Alfa33
Advanced Member
Advanced Member

Re: RE: 2.4 JTD + zwarte rook

za okt 21, 2006 13:52

(ik had ooit een lekke keerring langs het as waardoor de motorolie (ook turbokoeling) door de turbo het blok ingeblazen werd....dikke walm bij belasting (gas geven)

Bovenal: verzeker je eerst van een goede LMM...daar valt of staat alles mee.
Succes :thumbs:
olie verbranden geeft blauwe rook en er was hier sprake van zwarte rook.. :wink:
Zelf als is een klein lekje in de intercoolerslang gehad, gevolg lekker pluimen.
Inderdaad alle luchtslangen na de turbo even op lekkage checken.
Nu: 156 2.5 v6
Gehad:
164 Super 2.0 TS, Alfa 33 1.7 16v, Alfa 145 TD, Alfa 33 1.7 i.e.

Speeder

za okt 21, 2006 16:05

(ik had ooit een lekke keerring langs het as waardoor de motorolie (ook turbokoeling) door de turbo het blok ingeblazen werd....dikke walm bij belasting (gas geven)

Bovenal: verzeker je eerst van een goede LMM...daar valt of staat alles mee.
Succes :thumbs:
olie verbranden geeft blauwe rook en er was hier sprake van zwarte rook.. :wink:
Zelf als is een klein lekje in de intercoolerslang gehad, gevolg lekker pluimen.
Inderdaad alle luchtslangen na de turbo even op lekkage checken.
Olie zorgt ook voor een minder goede ont/verbranding van de diesel--->zwarte rook :wink:

giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice

ma okt 23, 2006 19:33

[-( Gitzwart! Of zo donkerblauw dat je dat gerust op een begrafenis zou kunnen dragen....

Blauw zou kunnen bij een benzine auto - niet bij een diesel - trek de peilstok maar eens uit het blok...
btw ik loop al even mee in de autosleutelarij en ik weet hoe mijn door schande en schade voyager met het door mij inmiddels gehate VM blok zich gedroeg....(incluis het gereviseerde blok erna)

Nimmer heb ik blauwe rook achter een diesel gezien - zelfs niet uit de schoorsteen van het vaticaan :lol:
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

Jean 2.4 JTD

RE: 2.4 JTD + zwarte rook

wo okt 25, 2006 10:17

Goedemorgen Alfisti,

Het mysterie is opgelost:de zwarte rook werd (gelukkig) veroorzaakt door een electronische storing en geen mechanisch mankement :D. De schoepen van de variabele turbo werden volgens de dealer niet meer aangestuurd en de electronica stond vast in een noodprogramma. Het lampje van de uitspuiting heeft een aantal weken geleden een seconde of 3 gebrand, is daarna meteen weer uit gegaan. Ik heb er geen aandacht aan geschonken.

De turbodruk was volgens de dealer ook te hoog, maar de wagen liep er niet goed op. Men heeft de computer gereset en de zwarte roet is zeker de helft minder, maar nog niet helemaal weg. Het lijkt wel alsof het steeds minder wordt. (misschien heeft zich in de afgelopen periode een boel zooi afgezet in de uitlaat en dergelijke?) Ik laat volgende week de EGR schoonmaken, dat zou ook nog kunnen helpen. Het blok trekt nou weer vanaf elk toerental, ook beneden de 1.800 toeren zit er weer soeplesse en trekkracht in, zoals vanouds. Zelfs vanaf 1.000 toeren is er goed mee te rijden, beetje gas erbij en gaan. Super.

Ik hou jullie op de hoogte, bedankt voor jullie input.

Jean

Terug naar “Algemene Technische vragen”