diegene die Speeder bedoelt zit gewoon OP de kop van bank 1-3 geschroeft (vlakbij het motornummer)
Die van het MM zit in de kop, lijkt (in zeer grote lijnen) een beetje op een injector.
Misschien bedoel je het goed, maar wat jij schrijft klopt ook niet helemaal. Mag ik voor de handigheid weer doorverwijzen naar een reeds geschreven uitleg?diegene die Speeder bedoelt zit gewoon OP de kop van bank 1-3 geschroeft (vlakbij het motornummer)
Die van het MM zit in de kop, lijkt (in zeer grote lijnen) een beetje op een injector.
Het ging even om de sensor die de temperatuur doorgeeft aan de temperatuurmeter in het dashboard. Dat is een eenpolige sensor die aan de 'rijders-kant' in het injectorhuis geschroefd zit. Die kost 9 euro, en is vaak de boosdoener. Doormeten zou vast wel kunnen, maar ik kon geen waarden vinden...Die sensor kun je ohms doormeten.
Het is de koelvloeistoftemperatuursensor en die heeft koud, zeg 20 graden een weerstand van ruim 1000 Ohm tot wel 2000.
En warm, dus thermostaat gaat open, radiateur warm zeg 80 graden een weerstand van 100 ohm of minder.
De waardes zijn zeker niet exact, maar het gaat om de verandering in weerstand, niet zozeer de exacte waarden.
Je hebt op de rechterkop een blokje zitten. Volgens mij is dit een NTC met veer. De functie van deze 'sensor' is het aansturen van het rode lampje achter de temperatuurmeter in het dashboard wanneer de temperatuur te (Extreem) hoog wordt...ik kijk 't nog eens na in de schema's, maar ik meende dat die op de kop een NTC was en die andere geschroefde gewoon een warmtegevoelige veer was die uitzet door de warmte en op het kritieke moment massa maakt met het blok (aan / uit)