probleem is bij de 105 serie.

Verleden:
159 SW JTDm 16V 150 pk
156 SW JTD
156 1.8 TS
156 JTD

Terug naar “Algemene Technische vragen”