Goedemorgen Alfisti,
Het mysterie is opgelost:de zwarte rook werd (gelukkig) veroorzaakt door een electronische storing en geen mechanisch mankement

. De schoepen van de variabele turbo werden volgens de dealer niet meer aangestuurd en de electronica stond vast in een noodprogramma. Het lampje van de uitspuiting heeft een aantal weken geleden een seconde of 3 gebrand, is daarna meteen weer uit gegaan. Ik heb er geen aandacht aan geschonken.
De turbodruk was volgens de dealer ook te hoog, maar de wagen liep er niet goed op. Men heeft de computer gereset en de zwarte roet is zeker de helft minder, maar nog niet helemaal weg. Het lijkt wel alsof het steeds minder wordt. (misschien heeft zich in de afgelopen periode een boel zooi afgezet in de uitlaat en dergelijke?) Ik laat volgende week de EGR schoonmaken, dat zou ook nog kunnen helpen. Het blok trekt nou weer vanaf elk toerental, ook beneden de 1.800 toeren zit er weer soeplesse en trekkracht in, zoals vanouds. Zelfs vanaf 1.000 toeren is er goed mee te rijden, beetje gas erbij en gaan. Super.
Ik hou jullie op de hoogte, bedankt voor jullie input.
Jean