Fabio

Bendix en Co

wo mar 16, 2005 21:33

Sinds enkele weken heb ik startproblemen met mijn Bertje. Na lang zoeken blijkt het de starter te zijn die niet meer wil. Ik heb hem dan maar losgehaald en de ultieme test gedaan zijnde de starterblok rechtstreeks op de massa (-) van de batterij en dan de + via een dikkere kabel eerst op de + van de bedix waar de dikke rode kabel naartoe gaat (gaf niets) en dan de + op de fiche aansluiting geplaats Dan heeft ie welgeteld 3 keer gereageerd en that was it. Geen leven meer uit te krijgen. Ieamnd een diagnose ?

AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

RE: Bendix en Co

wo mar 16, 2005 22:04

Hoogstwaarschijnlijk is de startmotor versleten.
Laten reviseren zal afhankelijk van het merk en de onderdelen rond de 90 euro kosten.
Maar dan is ie wel weer als nieuw.

Je kunt het ook zelf doen uiteraard. :wink:

Fabio

wo mar 16, 2005 23:01

he AlfettaOwner bedankt voor de reactie. Dat ie dan zo snel verslijt :evil: ik heb hem 2 jaar geleden later reviseren. Waarschijnlijk in 't zak gezet ??? Is er ergens een handboek oid dat mij kan helpen het zelf te doen ? Wat moet er vernieuwd worden ?

AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Bendix en Co

do mar 17, 2005 07:00

he AlfettaOwner bedankt voor de reactie. Dat ie dan zo snel verslijt :evil: ik heb hem 2 jaar geleden later reviseren. Waarschijnlijk in 't zak gezet ??? Is er ergens een handboek oid dat mij kan helpen het zelf te doen ? Wat moet er vernieuwd worden ?
Hmm, als je hem 2 jaar geleden hebt laten reviseren zou dat nu niet de oplossing mogen zijn.
Normaal gesproken worden dan de koolborstels vernieuwd.
De collector wordt lichtjes afgedraaid/opgeschuurt.
Alles goed schoonmaken lagers controleren, eventueel isolatorlak gebruikt.
Bendixhuis controleren en eventueel voorzien van nieuwe messing bus.

Rest de vraag:
Wat doet ie doet ie niet als je het contact omdraait.
1. De startmotor draait wel maar draait de motor niet mee?
2. De startmotor draait niet je hoort alleen maar de "tik".
3. De startmotor doet helemaal nix.

Kijk ook ff of je een apart relais vóór de startmotor hebt zitten :!:

Fabio

do mar 17, 2005 07:50

Rest de vraag:
Wat doet ie doet ie niet als je het contact omdraait.
1. De startmotor draait wel maar draait de motor niet mee?
2. De startmotor draait niet je hoort alleen maar de "tik".
3. De startmotor doet helemaal nix.
Helemaal in het begin draaide de startmotor zeeeer traag. niet genoeg om de motor aan te slaan achteraf gaf h'm gewoon niets meer. behalve dan die ene keer dat ik het rechtstreeks op de batterij aansloot ... :?: :?: :?:

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do mar 17, 2005 08:24

Ik zou eerste de massa-aansluitingen en je bekabeling eens even controleren.

EV kun je de kabels overbruggen met twee hulpstartkabels ( Massa- en plus gedeelte) om eens te kijken wat voor invloed dat heeft.

Eerst even weten wat er precies aan de hand is voordat je gaat vervangen... :wink:

EN: Eerst je accu controleren, of daar nog 'pit' in zit..... :)
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Fabio

do mar 17, 2005 19:28

oh ja, toen de starter nog gemonteerd was en ik de contactsleutel weer op uit zette bleef de starter zeer traag verderdraaien. Volgens een amerikaanse "fault diagnosis" van Bosch staat "starter continues to spin after the key is released: Starter is defective ... remove and replace starter." :cry: :cry: :cry:

@lfa@lgra :
EV kun je de kabels overbruggen met twee hulpstartkabels ( Massa- en plus gedeelte) om eens te kijken wat voor invloed dat heeft.
Ik heb de body van de starter rechtstreeks op de - pool gezet en een kabel van de + pool op het plusgedeelte van de starter. Dit moet toch voldoende zijn, niet ?

AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do mar 17, 2005 20:40

oh ja, toen de starter nog gemonteerd was en ik de contactsleutel weer op uit zette bleef de starter zeer traag verderdraaien. Volgens een amerikaanse "fault diagnosis" van Bosch staat "starter continues to spin after the key is released: Starter is defective ... remove and replace starter." :cry: :cry: :cry:

@lfa@lgra :
Ik heb de body van de starter rechtstreeks op de - pool gezet en een kabel van de + pool op het plusgedeelte van de starter. Dit moet toch voldoende zijn, niet ?
Hmm vreemd, contactslot bijna rip :?: :roll:

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do mar 17, 2005 22:48

@lfa@lgra :
Dat zou voldoende moeten zijn, als je tenminste goede startkabels habt die ook nog eens goed kontakt moeten maken op alle aansluitingen.. :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Terug naar “Algemene Technische vragen”